štvrtok, 19 máj 2016 19:26

Chalan v sukni

(9 hlasov)

Mami, kto je gay? Opýtal sa ma syn pri čítaní tejto knihy. Fajn, povedala som si a nastala prednáška.  A prečo práve táto otázka odpoveď je v príbehu. Obyčajný dvanásťročný chlapec Denis sa vyberie do školy v dievčenských šatách. Prečo? Je gay, ako si všetci myslia, alebo je to len úlet?

Knihu sme začali čítať spolu so synom a upútal nás názov. Čože? Chalan v sukni? To bude riadna haluz. Keďže tohto autora poznáme, vedeli sme, čo nás asi čaká. Vtipný príbeh, veselé kresby a smutná detská duša, ktorej život sa zmení. A tak aj bolo. Denis je chlapec, ktorému chýba mama. Má staršieho brata Johna a otca, obaja sú fanúšikovia futbalu. On sám futbal hrá, no viac ho fascinujú módne časopisy, ženské šaty, líčenie. Nikto ho nechápe a on sa v spoločnosti, v ktorej žije, snaží schovávať svoje pocity. Veď kto by bol rád, keby sa mu kamaráti vysmievali. Otec ho nechápe a brat sa mu posmieva, že je gay.

Je smutný, osamotený a chýba mu matka, ktorá by ho pochopila.

„,Je mi ľúto, ale toto nie je  správne. Aby chlapec v tvojom veku čítal Vogue.´ Denis sedel na kraji postele. Počul, ako oco dupe po schodoch a otvára kôš. A potom časopis dopadol na dno.“

Jedného dňa sa svet zmení, spoznáva novú kamošku Lisu, najkrajšiu babu v škole.  A tá si všimla práve jeho. Dobrodružstvo sa môže začať. Spolu nachádzajú záujmy, ktorým nikto nerozumie, smejú sa a zabávajú. Obaja zbožňujú to isté – krásu šiat.  Denisov svet je veselší.  Dokonca ani jeho brat nechápe, čo na ňom Lisa vidí, pritom jemu sa páči tiež. Tá však prichádza so skvelým nápadom, ktorý môže uskutočniť len s Denisom. Ten jediný to pochopí. A tak sa z Denisa stáva Francúzka Denise.

Zdá sa, že Denis sa vo svojej hre našiel, no ako sa dalo čakať, vyskytli sa problémy.

Úprimne, najskôr som pochmúrne uvažovala, kam kniha speje a čo ňou chce autor povedať, dokonca som očkom sledovala syna, či sa netvári čudne. Nakoniec sme sa obaja pobavili a zasmiali. Uvedomila som si, že len my dospelí robíme veci zložité a pritom je to je len hra. No späť ku knihe. Kto je tajomná Denise? Dá sa skĺbiť futbal so šatami? Zdá sa, že Denis sa vo svojej hre našiel, no ako sa dalo čakať, vyskytli sa problémy. Kým sa vystrábi z jedného trápenia, dostáva sa do druhého. No takým spôsobom, že je to až neuveriteľné. Baby to prosto nemajú ľahké, ako nás o tom vtipne presviedča autor.

Kniha je obrazom toho, ako sa z chlapca stáva dievča, aj keď len na skúšku, a ako dokáže čeliť tomuto tajomstvu. Je bežné, že ženy nosia mužské veci, no naopak je to čudné. Prečo? Veď to môže byť zaujímavá skúsenosť. Ostane Denis jediný odvážny, alebo sa k nemu pridajú aj ďalší? Odsúdia ho, alebo pochopia? Je to naozaj tak, ako si myslíme?

„Denis napodobnil Lisin postoj, a keď sa mu to podarilo, hneď sa v strieborných topánkach cítil oveľa istejšie. ,Vlastne sa mi to páči,´ povedal.“

Emotívny a zároveň vtipný príbeh.

Kniha je ako stvorená pre deti, ktoré majú pocit inakosti. Cítia sa ukrivdené, smutné – toto je pre nich to pravé orechové. Autorove diela sa vyznačujú tým, že hlavné postavy sú siroty, polosiroty, prípadne strácajú rodičov počas deja. Preto sú jeho príbehy silne emotívne a vtipné zároveň. Vykresľuje pocity svojich hlavných postáv a vôbec sa im nevysmieva, berie ich také, aké naozaj sú. Samozrejme, pokojne sa môžu do nej pustiť aj dospelí, úplne super by bolo čítať si spolu s dieťaťom. Možno práve teraz sa dozviete o niečom, čo ste netušili a keď nie, aspoň sa pobavíte.

Čo dodať k tejto knihe  niekto by mohol povedať, že navádza k transexualite, je zvrátená a podobne. Ja si to nemyslím, deckám sa páči a mne tiež. Každý sme nejaký, prečo potláčať to, čo je v nás. Autor zase nesklamal, odporúčam aj jeho ďalšie knihy, ktoré sú zo života detí, nenásilné, vtipné, miestami fantastické. Dokonca by niekto mohol povedať, že z Davida Walliamsa sa stáva novodobý Roald Dahl.

• Meno autora: David Walliams
  • Počet strán: 240
  • Dátum vydania: nedeľa, 01 január 2012