nedeľa, 05 marec 2017 19:52

Warren Trinásty a Vševidiace oko

Dajte deťom do ruky Warrena Trinásteho! Ak ich nádherné ilustrácie a hlavný hrdina, s ktorým sa dá dokonale stotožniť, nebude motivovať k čítaniu kníh, tak už potom nič.

Warren Trinásty pritom ani zďaleka nie je len pre deti. Krásu príbehu v ňom nájdu aj dospeláci, ktorí boli odchovaní na Troch pátračoch, Harrym Potterovi a filmoch Tima Burtona. Pretože to je presne to, čo vám napadne, keď vám táto mimoriadne podarená publikácia príde do rúk – že ide o kombináciu týchto troch fenoménov. Máte pocit, akoby ju ilustroval sám Burton, dej je navyše detsky napínavý ako pátrači a magický ako príbehy o čarodejníkovi s jazvou v tvare blesku na čele.

Sto bodov za prvý dojem

Ako prvá zaujme obálka, ktorá vás knihu prinúti zdvihnúť z regála v kníhkupectve a druhé zaplesanie príde po prelistovaní stránok. Do očí hneď udrie originálna grafika a nezvyčajné, tak trochu oldschoolové zalomenie textu do dvoch stĺpcov. Nečakajte žiadne tuctové infantilné obrázky, ale prepracované a dynamické kresby od Willa Staehle, dizajnéra a ilustrátora, ktorý bol odchovaný na komixoch, čo je v tejto knihe vidno.

originálna grafika a nezvyčajné, tak trochu oldschoolové zalomenie textu do dvoch stĺpcov

Ale dobrú knihu nerobia len fascinujúce ilustrácie, dôležitý je najmä príbeh. Staehle spolu s autorkou Taniou Del Rio (ktorá, mimochodom, tvorila komixy aj pre Marvel) vytvorili podarené postavičky a právom sú uvádzaní ako autorská dvojica. Nedovolím si tvrdiť, že samotný dej by bez obrázkov stratil svoje čaro, no viem, že spoločne tvoria dokonalú symbiózu, ktorú jedného dňa určite položím svojim deťom na nočný stolík s čo najvrúcnejším odporúčaním, aby si ju prečítali.

„Petula prešla cez chvejúci sa otvor a potiahla Warrena za sebou. Žalúdok sa mu obrátil, keď sa svet zohol a zdeformoval okolo neho ako zrkadlo v lunaparku. Potom si uvedomil len to, že stoja v izbe tety Annakondy. Číhal na nich trojčlenný sabat a na tvárach sa im pásli úsmevy predátorov.“

Škaredý, no rozkošný Warren si vás získa od prvých stránok

Warren je 12-ročný chalan s nezvyčajným, trošku škaredým, no milým zjavom. Je už trinástym pokračovateľom rodu Warrenovcov, ktorí svoje životy zasvätili zveľaďovaniu rodinného hotela Warren. Keďže náš Warren ešte nemá 18 a jeho otec zomrel, o „chod“ hotela sa stará jeho lenivý strýko Rupert, beznádejne zamilovaný do svojej novomanželky Annakondy, ktorá k Warrenovi nie je práve najmilšia.

Všetko by bolo v (relatívne) úplnom nudnom poriadku, nebyť faktu, že do hotela už pekných pár rokov nezavítal žiadny hosť. Warren však cíti silný záväzok k rodinnému dedičstvu a napriek absencii hostí sa o poriadok hotela príkladne stará, upratuje izby a napráva všetky škody. Veď... čo keby náhodou.

Warren zistí šokujúcu pravdu o svojej tete Annakonde a konečne pochopí, prečo je posadnutá hľadaním tajomného Vševidiaceho oka

Jedného dňa sa na recepcii ukáže tajomný hosť, celý obalený v obväzoch. Veľa toho nenahovorí a ihneď sa zavrie vo svojej izbe. Vtedy tiež súhrou okolností Warren zistí šokujúcu pravdu o svojej tete Annakonde a konečne pochopí, prečo je posadnutá hľadaním tajomného Vševidiaceho oka. Čo to je a či to vôbec existuje, nikto nevie, no garantujem vám, že do konca príbehu sa to spolu s Warrenom dozviete. Rovnako ako to, kto je tým obviazaným hosťom a ako súvisí jeho zvláštny príchod s príbehom.

„,Bledá tvár,´ povedal si Warren, keď si predstavoval, čo všetko sa môže skrývať pod všetkými tými obväzmi. Rany? Jazvy? Tretie oko? Prevrátený nos? Nech to bolo čokoľvek, muselo to byť dačo dosť strašné. Prečo by si inak nejaký človek zabalil tvár do gázy?“

Začiatok trilógie... chvalabohu

Warren Trinásty a Vševidiace oko je prvou časťou trilógie, čo ma úprimne teší. Nejde pritom o príbeh na pokračovanie, ale o ucelené detské romány, takže sa nemusíte báť, že na rozuzlenie zápletky budete musieť čakať do ďalších vydaní.

Príbeh Warrena je dynamický a logicky sa rozvíja. Autorke sa podarilo napísať príbeh, ktorý svojou skladbou nepodceňuje detského čitateľa – dialógy sú živé, uveriteľné a ani v najmenšom nie sú primitívne – a zároveň rešpektuje vek a svet cieľovky. Deti sa s Warrenom ľahko zžijú, pretože je presne taký, aký by mal byť ten správny kamoš. Dospelí si príbeh zamilujú tiež. Dej je totiž nepredvídateľný, inteligentný a má tie správne momenty, pri ktorých sa vám bude kniha odkladať len veľmi ťažko.

steampunkové dobrodružstvo, ktoré by určite stálo aj za filmové spracovanie

V tejto knihe si na vás počkajú logické hádanky a prekvapivé zvraty, a zároveň to stále bude také detsky príjemné a nostalgické. Kniha nie je pre maličké deti, ale pre Warrenových rovesníkov a dospelých, ktorí odmietajú vyrásť a prestať byť deťmi. Je to také steampunkové dobrodružstvo, ktoré by určite stálo aj za filmové spracovanie.

Ak ste dospelák, ktorý si od ťažkých kníh rád uletí k spomienkam na hltanie každého nového príbehu Harryho Pottera, a nerobí vám problém s hrdosťou vytiahnuť detskú knihu aj počas cesty vlakom alebo električkou, garantujem vám príjemný zážitok. Doprajte však Warrena najmä svojim deťom. Táto kniha im aj vďaka nádherným ilustráciám ukáže krásu fantázie a literárnych príbehov. V rámci žánru detských kníh dávam autorom 10 bodov z 10.

• Meno autora: Tania Del Rio
  • Knihu vydalo: Albatrosmedia
  • Počet strán: 224