pondelok, 30 november 2015 21:14

Pán Blahoš

Kúpa auta môže vyvolať sériu rozličných katastrof. Pán Blahoš by o tom vedel rozprávať svoje. Čo všetko sa môže prihodiť, keď si kúpite žlté auto s červenými kolesami, vám vyrozpráva Tolkien.

Pán Blahoš býval v dome. Nie v podzemnej nore ako istý hobit. Aj Hobit aj Pán Blahoš sú však knihy, ktoré napísal Tolkien pre svoje deti. Jednu pozná celý svet, tú druhú len pár zasvätencov. Pán Blahoš vyšiel až v roku 1982, čo bolo, ako mnoho ďalších kníh, až po Tolkienovej smrti. Zaujímavé však je, že chcel knihu vydať ešte počas svojho života. Problém však bol s tlačou, keďže Tolkien celú knihu napísal ručne a každú stránku aj náležite farebne ilustroval.

Poriadna detská knižka má mať predsa ilustrácie.

Tlač knižky v takejto podobe bola v tej dobe veľmi nákladná, preto mal Tolkien nanovo nakresliť jednoduchšie obrázky, lenže nikdy si na to nenašiel čas. My však teraz vďaka tomu môžeme obdivovať knihu v jej originálnej podobe.

„Po snídani si pan Blahoš nasadil zelený cylindr, protože Žirafík mu řekl, že bude hezky.
Pak prohlásil: ,Půjdu si koupit auto!‘ Nasedl na kolo a sjel z kopce do vesnice.“

Pán Blahoš je knižka, ktorá ako keby vypadla z police našej starej mamy zo sekcie toto som kedysi čítala tvojmu oteckovi. Kvalitou by určite konkurovala nášmu Smelému Zajkovi. Nádherné spracovanie knihy vábi nielen priaznivcov Tolkiena, ale aj milovníkov starých kníh.

Na stránkach je zachovaný Tolkienov rukopis aj jeho ilustrácie.

Jeho ilustrácie som si hneď zamilovala a snívala o opätovnom nájdení peračníka s pastelkami. Paralelne k pôvodnému textu sa na ľavej strane nachádza český preklad. Vyzdvihla by som aj unikátnosť Tolkienových kresieb, ktoré sú úplne iné ako v dnešných detských knižkách. Les je večer naozaj modravo temný, nehody komické a medvede svetielkujúce v tme strašidelné.

„Dortíčkovi byli hned za zdí, seděli na stoličkách na svém nádherném trávníku. Jedli polévku z malých mističek a na trávě měli rozložený svůj krásný koberec. Byli všichni pěkně při těle, ale jeden z nich obzvlášť.“

Tolkien vie, ako vystavať akčný príbeh. Aj keď ide o detskú knižku, dej sa rúti na žltom aute nezadržateľne rýchlo. Pán Blahoš je gentleman, ktorý nosí neobyčajne vysoké cylindre, a preto má v dome vysoké miestnosti. Má úplne obyčajné domáce zvieratko - Žirafíka (kríženec žirafy a králika). Verte-neverte, ale je to jedno z najzlatších domácich zvieratiek, o akých som kedy čítala. Pán Blahoš si jedného dňa kúpi z rozmaru automobil, celkom podľa svojich predstáv. Hneď sa v ňom aj vyberie na návštevu. Cestou však spôsobí pár dopravných nehôd a potlčie, čo sa len dá. Nielen neživé predmety, ale aj náhodných chodcov, ktorí sa chtiac-nechtiac stanú jeho spolujazdcami. Inokedy pán Blahoš vedie pokojný život a všetci ho majú radi.

Zapletie sa so strašidelnými medveďmi, rozhnevá si príbuzných, ale aj celé mesto.

Knižku Pán Blahoš netreba zhltnúť na jeden dych. Je to skvelá kniha na rozprávanie príbehov pred spaním pre deti. Návodov na čítanie je však neúrekom a každý si nájde to svoje. Ja sama som ju už čítala jednojazyčne, dvojjazyčne, iba z obrázkov a iba z Tolkienovho rukopisu. Keď sa pozriem na toto dielo, vždy mám z neho zvláštny pocit šťastia. Nielen kvôli očividnému faktu, že Tolkien musel byť skvelý otec, ale aj kvôli tomu, že dal do knihy celé svoje srdce.

A aké plynie z knihy ponaučenie? Žiadne očividné ako pri bájkach nehľadajte, aj keď každý si potajomky nájde to svoje. Či už vám pri čítaní napadne – protiklady sa priťahujú, všetko zlé je na niečo dobré (ale naozaj len na niečo), aj nepriatelia sa môžu stať priateľmi, nekupujte si veci len tak bez premýšľania, alebo aj kríženie neskrížiteľného môže mať úspech. Táto bláznivá kniha si vás určite získa.

• Meno autora: J. R. R. Tolkien
  • Knihu vydalo: Argo
  • Počet strán: 103