utorok, 05 máj 2015 12:25

Tigrí tím: Gladiátorov zlatý poklad

Thomas Brezina veľmi dobre rozumie tomu, že v istom veku všetci chlapci i dievčatá túžia hlavne po jednom – prežiť úžasné a nezabudnuteľné dobrodružstvo.

Čítanie Gladiátorovho zlatého pokladu bolo pre mňa pomerne nostalgickou záležitosťou. Brezinovu tvorbu poznám už od základnej školy, preto som po jeho knihe siahla rada a potešili ma aj pre mňa nové a nečakané vychytávky. Prvou z nich je „zvláštna kartička" prilepená na vnútornej strane obalu, ako som neskôr zistila, ide o špeciálnu lupu, ktorú čitateľ priloží k určitým obrázkom a odšifruje tak tajnú informáciu.

„Levia samica preskočila múr a rútila sa k nim. Neustále zrýchľovala, akoby naháňala unikajúcu gazelu. Všetci traja kamaráti sa s výkrikmi natlačili na rebrík. Stupienky boli spráchnivené, zlomili sa a Bea s Lukom aj Patrikom sa zrútili do jamy. Nad nimi sa rozsypal zvyšok rebríka.“

Ilustrácie teda nie sú len obrázkami, nesú v sebe indície, ktoré by pozornému detektívovi nemali ujsť. Na konci každej kapitoly čaká na čitateľa minizáhada v podobe otázky, na ktorú určite nájde správnu odpoveď, hoci niektoré ho možno chvíľu potrápia. Za správne odpovede počas celého čítania získava body, ktoré si na konci knihy zapíše do celkového skóre detektíva. A pri tom sa interaktívnosť tejto knihy ani zďaleka nekončí.

Tigrí tím tvoria štyria členovia. Patrik, silný ako tiger, ktorého silnou stránkou je šport; Bea, rýchla ako tiger, so skvelou pamäťou; Luk, prefíkaný ako tiger, so slabosťou pre počítače a veci na diaľkové ovládanie; nuž a štvrtým členom sa stáva samotný čitateľ. V knihe je preňho vyhradená celá stránka, do ktorej má vpísať svoju vlastnú vizitku, svoje prednosti a nedostatky, čo má rád a čo ho rozčuľuje a napokon svoje motto.

Ilustrácie nie sú len obrázkami, nesú v sebe indície, ktoré by pozornému detektívovi nemali ujsť.

Thomas Brezina napísal už viac ako 550 kníh, medzi nimi nájdeme aj peknú kôpku o Tigrom tíme. Má po takom množstve kníh ešte stále čo povedať?

„,Rozhodne chcem tú sochu vidieť,´ povedal Luk. ,Lucius Gloriosus bol gladiátor.´
,Gladiátor? Bojoval proti ostatným mužom? Na život a na smrť?´ vyzvedal Patrik.“

Aké dobrodružstvo zažijú tentokrát? Počas školskej exkurzie v archeologickom parku sa zatúlajú, až ich zrazu začnú naháňať divoké zvieratá. To im však nikto neuverí a ako trest za oddelenie sa od skupiny a za klamstvá sa musia počas víkendu do parku vrátiť a pomáhať miestnemu archeológovi. Oni si však nič nevymysleli a ďalšia návšteva tohto miesta dopadne ešte zvláštnejšie – zrazu sa ocitnú v antickom Ríme, Bea sa stáva otrokyňou a Luk musí zápasiť s gladiátorom. Ide o časovú dieru? Podarí sa im prísť veci na koreň a navyše nájsť bájny zlatý poklad?

Bea sa stáva otrokyňou a Luk musí zápasiť s gladiátorom.

„Rímsky cisár Nero vydal príkaz zbierať sneh z albánskych vrchov a ukladať ho do hlbokých jám v zemi, ktoré boli vyložené drevom. Potom ho dochucovali medom, škoricou či ružovou vodou. Ozdobená mandľami alebo datľami bola táto zmes veľmi chutnou zmrzlinou.“

Štýl písania je veľmi jednoduchý a ľahko čitateľný. Text plynie, občas je doň vsunutá vtipná epizódka alebo veku primerané frázy, ktoré hlavné postavy detskému čitateľovi ešte viac priblížia. V Tigrom tíme nájdeme chlapčenské i dievčenské postavy, čo je sympatické, lebo kniha nie je prvoplánovo určená len chlapcom alebo len dievčatám. Je prosto napísaná pre všetkých detských dobrodruhov, ktorí chcú nielen čítať, ale i lúštiť, hádať a objavovať.

• Meno autora: Thomas C. Brezina
  • Národnosť: rakúska
  • Knihu vydalo: Fragment