pondelok, 29 december 2014 17:31

Milý denníček, asi mám superschopnosti

Jamie Kellyová nám hneď na začiatku zakáže jej denník prečítať. Všetkým, ktorý jej zákaz porušia, sa vyhráža použitím laserového, ľadového, smradľavého alebo bíglovského pohľadu. Pri tom bíglovskom jej z očí vyskočí pes a uhryzne vás. Pred čítaním si teda skontrolujte, či máte v zásobe dostatok odvahy, alebo minimálne jednu šťastnú náhodu, ktorá vám zaručí, že Jamie nikdy naživo nestretnete.

Hoci je Milý denníček určený pre deti od osem rokov a ja už do tejto kategórie dávno nespadám, mnohokrát ma pobavil. Humor, ktorý Jim Benton využíva, nie je iba prvoplánovým prepieraním vecí, na ktorých sa väčšina detí smeje (ako napríklad hlasné zvuky spojené s činnosťou tráviaceho traktu), ale skôr vtipným prerozprávaním pocitov, ktoré každý z nás (nielen v detskom veku) zažíva. Humorne preformuluje aj pocity ako závisť, nenávisť či povýšenosť, až kým sa sami na sebe nezačneme smiať a pochopíme, že tieto pocity škodia v prvom rade nám. Morálne ponaučenia teda v knihe nechýbajú, ale sú podávané veľmi nenásilne a prirodzene vyplývajú z príbehu.

Jednou zo superschopností Jima Bentona je schopnosť napísať supervtipnú knihu.

„Každý štvrtok je v našej škole Deň fašírky. Ľudia na celom svete podľa mňa kladú dve základné otázky. Ako je možné, že sa už na svete neminuli zásoby fašírky? A z čoho sa, dočerta, vyrába?“

Jamie má naozaj mnoho superschopností, ale tou najdôležitejšou pre túto knihu je jej superschopnosť porozumieť mužom a ich jazyku. Ako k nej prišla a čo všetko jej spôsobila, vám nemôžem povedať – jednak by to potvrdilo, že som jej denník prečítala, ale hlavne, mohli by ste prísť o prekvapenie. Tak vám poviem len to, že Jamie vo svojom denníku rieši školu, dospelákov, chalanov a vzťahy so svojimi kámoškami. S Emmily, ktorá má zázračné pozitívny vplyv na ľudí a mikromozog, s Angelinou, ktorá je rozkošná a krásna, a tým niekedy dosť lezie na nervy, a napokon s Isabellou, ktorá je drzá a prešibaná, ale keď sa už nedá klamať, hovorí pravdu.

Jamie vo svojom denníku rieši školu, dospelákov, chalanov a vzťahy so svojimi kámoškami.

„,Tak dobre, na jarmoku si to rozdáme, Jamie. Uvidíme, kto vyhrá v súťaži, pri ktorej sa zhadzujú fľaše. Tá, čo prehrá,´ povedala Isabella veľmi pomaly, lebo zároveň vymýšľala vhodný trest, ,musí minútu vdychovať smrad v skrinke Paula Pagora.´
,Nie,´ šepla Angelina diabolsky.
,Tá, ktorá prehrá, ho musí pobozkať.´“

Na každej strane tejto knihy nájdete obrázok, zjavný prejav toho, že autor knihy je i ilustrátorom. Niektoré obrázky sú vtipné, niektoré iba dokresľujú dej a mnohé sú akoby krátkym komiksom. Aj vďaka tomu je kniha pre detského čitateľa pútavejšia. Je vtipná a detská – obsahuje mnoho výmyslov a nezmyslov, ale napriek tomu sa opiera hlavne o realitu, ktorú podáva z pohľadu detí. Čas od času ma prekvapili odborné a cudzie slová, keď som sa zamyslela, či by im osemročné dieťa porozumelo. Inak však nemám výhrady a všetkým mladým superhrdinkám knihu odporúčam. Podobné príbehy sa totiž iste odohrávajú na všetkých základných školách, len sa nenájde niekto, kto by ich tak vtipne spísal. Nech žije Jim Benton!

Knihu odporúčam všetkým mladým superhrdinkám. Zistia, že nejaké superschopnosti má úplne každý.

„Skryté významy, ktoré všetci poznáme. Čo hovoríme: Tú vyrážku na brade ti skoro nevidno. Čo tým myslíme: V prvej chvíli som si myslela, že ješ slivku.“

PS: Milý denníček, asi mám superschopnosti je len jednou z mnohých kníh série Milý denníček od Jima Bentona. Jamie má toho asi veľa na srdci. Verím, že je rovnako vtipná vo všetkých dieloch.