nedeľa, 21 jún 2015 16:22

O kresbe, čo ožila

Čarovných príbehov nikdy nie je dosť. O kresbe, čo ožila - nám ponúka večný príbeh, ktorý nezostarne a nezunuje sa nám.

Tvorba pre deti je jedna z najnáročnejších. Napriek tomu vzniká obrovské množstvo takto zameranej literatúry. No je len málo kníh pre deti, ktoré nemusia skončiť po prvom prečítaní nenávratne odložené na poličke a zaslúžia si trvalé miesto v ich detskej izbe. Ešte menšie množstvo je takých, po ktorých s radosťou siahne aj rodič alebo iný dospelý.

Sprostredkovaná myšlienka sama dokoná to, čo slová načrtli.

Môžeme povedať, že dnešný svet ponúka málo priestoru pre vieru, tradície a trvalé hodnoty. Akoby sa z nášho života postupne a nebadane vytrácali. Ak sa však strácajú v nás, ťažko sa objavia v životoch našich potomkov. Čo vlastne chceme vštepovať našim deťom? Na akú cestu ich chceme nasmerovať? Daniel Pastirčák, známy kazateľ, nám svojou knihu ponúka tradičnú cestu kresťanstva. Robí to nenásilne, nič nevnucuje, zostáva typicky pokojným sprostredkovateľom právd.

Metafory, z ktorých vybudoval svoj text, sú jednoducho krásne, krásne jednoduchosťou. Mimochodom, text knihy pôsobí úsporným dojmom, je presný, plný v svojom obsahu. Pastirčák vie, čo povedať, i to, čo nechať nedopovedané. Počíta s tým, že v istom momente treba nechať slová pôsobiť. Je presvedčený, že sprostredkovaná myšlienka sama dokoná to, čo slová načrtli.

„Nuž, takého smiešneho tvora tu jakživ nikto nevidel. Nemotorne sa kýval po povrchu zeme, kolísal sa na zadných nohách; občas vztýčený ako výkričník, občas skrivený ako otáznik. Horné končatiny mal biedne ako labky žabky, no prsty mal štíhle a dlhé, ustavične sa s niečím hral. V guľatej hlave mu svietili veľké, trochu smutné oči.“

Vytesnite zo seba skepticizmus náboženskej otázky.

O kresbe, čo ožila predstavuje podobenstvo stvorenia sveta a jeho zavŕšenie v podobe stvorenia človeka. Pre neznalých v kresťanskej problematike uvádzam, že stvorenie sveta Bohom sa opisuje v Prvej knihe Mojžišovej – Genezis. Veľký kresliar pierkom namočeným v atramente kreslí bodku jednu po druhej až vytvára svet, aký poznáme. Z bodiek sa stávajú pevniny, oceány, ryby. Ryby sa menia na hady, hady na iné živočíchy a zvieratá. Ako posledné Veľký kresliar stvorí Malého kresliara. Človeka. Malý kresliar však nevie kresliť tak, ako ho Veľký kresliar učí. Vzoprie sa mu, vezme pierko a sám sa podujme vytvoriť vlastný svet, kde mu nikto nebude hovoriť, ako má čo robiť. Nepotrvá dlho a Malý kresliar sa ocitne v chaose, ktorý sám spôsobil. Keď už stráca vieru v samého seba, na pomoc prichádza Veľký kresliar. Nekritizuje ho, neničí ho. Podáva pomocnú ruku a spolu začnú vytvárať veľké dielo.

Ak sa teda pustíte do čítania Kresby, čo ožila, odporúčam vytesniť zo seba skepticizmus náboženskej otázky (ak ho teda máte). Pretože akokoľvek sugestívne texty prečítate, pozorné a vnímavé dieťa razom odhalí, že sa s obsahom nestotožňujete. Keďže je kniha určená pre deti od siedmich rokov, teda tie už samostatne čítajúce, pripravte sa na všetečné detské otázky súbežne plynúce s textom.

Môže sa nám zdať, že pre také malé dieťa je knižka zložitá, príliš filozofická. Nemajme však strach, dnešné deti sú veľmi šikovné a mimoriadne chápavé. To, čo sa nám na prvý pohľad môže zdať pre ne nepochopiteľné, nám budú ešte s radosťou a pre ne typickou múdrosťou vysvetľovať.

Jediné, čo musíte spraviť, je otvoriť knihu i seba.

Ťažko povedať, čo nás v knihe osloví viac. Či text písaný rozprávkovým inotajom, alebo pozoruhodné ilustrácie. Daniel Pastirčák vdýchol život nádherným ilustráciám Daniely Olejníkovej a takto vzniklo pozoruhodné a hodnotné dielo. Niekoľko ráz sa mi stalo, že som sa zamýšľala nad tým, čo vzniklo skôr. Či text, alebo ilustrácie. Oboje má totiž obrovský potenciál, spoločne však vytvárajú neobyčajne hutný celok, ktorý si právom zaslúži pevné miesto v domácej knižnici, nielen tej detskej.

„Keď veľký kresliar Malého kresliara nájde, vloží mu pierko do bezradných rúk.
,Namoč ho do vlastného srdca,´ povie mu tak, aby to nepočul nikto, iba on. ,Začnime všetko odznova. Ja budem Malý, ty budeš Veľký. Staneš sa taký veľký, až budeš napokon malý ako ja. Neboj sa, časom všetko pochopíš. Tvoj malý a môj veľký svet sa spoja. To, čo budeš kresliť ty, budem kresliť ja, a to čo budem kresliť ja, nakreslíš i ty. Naše kresby budú rásť spolu.´“

O kresbe, čo ožila, vám pohladí dušu, poláska slovami, poteší oko. Nechá priestor na zamyslenie, na otázky, vysvetľujúce a doplňujúce rozpravy. Jediné, čo musíte spraviť, je otvoriť knihu i seba. To podstatné sa už udeje samo.

• Meno autora: Daniel Pastirčák
  • Počet strán: 48
  • Žáner: pre deti