pondelok, 18 apríl 2016 16:49

Havkáči z našej ulice

Život psov môže byť extrémne zaujímavý, najmä ak o ňom rozpráva príbehy kocúr s nekonečným menom Nechajtievrabcenapokoji. V útlej, avšak bohato ilustrovanej knižke odhaľuje deťom (takmer) všetko zo života (nielen) havkáčov na jednej ulici.

Ulice sú plné života, ktorý sa prejavuje jemu vlastným spôsobom – štekotom psov, čvirikaním vtákov či bzukotom múch. A my, ľudia, sa v ňom niekedy nevšímavo pohybujeme. V dnešnej dobe, ktorá skôr propaguje všetky možné aj nemožné technologické novinky, je život zvierat pre mnohé deti niečím vzdialeným a nedostupným. Úprimne povedané, je skvelé, ak majú možnosť takého psa či mačku sem-tam pohladkať. Ak trávia dostatok času na čerstvom vzduchu a rodičia ich vedú k láske a starostlivosti o štvornohých kamarátov.

„Svet je jeden obrovský veselý kolotoč živých tvorov a najkrajšie na tom je, že sa všetci poznáme a máme sa radi. Naozaj! Viem to!“

Úprimne povedané, je skvelé, ak majú možnosť takého psa či mačku sem-tam pohladkať.

Vďaka sprievodcovi ulicou havkáčov, kocúrom Nechajtievrabcenapokoji, sa ocitáme na dedine, kde to „žije“. Takmer každý dom stráži ten jeho psík a každý psík má svoj vlastný príbeh. Či už je to roztomilá, no trochu moletnejšia, jazvečíčka Jožinka, ktorá rieši u veterinára to, že jej majitelia pokojne dávajú jesť sladkosti, čo jej však veľmi škodí a hrozí jej choroba. Alebo je to smutný Dabou, na ktorého jeho rodina nemá čas a on je z toho veľmi nešťastný. Veselšie a snáď aj poučnejšie sú príbehy o Dorinke, Nensy, či neposednom Hugovi.

Autorka citlivo približuje malým čitateľom svet havkáčov, nenásilne im naznačuje, že taký psík nie je iba radosť, ale aj starosť, za ktorú sa odvďačí nekonečnou vernosťou a láskou. Poukazuje na to, čo takých psíkov skutočne trápi, no na druhej strane odľahčuje situácie humornými príhodami. Okrem toho, pohľad na psov očami kocúra, ktorý je s nimi v kamarátskom vzťahu, dáva príbehom ojedinelý priateľský nádych. Nie je to klasické naháňanie á la Tom a Jerry, ale skôr pokus o vzájomné harmonické spolužitie.

„Niekedy sa mi zdalo, že Dabuovo srdiečko pukne láskou ku všetkým jeho pánkom. Ale veru...dnu veľmi ísť nemohol. Veď napríklad keď prší. Kožuštek malých havkáčov rýchlo zmokne, je celý iný, nepríjemný, havkáč začne kýchať a normálne prechladne!“

Autorka citlivo približuje malým čitateľom svet havkáčov.

Keď som knižku čítala, chvíľkami som rozmýšľala, či sa k tomu nášmu domácemu chlpáčovi nesprávame niekedy tiež trochu nevšímavo. Najmä, keď som čítala o nešťastnom Dabuovi, tak som mala mierne výčitky svedomia. Takže môžem povedať, že ak budete čítať príbehy s deťmi a máte aj štvornohého člena rodiny, asi budete chvíľkami dumať, ako sa u vás cíti. Či sa mu vôbec ten jeho život páči a máte na neho čas. Deti určite pochopia, že taký pes je fajn, ale nie je to plyšáčik, ktorý sa dá vložiť naspäť do poličky, keď sa nám s ním už nikto nechce hrať.

Na obale sa uvádza, že kniha je vhodná čitateľom od piatich rokov. Ja si myslím, že by som túto vekovú hranicu trošku posunula, lebo obsah je podľa mňa pochopiteľnejší trochu starším deťom, takým prváčikom či druháčikom, čo sa učia sami čítať i písať. Jednak ju môžu čítať sami s pomocou rodičov a zároveň obrázky stále udržia ich pozornosť. Ilustrátorka Erika Čáková-Ralbovská celú knihu doplnila veľmi peknými a farebnými ilustráciami, vďaka ktorým sú chlpáči takmer skutoční.

Možno by časom mohlo vzniknúť pokračovanie o mačkách, škrečkoch či rybičkách.

„Ešte si všetci chvíľu poštekajú, povyzrádzajú tajomstvá, roztrúbia aj nové správy, a potom už dedina stíchne. Naša ulica s ňou. Spíme, všetci my s kožúškami, ostošesť, aby nás ranné slniečko nenašlo unavených, so zlou náladou, aby sme našu ulicu zase poriadne rozveselili.“

Knižiek o zvieratkách, určených modernej generácii detí, nie je až tak veľa. Oceňujem autorkinu snahu napísať v podstate reálne príbehy psíkov a pretvoriť ich do jazyka, ktorý by deti mali bez problémov zvládnuť. Možno by časom mohlo vzniknúť pokračovanie o mačkách, škrečkoch či rybičkách, ktoré by odkryli oponu pred tajomným svetom zvieratiek, ktorým deti akoby prirodzene rozumeli. Snažiť sa o to, aby aj najmenšia generácia mala k týmto tvorom nielen pozitívny, ale najmä skutočný vzťah, lebo taký pes asi nikdy nebude on-line, ale vždy bude chcieť prítomnosť človeka tu a teraz.

• Meno autora: Ivana Havranová
  • Knihu vydalo: Marenčin PT
  • Počet strán: 93