sobota, 05 august 2017 12:34

Tajnosti pobláznenej baby

Ľahký tínedžerský román o prvej láske zo slovenského prostredia? Všetkými uvedenými vlastnosťami nepochybne oplýva známy Džínsový denník. Po ôsmich rokoch prišiel jeho ďaleký príbuzný, ktorý sa síce nevyrovná kultovej 6-dielnej sérii, ale jej fanúšikov určite poteší a uspokojí – nenápadné dielo s názvom Tajnosti pobláznenej baby.

Jemná obálka vám veľa nenapovie, azda to, že dej súvisí s basketbalom. Venuje sa mu práve Olíviin brat Maco, ktorý svoju sestru so spoločným dátumom narodenia nespustí z očí. Pre Olíviu to však v maturitnom ročníku už prestáva byť zábava, najmä keď vďaka Macovmu prísnemu dozoru ešte nemala žiadny vzťah s chlapcom. So svojimi dvoma kamarátkami môže snívať len o filmových fešákoch a sama pre seba o... Macovom spoluhráčovi, do ktorého už je zaľúbená už 4 roky.

To posledné, čo si však jednotkárka v najťažšom ročníku môže želať, je citové rozptýlenie.

To posledné, čo si však jednotkárka v najťažšom ročníku môže želať, je citové rozptýlenie, no ako sa hovorí, „Láske a osudu nerozkážeš“. Olívia tak v priebehu pár mesiacov zažije to, o čom celé roky snívala. Čo však na začínajúci vzťah povie Maco s prehnanými ochranárskymi pudmi a ako ho skomplikujú ďalšie okolnosti? Helena Murčeková podáva sympatický príbeh z realistického prostredia, do ktorého sa v momente vžijete a budete ho doslova hltať.

Najväčšou kvalitou je práve štýl, akým je dielo napísané. Nechýba mu humor, ale ani vážnosť v čase, keď si to situácia vyžaduje. Čo však zo stránok vyžaruje a robí ich výnimočnými, je práve sympatickosť a ľahkosť autorkinho slova – napriek tomu, že strávila istý čas mimo Slovenska, jej kniha možno i ju samotnú spojila opäť s domovom. Vložila do nej mnoho fráz či pojmov z kultúry typického života Slováka a domáci čitateľ si tak naozaj zgustne. Zároveň na stránkach poznať, že autorka už čo-to prežila. Viaceré svoje životné skúsenosti nielen zo strednej školy a tínedžerských rokov vložila do deja i do postáv.

Jedinečné čaro prvej lásky navždy ostane v našich spomienkach...

„Z lenivosti behám po svete, ako ma Pán Boh stvoril, čiže bez farbičiek na tvári. Nemôže to byť až také hrozné, zatiaľ predo mnou nikto s krikom neušiel.“

V mnohých prekvapivých a zábavných situáciách, ktoré Olívia dennodenne zažívala, figurovali jej rodičia veľmi málo, čo ma spočiatku zaskočilo. Ako však dej ďalej plynul, čosi mi napovedalo, že autorka túto skutočnosť zamaskovala ochranárskymi krídlami brata Maca – avšak vedela by som si predstaviť mnoho pestrých scén aj z prostredia domova.

Súčasťou dialógov bola často kombinácia slovenského a anglického jazyka, zrejme pre efekt dnešného slangu mladých ľudí. Niekedy to však vyznelo až príliš prehnane a rušivo, najmä keď jedna polovica vety bola v slovenčine a zvyšná v angličtine. V knihe to bolo odôvodnené tým, že sa tak ľahšie vyjadrujú myšlienky, no pre mňa ako čitateľa to bolo priveľa.

„Chcela som ho ignorovať, ale keď sa okolo mňa ovinuli silné ruky, srdce mi vyskočilo až do krku. Mysliac si, že ma chce len odtiahnuť od stola, nevenovala som mu pozornosť. Lenže zrazu ma zodvihol a odnášal preč. Od prekvapenia som vykríkla. Bola som si vedomá toho, že sme stredobodom pozornosti celej jedálne.“

Úsmevný príbeh z domáceho prostredia, ktorý pohladí po duši.

Autorka Helena Murčeková vytvorila úsmevný príbeh z domáceho prostredia, ktorý pohladí po duši a v tomto prihorúcom počasí spríjemní letné dni. Treba pochváliť i originálny námet, ktorý rozpráva o tematike prvej lásky v maturitnom ročníku a teda dokazuje, že sa s prvým vzťahom netreba ponáhľať. Jednoducho pútavá knižka s ideou, že i v dnešnej dobe, hoci pre niekoho v neskorom veku, láska kvitne a to možno i krajšie a vrúcnejšie, ako by si bol ktokoľvek myslel.

Názov Tajnosti pobláznenej baby sčasti prezrádza, o čom sa v diele dočítate, pretože tej „mladej šibnutosti“, ktorú puberta zahŕňa, je tam ozaj dosť. Svoje si však v knižke určite nájde aj generácia, ktorá má už maturitu dávno za sebou a s radosťou zaspomína na tie „bezstarostné“ roky. Jedinečné čaro prvej lásky, to navždy ostane v našich spomienkach...

• Meno autora: Helena Murčeková
  • Knihu vydalo: Slovenský spisovateľ
  • Počet strán: 256