streda, 11 február 2015 18:11

Milý denníček, som nenapodobiteľná!

Písali ste si niekedy denník? A schovávali ho pred mamou, prípadne ukázali najlepšej kamoške? Nuž, v dnešnej dobe, keď násťročné baby zverujú všetky svoje pocity a tajomstvá sociálnym sieťam, by im mal niekto vysvetliť čaro a funkciu takého denníka...

Ukázať, ako môže vyzerať dievčenský denník, sa pokúsil spisovateľ, muž, autor, otec, Jim Benton. A musím povedať, že sa tejto úlohy zhostil bravúrne, čo dokazuje už 12 kníh v priebehu rokov 2012 – 2014 zo série Milý denníček. Mne sa do rúk dostala jedna jeho časť, Milý denníček, som nenapodobiteľná! Jamie Kellyová ako žiačka druhého stupňa základnej školy rieši úplne bežné záležitosti školských dní a svojho, vskutku náročného, života. Aspoň tak to vidí samotná hlavná hrdinka. Sebavedomie jej rozhodne nechýba.

preto sa s ňou môže stotožniť ktorákoľvek mladá čitateľka a Jamienine príhody a zážitky môžu byť aj jej vlastnými

„Pravdepodobne mi chceš ukradnúť moje skrášľovacie tajomstvo, ako je napríklad to, že som čoraz krajšia preto, lebo sa nesnažím byť čoraz krajšia.“

Jamie je však v skutočnosti obyčajné dievča z obyčajnej rodiny s obyčajným životom. Práve preto sa s ňou môže stotožniť ktorákoľvek mladá čitateľka a Jamienine príhody a zážitky môžu byť aj jej vlastnými. Rozkošne naivne, ale s plnou vážnosťou sa zaoberá vecami, ktoré sú dôležité naozaj len v -nástich. Pretože veľmi, ale naozaj a skutočne veľmi dôležité je napríklad počúvať tú správnu hudbu, skupinu či speváka, vedieť, koho pozvať na svoje narodeniny a zbožňovať všetko, čo vytáča zákonitého rodiča známeho pod označením oco. Tiež sa v tom spoznávate?

„Chcem nakresliť plagát kapely, ktorá je taká úžasná, že ani nemôžem nahlas povedať jej názov. Vyslovuje sa, ako keď nadlho vtiahneš vzduch a potom ho všetok naraz vypustíš, veľmi potichu, ako keby si bol smutný, unavený, podráždený, rozčúlený a trochu otrávený. Myslím, že k tej kapele mám hlboký vzťah, lebo ten zvuk som vydávala dávno predtým, než som ju vôbec spoznala.“

Jamie má pocit, že udáva trendy. V hudobnom vkuse, obliekaní alebo aj v spôsobe pohadzovania hlavou.

Jamie má pocit, že udáva trendy. V hudobnom vkuse, obliekaní alebo aj v spôsobe pohadzovania hlavou, ale najmä ten hudobný vkus hrá prím. A tak sa jej zdá, že sa po nej všetci opičia. Že ju napodobňujú a ona je pritom, samozrejme, nenapodobiteľná. Preto sa rozhodne dať najlepším, dobrým aj tým úplne obyčajným kamarátkam príučku. Popri tom však musí naplánovať aj svoju narodeninovú oslavu. Náročný, priam až konšpiračný plán pomáha Jamie tvoriť kamarátka Isabella. A to aj za pomoci zložitého matematického výpočtu, kde je v rovnici dôležité to, koľko spolužiak či spolužiačka vážia a v akej hodnote asi donesú narodeninový darček.

„Isabella povedala, že by sme sa mali pokúsiť zistiť, kto prinesie najlepšie darčeky, a ich počet vydeliť tými, čo najmenej zjedia.“

veselé kresby dotvárajú atmosféru textu

Knihy zo série Milý denníček sú určené žiačkam a žiakom základných škôl (áno, aj chalanom, aspoň budú vedieť, na čo tie šibnuté spolužiačky myslia, čo ich trápi a čo si neustále šepkajú). Písané sú príjemným pútavým štýlom, veselé kresby dotvárajú atmosféru textu a knihy majú šancu zaujať aj decká, ktorým sa do čítania príliš nechce. Práve preto, lebo pobavia, písmená sú veľké a kresby humorom občas až komixové. A verím tomu, že aj nejedna mamka, ktorá kúpi túto knihu svojmu dieťaťu a pre istotu ju vopred prelistuje, sa na nej pobaví. Jamie je jednoducho nenapodobiteľná! Jim Benton ako autor by však napodobiteľný byť mohol, a ak by si hoci len zopár čitateliek/čitateľov po prečítaní jeho kníh o zážitkoch Jamie začalo písať denník, bol by to úspech pre neho, ale najmä pre dievčatá či chalanov samotných.

„Keď ma urazíš za chrbtom, pripravíš ma o moje právo vrhnúť na teba nenávistný pohľad, čo chrbtom neviem – ver mi, skúsila som to.“

• Meno autora: Jim Benton
  • Knihu vydalo: Fragment