streda, 17 február 2016 09:06

Peter Pan

Peter Pan si aj po dvoch storočiach svojej existencie stále získava srdcia malých aj veľkých čitateľov. Z chlapca, ktorý nechcel nikdy vyrásť, sa stala medzičasom ikona. Nezáleží, či sa ešte len učíte chodiť, alebo už máte pár vrások na tvári. Peter Pan vás očarí.

Meno Peter Pan už snáď počul každý. V našich zemepisných šírkach je však známejší vďaka filmovým spracovaniam literárnej predlohy. Nové vydanie tohto príbehu, doplnené o krásne ilustrácie Petra Uchnára, môže tento fakt zmeniť. Kniha ponúka oveľa viac ako adaptácie na striebornom plátne. Jamesovi M. Barriemu sa podarilo vytvoriť svet plný fantázie a najmenších detailov a Krajina-Nekrajina je surreálnym snom každého dieťaťa.

„Wendy vedela, že musí vyrásť. To vie predsa každý, kto má viac ako dva roky. Tento vek je začiatkom konca.“

Wendy, Michael a John sú traja súrodenci vyrastajúci v Anglicku. Keďže ich rodičia nepatria k najbohatšej vrstve, ako pestúnku zamestnávajú newfoundlandskú sučku Nanu. No páni! Kto už by len nechcel mať za opatrovateľku psa? Jedného večera pán a pani Darlingovci nechajú svoje tri deti doma a sami sa vyberú na slávnostnú večeru.

Krajina-Nekrajina je surreálnym snom každého dieťaťa.

A tu sa celé dobrodružstvo začína. Všetky napínavé veci sa predsa začínajú, keď mama a otec odídu. Wendy sa zobudí na nariekanie chlapca, ktorý sa jej predstaví ako Peter Pan, kapitán Stratených chlapcov. Hoci sa jej meno zdá až smiešne krátke, ako pravá žena sa skôr zaujíma o chlapcove city. Akoby mávnutím čarovného prútika všetky Petrove starosti zmiznú vďaka šikovnému dievčatku. Namiesto poďakovania, ktoré Wendy očakáva, však Peter smrdí samochválou, je to tak trochu namyslené a nevychované chlapčisko. Ale Wendy to chápe. Nemá predsa mamu, ktorá by ho naučila správnym mravom, preto sa sama podujme stať sa ňou pre všetkých Stratených chlapcov. Spolu s Michaelom a Johnom sa vydávajú na dlhý let do Krajiny-Nekrajiny.

„,Nemám mamu,´“ odvetil. Nielenže nemal mamu, ale ani najmenej ju netúžil mať. Podľa neho boli mamy veľmi nadradené osoby. Wendy však hneď pochopila, že má pred sebou tragický životný osud.“

Mnohí sa k tejto knihe radi vracajú aj po rokoch... s vlastnými deťmi.

Byť mamou ôsmim malým výmyselníkom však vôbec nie je jednoduché, ak sa do toho ešte pridá neustály boj s pirátmi a červenokožcami, o dobrodružstvá je postarané. Ako správna mama si Wendy nájde čas aj na také veci ako je škola či rozprávanie príbehov na dobrú noc. Wendy je však zhrozená, že Michael s Johnom rýchlo zabúdajú na svojich pravých rodičov. Ako sa nakoniec Wendy rozhodne? Ostane navždy v krajine, kde nebude musieť nikdy vyrásť alebo sa vráti do studeného Anglicka za rodičmi?

Postava Petra je zvláštna. Je celkom iná akoby ste čakali v rozprávkovej knihe. Peter je otravný, rozmaznaný a panovačný, občas až zlomyseľný. Napriek tomu má svoje osobité čaro, vďaka ktorému poľahky zabudnete na nepríjemné vlastnosti a naďalej sa na neho budete zhovievavo usmievať. Všetky ostatné postavy sú dobre vykreslené, miestami až groteskne. Pán Darling, kapitán Hák či Cililink majú svoj osobitý charakter, na ktorý nezabudnete.

Peter Pan je v anglofónnych krajinách nesmrteľnou klasikou. Mnohí sa k tejto knihe radi vracajú aj po rokoch, s vlastnými deťmi. Príbeh o chlapcovi, ktorý nechcel vyrásť, má čo ponúknuť aj dospelým. Množstvo detailov, poznámok či narážok, ktoré malí čitatelia neregistrujú otvárajú starším čitateľom úplne novú dimenziu príbehu. Ironické narážky na manželské spolunažívanie alebo spoločenské normy sa len tak sypú jedna za druhou.

„Spomenul si, že pri voľbe pápeža je nutné dokázať, že na to nemáte, a potom vás jednohlasne zvolia.“

Tento príbeh má čo ponúknuť každému, bez ohľadu na vek.

V roku 2011 uplynulo 100 rokov od prvého vydania Petra Pana. Tento fakt je cítiť. Originál je predsa len trochu drsnejší a krutejší ako uhladené Disneyho verzie.

Napriek tomu si nemyslím, že by sme sa mali obávať po tejto knihe siahnuť. Posolstvo, ktoré v sebe Peter Pan ukrýva, presahuje stránky knihy a na chvíľu vráti do detstva každého z nás. Vaše deti zasa naučí zodpovednosti za ich činy. Tento príbeh má čo ponúknuť každému, bez ohľadu na vek.

Malá zaujímavosť na koniec. Pred vydaním Petra Pana, meno Wendy oficiálne v Anglickom kráľovstve neexistovalo. Spisovateľ si ho vymyslel skomolením slova „friendy“, čo v preklade znamená kamoško. Dnes je meno Wendy bežne používané.

• Meno autora: James Matthew Barrie
  • Národnosť: škótska
  • Počet strán: 176