nedeľa, 28 jún 2015 10:42

Skrytá hrozba

Človek a jeho duchovné zviera. Spojenie, ktoré nik neprekoná. Spoločnými silami je boj proti zlu zvládnuteľný.

Erdas je svet podobný tomu nášmu. Má však niekoľko zvláštností, medzi ktoré patria duchovné zvieratá ľudí. Keď človek dovŕši 11 rokov, pod dozorom Zelenopláštnikov (a ak je boháčom, tak na veľkej slávnosti) dostane hlt Nektáru. Čarovného nápoja, ktorý mu pomôže vyvolať duchovné zviera. Nie však vždy a nie každému. Podarí sa to len vyvoleným. A šanca je iba jedna.

Decká objavujú schopnosti svojich zvierat, a to, ako sa ony samy spoluprácou s nimi menia.

V prvej časti série Spirit animals – Zrodenie legendy sa štyrom deťom zo štyroch svetových kontinentov podarí vyvolať neobyčajné duchovné zvieratá. Strážcov. Štyroch padlých. Symboly jednotlivých svetadielov. Zvieratá, ktoré už kedysi vo svete Erdasu boli a pri pomoci ľuďom proti zlu položili svoje životy. Abeke sa učí spolupracovať s leoparďou samicou Urazou, Rollan so sokolicou Essix, Meilin s pandou Jhi a Conor s vlkom Briggamom. Nie je to jednoduché a potvrdí to aj druhá časť série, kniha s názvom Skrytá hrozba. Decká objavujú schopnosti svojich zvierat, a to, ako sa ony samy spoluprácou s nimi menia.

„Uraza sa zastavila na ďalšom rohu. Dychtivo na ňu pozrela svojimi levanduľovými očami. Dávala svojej panej najavo, že nechce byť neposlušná. Toto nebola šialená naháňačka po hrade. Tentoraz ju Uraza niekam viedla.“

V Skrytej hrozbe je odrazu pravidlo, že duchovné zviera môže človek skúsiť vyvolať len raz, a to keď má 11 a napije sa Nektáru, porušené. Tak, ako tí dobrí majú Nektár, tí na strane zla majú Žlč. Nápoj s podobnými účinkami, no posilnený o ďalší level. Keď si vyberú niekoho, o kom predpokladajú, že by sa im svojimi vlastnosťami hodil do plánu ovládnuť svet, dajú sa mu napiť zo Žlče a pomôžu mu vyvolať zviera, s ktorým bude už navždy prepojený. Tým však menia dejiny.

Je pochopiteľné, že obe skupiny sa stretnú, aby spolu bojovali.

„Ako dlho už vaši ľudia čakajú, kým ich tieto legendárne tvory oslobodia od ich utrpenia? Teraz už nemusia čakať na budúcnosť. My sme budúcnosť.“

Tak ako naši hlavní hrdinovia majú svoje duchovné zvieratá – Veľkých padlých – existuje iná štvorica detí na strane zla, ktorá pomocou Žlče vyvolala ďalšie štyri silné zvieracie symboly. Ich roztrpčenie, hnev a zlosť z toho, že sa im duchovné zviera nepodarilo vyvolať na prvýkrát, využila strana zla vo svoj prospech. A je pochopiteľné, že obe skupiny sa stretnú, aby spolu bojovali. Obe totiž chcú získať to isté, len každá skupina z iných dôvodov. Veľkých duchovných zvierat je totiž o niečo viac a tie, ktoré prežili dávny boj proti temných silám, majú ukryté svoje talizmany. Práve tie potrebujú Abeke, Conor, Meilin a Rollan získať, aby s ich pomocou zachránili svet. O talizmany má záujem aj odvrátená strana. Aby svet ovládla, nie ho zachránila. Podarí sa niektorej z týchto skupín získať v poradí druhý talizman, ktorý patrí obrovskému kancovi Rumfussovi? Čím všetkým si mladí bojovníci budú musieť prejsť? Pomáhajú im pritom ich učitelia a vodcovia, no ťarcha záchrany sveta spočíva na nich.

O talizmany má záujem aj odvrátená strana. Aby svet ovládla, nie ho zachránila.

Vzťahy medzi deťmi, s ktorými čitateľ prežíva tréningy, hádky, aj skutočné boje, sú napäté. Navzájom sa nepoznajú a ani sa príliš nekamarátia. Mali by spolu vychádzať, sú jeden tím, no nedôverujú si. Najhoršie je na tom Abeke s leopardicou, pretože krátku chvíľu bola aj ona na tej nesprávnej strane...

„,To je Essix. Znamená to, že sa Rollanovi niečo stalo?´ spýtala sa Meilin. Už len tá predstava ju rozčuľovala. Ak mal tomu chalanovi niekto ublížiť, chcela to byť ona.“

Skrytá hrozba je knihou plnou napätia, zároveň však krásne ukazuje, ako možno rozvíjať priateľstvo. Určená je čitateľom od 11 rokov a viem si predstaviť, že ju malí dobrodruhovia v tomto veku musia hltať. Druhý príbeh v sérii Spirit animals je rovnako dobrý ako prvý, preto nepochybujem, že sa bude páčiť širšej vekovej skupine.

• Meno autora: Maggie Stiefvaterová
  • Knihu vydalo: Fragment
  • Počet strán: 183