sobota, 17 október 2015 15:18

Milý denníček: Zase tá škola! Fakt je to nutné?

Opäť raz berieme do rúk majetok Jamie Kellyovej, a ak sa „chcete dožiť zajtrajšieho dňa“ mali by ste hneď prestať čítať. Alebo radšej nie. Sranda, ktorou je Jim Benton povestne známy, by mohla stáť za to riziko.

V hlavnej úlohe sa predstavujú štyri priateľky – Jamie, vtipná a (samozrejme) úplne normálna autorka denníkových zápiskov; Isabella, tak trochu chuligán vycvičený staršími bratmi, s úžasným talentom na matematiku; Angelina, krásna, obľúbená a v každom smere dokonalá; a Emmily, ktorá tentokrát nezohráva až takú veľkú rolu, lebo sa s rodičmi presťahovala, je však známa svojou roztomilou „neinteligenciou“ a láskavosťou.

Matematika. To je to problémové slovo. Najhorší predmet.

„Matika, je najvyšší čas, aby si prestala vytvárať takéto nezmysly. Ak neprestaneš, domnievame sa, že by si si mala začať riešiť vlastné problémy sama a nie nás obťažovať vždy, keď potrebuješ vedieť výsledok nejakej zdanlivej tragédie, ktorú si si vymyslela.“

Matematika. To je to problémové slovo. Najhorší predmet. Najdesivejších 45 minút každého dňa. Ak vynecháme pár percent géniov, ktorým čísla samotné naskákali cez uši do hlavy a všetky slovné úlohy im dávali zmysel, zvyšok z nás sa bude vedieť ľahko stotožniť s problémom hlavnej hrdinky. Musí si zlepšiť známku z matiky, lebo inak... za tým inak spočiatku rodičia nič nedopovedali, neskôr však Isabella zistí, že by Jamie mohli poslať do letnej školy. A to je hrôza. Pretože: a) v letnej škole je každý deň na obed nechutná fašírka, b) všetci sa potia, c) je nutné pozerať sa na sporo oblečených učiteľov – a v letnej škole učia len tí vyšinutí!

Múdrosť si totiž najlepšie vychutnáme vtedy, keď sú ostatní hlúpi.

„Po hodine som sa Isabelly spýtala, čo si myslí o Angelininej básničke. Vyhlásila, že podľa nej znela, akoby ju zložila vília kráľovná, ktorá sedela na striebornom jednorožcovi a písala perom z pávieho chvosta, ktoré namáčala do atramentu, čo voňal po malinách, na list pozláteného papiera, ktorý jej pridržiavali koalie dvojčatá v rovnakých námorníckych oblečkoch.“

Ak by sa vám toto trápenie zdalo zanedbateľné, musím dodať, že mnohým iným matematika ide. Jamie sa utešuje tým, že vyniká v iných predmetoch, ale Angelina ju predbieha aj tam. A to už je vážne na jedno dievča priveľa. Múdrosť si totiž najlepšie vychutnáme vtedy, keď sú ostatní hlúpi. Alebo je to inak?

Denníček je písaný veľmi sviežo a vtipne, hoci tento diel popustil uzdu veciam, ktoré sú v detských kruhoch populárne, ale predsa... v predošlých dieloch sa autor zaobišiel aj bez nich a humornej stránke to neuškodilo. V tejto časti sa trochu viac klame, prdí, grgá a občas sa niekto správa ako imbecil. Pointa a nenásilné ponaučenie však ostáva v typickom mierumilovnom a láskavom tóne.

Bláznivá obálka a na prvé prelistovanie plno vtipných ilustrácií potešia každého mladého čitateľa.

„Viem, že by som nemala o ľuďoch vravieť, že sú idioti, debili a hlupáci, ale o nikom som to nepovedala. NAPÍSALA som to do denníčka. Do svojho úplne súkromného denníčka, v ktorom, ako veľmi dobre VIEM, by moji rodičia nikdy nesliedili. Chápu, že dôverujem, že rešpektujú moje súkromie, a ja chápem, že by ich veľmi mrzelo, keby o túto špeciálnu, inteligentnú a dospelú vzájomnú dôveru prišli.“

Bláznivá obálka a na prvé prelistovanie plno vtipných ilustrácií potešia každého mladého čitateľa. Takmer každú stranu spolovice tvorí obrázok dokresľujúci dej, aj vďaka tomu knihu prečítate do dvoch hodín. A medzitým sa pozriete na slovné úlohy z matematiky v praxi, grimasy na hodinách matiky a na hodinách literatúry, na obrovské ďasná slovenčinárky aj na pukbrokolicu, pukmelón a pukmrkvu.

Ako bonus je na konci test zo slovíčok, ktorých význam ste sa počas čítania naučili. Ďalší funkčný a zároveň vtipný detail, ktorý poteší. A čo je na tejto knihe najlepšie? Aj keď sa dostanete na poslednú stranu, príbeh Jamie pokračuje ďalej. Séria kníh Milý denníček je (takmer) nekonečná.

„Povedzte svojim učiteľom, že za prečítanie tejto knihy by ste mali dostať jednotku.“

PS: Denník som čítala včera a ešte žijem! :-)

• Meno autora: Jim Benton