pondelok, 03 júl 2017 15:58

Džínsový denník Lukášovými očami

Píšu si denník aj chlapci? Určite áno, len sa boja priznať si to a istotne je to aj dosť ojedinelé. Hlavne ho treba dobre ukrývať, pretože ak by na to nejaký z ich kamošov prišiel, bol by to koniec.

Všetkým, ktorí poznajú staré známe Džínsové denníky, určite neunikla ani kniha Džínsový denník Lukášovými očami. V hlavnej úlohe sa nám tento raz predstavuje - no kto iný než Lukáš Masubo. Tak trochu namyslenec s dostatočne veľkým egom, aby si mohol myslieť, že dostať každé jedno dievča, ktoré si zaumieni, nie je problém. A pre neho to veru ani problém nie je. Veď dobre vyzerá a občas si zatrénuje vo fitku.

Celá kniha sa niesla v humornom duchu.

Táto kniha v sebe zahŕňa prvé tri časti série Džínsový denník. Všetko je to z pohľadu Lukáša, ktorý sa rozhodol, že si občas do svojho notesa niečo zapíše. Aspoň tie najväčšie zaujímavosti, ktoré sa mu prihodili. Písanie nie je až natoľko pravidelné, ako keď si záznamy robila Paula, ale predsa len je to dosť zaujímavé čítanie. Vidieť to aj z opačného pohľadu.

„Ste mladí a nikto vás nerešpektuje, nikto vás nevidí ako hotového človeka, pravdu majú všetci len nie vy, nikam nesmiete ísť, nič nesmiete piť, nesmiete pozerať, čo chcete, nesmiete sa zbaliť a odcestovať, kokooos, veď to je diktatúra!“

Keďže pôvodné Džínsové denníky som čítala fakt dávno, občas mi dalo zabrať, aby som sa pri čítaní Lukášových záznamov rozpamätala, ako sa to vôbec odohralo v Paulinom „svete“. Lukášove zápisky mi síce dali akú takú nápovedu, ale nie vždy dostatočnú. Je mi však jasné, že chlapec si nebude robiť podrobné analýzy všetkých prežitých situácií, ako to robila Paula v jej denníkoch. A naopak ma prekvapilo, aké množstvo príhod bolo zas rozpísaných na niekoľko strán.

Dobre vystihujúce tínedžerskú realitu...

Celá kniha sa niesla v humornom duchu. Pohoda, pohoda a ešte raz pohoda. Presne toto sršalo z diela a tak isto som si predstavovala aj Lukáša – ako najväčšieho pohoďáka, ktorý má veľa vecí na háku. Samozrejme, Paulu nie! Všetko bolo opisované uvoľnene, dokonca aj vážne situácie mi v tomto prípade prišli vtipné. No Masubo zas bol miestami aj veľký nervák.

Množstvo slangových výrazov len utvrdzovalo, že tento zápisník patrí niekomu násťročnému. Aj keď jedna vec mi postupom času príšerne prekážala. Slovíčko „bro“ – ja chápem, že ono sa dosť zvykne/zvyklo používať, ale v tej knihe bolo asi na každej strane a to mi už prišlo prehnané. Inak mi celý ten nespisovný svet postáv pripadal veľmi reálny a dobre vystihujúci tínedžerskú realitu.

Číta sa úplne bez problémov.

„Denča sa rozžiarila, až som mal chuť jej jednu vraziť do toho chrupu, na ktorý láka chudákov chlapov. Ale aj tak nemajú veľa v hlave, keď idú po mojej sestre.
,Tak predsa si do nej!!!´
,Zavri klapačku, nič také som nepovedal! Netuším, čo ti nakecala, lebo o ničom neviem. Na, toto si vezmi,´ strčil som jej do ruky pivo, na ktoré ma hneď prešla chuť.
,Ee, mňa sa nezbavíííššš,´ zašušlala a vopchala sa mi do izby.“

Je to úplne iná kniha, ako ktoré si bežne vezmem na čítanie. Je to uvoľňujúce čítanie, ktoré má za úlohu pobaviť a nie spôsobiť dýchacie ťažkosti. Číta sa úplne bez problémov, človek ju zhltne raz dva. Nakoľko identické je to s chlapčenským zmýšľaním naozaj neviem, ale ako čitateľke sa mi to páčilo (je mi jasné, že je to prispôsobené dievčenskému okruhu fanúšikov). Pre to by som aj ja sama knihu odporúčala hlavne dievčatám v tých dvanástich až šestnástich rokoch... aj keď ja sama som si to prečítala až v dvadsiatich. Ale rozhodne to vyvolalo neskutočne príjemné myšlienky a spomienky do obdobia, keď som čítala prvé tri knihy. Určite neľutujem, stálo to za to. A teraz očakávam, že sa dočkáme ešte jedného pokračovania Lukášovými očami, ktoré nám odhalí jeho podivné zmýšľanie, ktoré bolo ukázané v štvrtej, piatej a šiestej časti života Pauly Semokovej. Naozaj v to veľmi dúfam!

• Meno autora: Zuzka Šulajová
  • Knihu vydalo: Slovenský spisovateľ
  • Počet strán: 320