pondelok, 19 január 2015 14:38

Nezabíjajte vtáčika

Máte radi kontroverzné knihy, ktoré ovplyvnili nie jednu generáciu? Tiež obdivujete odvážnych hrdinov, ktorí sú v menšine a predsa sa postavia za to, čo je správne, nie za to, čo je ľahké? Ak máte dostatok odvahy, začítajte sa s nami do tejto knihy.

Dej knihy nás zavedie do tridsiatych rokov minulého storočia, do mestečka Maycomb v štáte Alabama. Do obdobia, kedy vrcholila Veľká hospodárska kríza a formovali sa odpovede na nevyslovené spoločenské otázky.

Príbeh nám sprostredkúva Jean Louise, Tom Sawyer v sukni. Pardon, ani Jean Louise, prezývaná Scout, nemá rada sukne, radšej nosí nohavice, ako jej starší brat Jeremy. Obaja chodia do miestnej školy. Z voľného času sa snažia vyťažiť maximum, zažívajú drobné dobrodružstvá a stvárajú rôzne pestvá. Udalosťou roka býva leto a prázdniny. Vtedy prichádza do ich mestečka Charles „Dill“ Harris, v ktorom spisovateľka zosobnila charakter svojho nemenej literárne známeho kamaráta - Trumana Capoteho.

Dej aj postavy sú čiastočne inšpirované udalosťami z detstva autorky.

Dej aj postavy sú čiastočne inšpirované udalosťami z detstva autorky. Sprostredkovane spoznávame postavy malomesta, ich spôsob uvažovania. Všetky príbehy a zážitky sú prológom k ústrednej téme knihy. Advokát Atticus Finch je otec Jema a Scout. Stáva sa obhajcom Toma Robinsona, (krivo) obvineného zo znásilnenia. Atticus je prototypom ideálneho, ľudského obhajcu. Snaží sa byť morálnym vzorom verejne aj v súkromí.

„Chcel som ti ukázať, čo je opravdivá odvaha, a nie ťa utvrdiť v presvedčení, že odvaha znamená človeka s puškou v ruke. Odvaha je: pustiť sa do boja, aj keď vopred vieš, že si porazený a jednako vytrvať v tom boji až do konca. Zriedka zvíťazíš, ale niekedy sa ti to podarí.“

Autorka cez postavy poukazuje na nezmyselnosť predsudkov. Dostatok postáv ponúka mnoho odlišných pohľadov na problémy preberané v knihe. Súčasne s rozvíjaním deja máte priestor na zvažovanie a hľadanie čo najuniverzálnejšej pravdy.

Zrejme vás vyprovokuje na nazretie do vlastného vnútra a sebakritické pozretie do osobného zrkadla.

Je to edukatívne dielo ako Malý princ. Venované nielen deťom. Odporúčam ju čítať aj dospelým, ktorí si chcú spomenúť na detstvo. Priam povinnosťou by mala byť pre ľudí, ktorí pozabudli, že tiež boli deťmi, s veľkými IDEÁLMI. Zrejme vás vyprovokuje na nazretie do vlastného vnútra a sebakritické pozrietie do osobného zrkadla.To je myslím jedno z kritérií kvalitných kníh. Rozbehnúť emočné prúdy v človeku, vybrúsiť vlastnú pyramídu hodnôt.

Dospelí by sa mali v mnohom učiť od detí. Nazerať na problémy bez zaujatosti a odsudzovania. Bez umelo prijatých filtrov výchovy, ktoré zozbierali a prezentujú ich ako vlastný „svetonázor“. Nielen dospelí tu učia deti, ale deti sa stávajú učiteľmi života. Dospeláci čakajú, že ich vek im automaticky garantuje rešpekt. Ibaže úctu si treba zaslúžiť konaním.

„,Stavím sa, že tá žena vypije každé ráno na raňajky aspoň pol litra whisky – že vypije dva plné poháre, to viem. To som sám videl.’
,Nehovor tak, Dill,’ ohlásila sa teta Alexandra. ,To sa na dieťa nesvedčí. Je to – cynické.’
,To nie je cynické, teta Alexandra. Povedať pravdu nie je predsa cynické?’“

Dejiny neustále dokazujú, že priekopník s novou myšlienkou je hanený a odsudzovaný.

V súčasnosti prevláda názor, že Spojené štáty nikomu nič dobré nedali a žijú na úkor celej planéty. Skvelou výnimkou je minimálne ich literatúra, zrkadliaca morálnu silu jednotlivcov. Dáva nádej a inšpiruje. Harper Leeová bola vo veľkej miere futurista i prorok. Samotný dej knihy nie je nadčasový, to je jasné, ale vzorce správania sú.

Aj keď má knižka už za sebou polstoročie života, jej štýl je čitateľný aj v súčasnosti. Nahlas uvažujem, prečo je u nás povinné čítanie kniha Kto chytá v žite a nie Nezabíjajte vtáčika? Jasné, náš národ tiež nemá vyriešenú otázku rasizmu. Citlivá, stále tabuizovaná téma. Preto táto kniha ešte čaká na svoje nové vydanie. Snáď sa nájde odvážny vydavateľ, pre odvážneho čitateľa. Dejiny neustále dokazujú, že priekopník s novou myšlienkou je hanený a odsudzovaný. Po čase je jeho pravda prijatá ako samozrejmosť. Gandhí to za mňa vystihol najlepšie: „Najskôr vás ignorujú, potom sa vám smejú, potom na vás útočia a nakoniec vyhráte.“

• Meno autora: Harper Lee
  • Knihu vydalo: Mladé letá
  • Počet strán: 304
  • Dátum vydania: pondelok, 01 január 1968
  • Žáner: pre deti
Čítané 5556 krát
Ján Červeň

Knihy ma naučili snívať a teraz sa učím si tie sny plniť. A skutočne sa sny plniť dajú. Preto knihy milujem. Pre moju dušu sú to, čo šport pre moje telo. Zbavujú ma slabosti a robia ma silnejším. Som vegán, ale nie klasický hipík, avšak viac hipík ako cynik. Verím v progres a aktivitu, v ľudstvo a ľudskosť.  Jednoducho dieťa generácie odchovanej na kúzlach Harryho Pottera ☼