štvrtok, 17 september 2015 17:13

Tulenia princezná

Sú rozprávky, ktoré možno čítať v každom veku. Aj dospelý čitateľ sa totiž vie pri nich pousmiať, zamyslieť, zasnívať. Možno práve o to ide, keď po literatúre určenej prioritne deťom, siahne človek o dekádu starší.

Máte obľúbené rozprávky z detstva? A zoberiete ich do rúk občas aj vtedy, keď ste už vo veku, že by ste ich mohli čítať svojim deťom alebo vnúčatám? Ak už neviete, po čom siahnuť, skúste si otvoriť knižku, v ktorej sú zoskupené zimné rozprávky, knižku s názvom Tulenia princezná. Predstavuje starostlivo vybranú zbierku známych aj menej známych rozprávok, v ktorých hrajú hlavnú úlohu zima ako ročné obdobie, chlad ako pocit a predovšetkým človek a jeho schopnosti: šikovnosť, obratnosť, ale aj lenivosť alebo chamtivosť.

Rozprávky nám ponúkajú múdrosť schovanú v príbehoch.

Múdrosť víťazí nad hlúposťou, zlí sú potrestaní, dobrí nájdu spravodlivú odmenu. To je jedna z krás príbehov pre deti. Vždy máte istotu, vždy viete, kto je dobrý a kto zlý a viete, ako to celé dopadne. Rozprávky nám ponúkajú múdrosť schovanú v príbehoch. Aj preto sa mnohé, hoci z rôznych kútov sveta, na seba tak veľmi podobajú. A je úplne jedno, že raz sa hrdina volá Ďuro, inokedy Pecivál, Husajn alebo Nils. No nie všetky rozprávky sa končia šťastne, najmä ak sú hlavní hrdinovia nepoučiteľní a nedodržujú pravidlá. Neuposlúchnutie je totiž vždy potrestané.

„Raz po Novom roku sa Davy zobudil a všade bola ukrutná zima. Aj pod najteplejšími kožušinovými prikrývkami. Taká ukrutná zima bola, že aj úsvit zamrzol.“

sú to krásne čisté príbehy s jasnými pravidlami

V knižke Tulenia princezná, ktorá je nazvaná hneď podľa prvej rozprávky pochádzajúcej z Islandu, má mnoho hlavných hrdinov zvieracie podoby. Statočná kozička, múdry medveď, prešibaný kocúr – aj to sú zvierací hrdinovia s ľudskými vlastnosťami. Ich prostredníctvom vysvetľujú rozprávači prírodné úkazy, biologické zákonitosti, ale aj vlastnosti ľudí a zvierat. Rozprávky nie sú dlhé, väčšinou majú 3 - 4 strany, šikovný školák hravo zvládne každý deň jednu. Navyše sú to krásne čisté príbehy s jasnými pravidlami, obsahujú mnoho ľudových múdrostí a ponaučení. Ľudia i zvieratá musia preukázať um a šikovnosť, ak chcú naplniť svoje sny. Niektoré sú, naopak, len čírou fantáziou, napríklad príbeh o tom, ako zo sĺz dievčatka vyrástla prvá snežienka na svete.

„Počkaj, syn môj, počkaj, bez opatrnosti je i múdrosť slepá! Nad Severom nezvíťazíš a Vaukelnámu si nikdy do svojho domu neprivedieš, ak budeš vietor chytať. Najprv pamätaj, že muž nemá srdce na jazyku, a len potom skús, čo vieš, ale tak, aby si mal zo skúsenia i poučenia.“

Z niektorých rozprávok priam až oziaba...

Rozprávky pochádzajú z rôznych krajín sveta, sú tam zastúpené aj slovenské, české a ruské, no možno najzaujímavejšie sú tie, ku ktorým máme najďalej. Príbehy z Islandu, Japonska, Gruzínska, indiánske i sibírske rozprávky. Nechýbajú variácie na známe rozprávky ako trebárs Čarodejný mlynček, Rozprávka o dvanástich mesiačikoch, Stolček, prestri sa, Snehulienka a iné. Ich čítaním sa malý i veľký čitateľ dozvie napríklad aj to, že pri múdrej žene aj hlúpy muž rozum dostane.

Rozprávky v knihe Tulenia princezná sú naozaj studené, z niektorých až oziaba. Ak ich budete čítať v lete, možno vás ochladia; ak v zime, je celkom možné, že si k nim pôjdete uvariť horúci čaj. No sú to rozprávky, bohatá múdrosť ľudstva uschovávaná v príbehoch, ktoré sú síce určené najmä deťom, poučenie z nich si však vezmú aj dospelí.

• Meno autora: Elena Chmelová
  • Knihu vydalo: Mladé letá
  • Počet strán: 236