nedeľa, 19 apríl 2015 21:33

Tajomná loď

Chlapček Thomas rovnako ako všetci chlapci v jeho veku miluje príbehy o veľkých plachetniciach. Keď príde v lete na návštevu k starej mame, ktorá býva v starobylom dome na pobreží, jeden z veľkých príbehov sa mu naskytne. Príbeh o námornom kapitánovi Halletovi a jeho lodi.

Musím sa priznať, že iné knihy Mary Higgins Clarkovej nepoznám, no napriek tomu je veľmi známa, obľúbená a údajne len v USA vyšlo viac ako 85 miliónov výtlačkov jej kníh. Táto knižka bola jej prvou detskou, no žiaľ musím skonštatovať, že som troškou sklamaná.

Autorka žije na mieste, kde sa príbeh odohráva a od nepamäti rozpráva detské príbehy vlastným aj nevlastným vnúčatám

Čakala som od nej rafinovanejší príbeh vzhľadom na to, že sama autorka žije na mieste, kde sa príbeh odohráva, čerpá vraj z bohatej histórie tohto kraja a od nepamäti rozpráva detské príbehy vlastným aj nevlastným vnúčatám. Samozrejme, že je knižka určená pre najmenšie deti (odhadujem vo veku 4 až 7 rokov), napriek tomu v nej ale nachádzam viacero nesúvislostí a nevysvetliteľných javov, ktoré by však neprekážali tak ako niektoré veci, nie práve najvhodnejšie pre túto vekovú skupinu detí. Ako napríklad trošku morbídny duch, s ktorým sa skamaráti hlavná postava. Navyše knižka neobsahuje žiadnu pointu a nenesie ani náučný charakter.

Čo však musím naozaj vyzdvihnúť a na čom je založená celá táto knižka, je grafická stránka. Práve ilustrácie Wendella Minora jej pridávajú na hodnote a práve vďaka nim máte radosť pri prezeraní a obracaní jej listov znova a znova. Zvyčajne ilustrácie dotvárajú príbeh, ale v tomto prípade príbeh dotvára text, ktorý by ani nebol taký nutný. Skrátka, tieto ilustrácie naozaj dokážu vtiahnuť deti do iného sveta.

O čo vlastne ide?

Bol to práve kapitán Hallet, ktorý sa vracal domov a nebojácny chlapec Silas sa ho rozhodol zachrániť.

Malý Thomas sa často hráva na pláži pred domom jeho starej mamy, ktorý pred viac ako dvesto rokmi postavil kapitán Hallet a predstavuje si lode plachtiace po mori. Keď jedného dňa nájde po búrke v piesku kovový predmet – sponu z opaska, zjaví sa mu duch chlapca približne v jeho veku, ktorý mu rozpovie svoj príbeh o zachránení lode Monomoy pred stroskotaním. Bolo to dávno, čo v dedinke neďaleko jeho obydlia vypukol silný požiar. Zatiaľ čo sa všetci snažili požiar uhasiť, túto situáciu sa rozhodla zneužiť skupinka lampášnikov, ktorí rozložili svoje lampáše po pobreží, aby kapitán blížiacej sa lode uveril, že je v prístave, zničil si loď a oni ho mohli ukradnúť. Bol to práve kapitán Hallet, ktorý sa vracal domov a nebojácny chlapec Silas sa ho rozhodol zachrániť.

„Silas vzdychol. Sadol si so skríženými nohami do piesku vedľa Thomasa. ,Bola to nepekná a hanebná udalosť. Naozaj na to nerád spomínam, no vidím, že kapitána obdivuješ a asi by si rád poznal ten príbeh. Kapitán Hallet bol vynikajúcu námorník a podaktorí ľudia mu závideli a nepriali. Plavil sa po oceánoch s veľkou istotou. Na svojej lodi Monomoy čelil búrkam, ktoré by iné lode potopili na dno mora...´“

Aj keď si viem predstaviť tento príbeh podaný trošku inak, myslím si, že deti ho ocenia a rodičia nebudú mať problém prečítať im ho na jedno posedenie.

• Meno autora: Mary Higgins Clark
  • Knihu vydalo: Tatran