nedeľa, 10 január 2016 11:07

Draky zo Strašihradu

Sú spisovatelia, ktorí ak vás raz chytia za srdce, už vás nikdy nepustia. Lepšie povedané – vy ich už nikdy nepustíte. Z duše, ani z rúk. Jednou z mojich lások je jednoznačne Terry Pratchett.

Terry Pratchett vytvoril absolútne nový svet, Plochozem. Osídlil ho podivnými tvormi, obyvateľmi šialenými úplne i len tak zľahka, s pravidlami, ktorým nerozumie ani ten svet sám. Je to však svet zázračný a to, že ho obývajú okrem iného aj čarodejníci, je bonusom navyše. Okrem viac ako 40 kníh zo série Plochozem napísal Pratchett aj iné diela. Jedno z najčerstvejších sa dostalo aj k nám a je určené predovšetkým mladým čitateľom – Draky zo Strašihradu. Príbehy zaradené do tejto knihy vznikli v čase, keď aj autor sám bol ešte mladý, nemal ani 20 rokov. K tým najznámejším patria určite jeho príbehy o Koberčanoch, no prekrásna knižka, ktorá je nazvaná podľa prvého príbehu, obsahuje oveľa viac kúzelných vecí.

... draci sú napokon tiež len „ľudia“ ...

Dozviete sa napríklad ako sa Ralf, obyčajné chlapčisko z hradu, spolu s rytierom z Vedier a s čarodejníkom Fusaklom vybrali bojovať s drakmi, ktorí obsadili Strašihrad. Na celej veci čosi od začiatku nesedí, však draci sú napokon tiež len „ľudia“ a taká horúca vaňa plná bubliniek ich vie po úmornom dni potešiť rovnako ako kohokoľvek z nás.

„A vtedy uvideli draka. Dosť sa podobal na toho, ktorý spal v hrnci vo Fusaklovom batohu, ibaže bol OVEĽA väčší. Blížil sa k nim po nádvorí.
,Dobré ránko,´ pozdravil.
To našich hrdinov trochu pomýlilo, čo isto chápete. Nemôžete len tak zabiť niečo, čo vám práve zaželalo dobré ránko.“

putovanie plné dobrodružstiev a neznámych nebezpečenstiev

A vedeli ste, že zrnká prachu, ktoré vidíme trblietať sa v lúčoch slnka, sú vlastne miniatúrne planéty? Obývajú ich malinkatí ľudkovia, ktorí však riešia rovnako závažné problémy ako my veľkí. Úplne iní ľudkovia žijú v koberci, sú to tzv. Koberčania. Keď majú problém uživiť sa v nimi obývanom území, neostáva im nič iné, ako putovať veľkým kobercom a objaviť neznámu zem, na ktorej by sa mohli usadiť. Že je putovanie plné dobrodružstiev a neznámych nebezpečenstiev, to si píšte! Alebo nemusíte, napísal to už niekto iný, nám stačí o tom už len čítať.

Prezradím vám ešte niečo. Reč vynašiel pračlovek Doky. On vymyslel všeličo možné, ale s tou rečou to bolo najjednoduchšie. Doky bol totiž pomerne nešikovný a aj jeho dobré nápady skončili zvyčajne úplne inak, ako to pôvodne plánoval. A ako teda vymyslel reč? Jednoducho. Spadol mu totiž na nohu kameň... a reč bola na svete.

Reč vynašiel pračlovek Doky.

„,Viem, kde je to,´ povedal Kvik.
,Na somára vieš nejako veľa,´ poznamenal obdivne Edwo.
,Nuž, mňa na somára premenila čarodejnica.´
,A čo si bol predtým?´
,Hm, žabiak,´ priznal Kvik. ,Predtým som bol ropucha, predtým strom a ešte predtým krásny princ. Zakaždým sa pohádam s nejakou čarodejnicou.´“

Draky zo Strašihradu sú knihou plnou láskavého humoru. Autor vymyslel svojim postavám usmievavé mená a prekladateľovi sa podarilo ich pôvab zachovať. Aj hra s veľkosťou písmen a aj s rôznymi použitými typmi písmen jednoznačne zvyšujú príťažlivosť diela. Knižka navyše obsahuje prekrásne ilustrácie, ako stvorené pre detského čitateľa, podnecujúce rozlet fantázie.

Široký úsmev, ktorý obsadil moje pery v momente, keď som knižku Draky zo Strašihradu zobrala do rúk, z nich nezišiel, kým som ju nedočítala. A objavuje sa zas a znova, keď sa na ňu čo i len pozriem. Jednoducho milujem Pratchetta! Taká je pravda. A viem, že ho majú rovnako radi všetci tí, ktorí radi snívajú, majú otvorenú myseľ a v kútiku duše sú, bez ohľadu na vek, stále tak trochu deťmi. Knižka je prioritne určené detskému čitateľovi, odhadla by som to na vek 10 +, ale ja sama som dôkazom, že si ju s láskou prečíta aj čitateľ niekoľkonásobne starší.

• Meno autora: Terry Pratchett
  • Počet strán: 351
  • Žáner: pre deti