pondelok, 10 november 2014 16:18

Dievča, ktoré oboplávalo Čarokraj...

Vitajte v Čarokraji, v krajine, kde je povolené mnohoženstvo, sľuby bosoriek majú zuby, doprava tu ide doľava a lietanie je možné iba na licencovanom Stopovacom starčekovi obyčajnom. Vitajte vo fantázii s veľkým F!

Hlavnou hrdinkou tejto fantasy rozprávky je malé, trocha znudené dievčatko September. Jedného dňa ju navštívi Zelený vietor a na svojej leopardici ju odnesie do krajiny zvanej Čarokraj. Normálny smrteľník by si Čarokraj predstavil ako krásne miesto plné milých princezien a vtipných škriatkov. V tejto rozprávke nie je ale nič normálne. Čarokraj je jeden veľký chaos, ktorému vládne zlá Markíza. Markíza zvrhla z trónu milú kráľovnú Mallow, ktorá vládla veršovanými pesničkami a nedeľnými čerešňami. No a malá September si zaumieni, že dá veci do poriadku. Vydáva sa na cestu cez Čarokraj, ale cieľ nepozná. Prichádza na križovatku a tá jej ponúka štyri možnosti. Môže si vybrať Cestu k strate života, Cestu k strate rozumu, Cestu k strate cesty alebo Cestu k strate srdca.

Čarokraj je jeden veľký chaos...

September si vyberá jednu z možností (apropo, ktorú by ste si vybrali vy?) a na svojom putovaní Čarokrajom spoznáva pozoruhodné postavičky s ešte pozoruhodnejšími menami. Neviem či autorka na posilnenie svojej fantázie používa podporné psychotropné látky, ale ak áno, chcem kontakt na dílera! Chcem na tom fičať od rána do večera! No veď uznajte, vymyslí váš prácou unavený mozog šarkana, ktorého otcom je Knižnica a má meno A-po-L ? V detstve totiž malý šarkan čítal slovník len od písmena A po písmeno L, preto meno A-po-L! Ďalšie milé kreatúrky majú mená ako Šírka a Dĺžka. Zaujímavé sú aj dve bosorky Ahoj a Dovidenia s ich manželom Nastokrát Ďakujem. Áno, napísala som „ich“ manžel. Baby si požičiavajú chlapa, a to úplne verejne!

Baby si požičiavajú chlapa, a to úplne verejne!

„Šarkany tu majú krídla ako z pergamenu a keď zavriete oči, môžete si na nich prečítať dejiny balónového lietania.“

V kontraste s naozaj bohatou fantáziou, ktorou sa v tejto knihe nešetrilo, ma občas prekvapila hlbšia myšlienka, krásna metafora či použité cudzie slovo (napr. taxonomický, exaktne). Autorka sa taktiež dotkla citlivosti, s akou detská duša vníma správanie svojich rodičov, ktorí si naivne myslia, že ich ratolesť je ešte veľmi malá na to, aby niektoré veci registrovala. A práve tieto malé nenútené odbočky dodajú príbehu nový rozmer. Kniha je určená pre deti od 10-14 rokov, ale som si istá, že nebude nudiť ani starších čitateľov. Tí sa môžu zamyslieť napríklad nad týmito slovami:

„Keď sa narodíš, tvoja odvaha je nová a čistá. Máš dosť odvahy na čokoľvek: liezť po schodoch, povedať svoje prvé slová bez strachu, že si o tebe niekto pomyslí, že si hlúpa, dávať si zvláštne veci do úst. Ale ako starneš, tvoja odvaha priťahuje nečistoty, mrzuté veci, špinu, strach a poznanie, aké veci môžu byť a to, aké je cítiť bolesť. Kým spolovice vyrastieš, tvoja odvaha sa už ledva hýbe, taká je zašpinená životom. Takže raz za čas ju treba vydrhnúť a rozhýbať, inak už nikdy nebudeš odvážna.“

Detská duša vníma správanie svojich rodičov...

V príbehu o malej September vytvára fantázia a poetickosť jednu dokonalú harmóniu. Vtipné situácie striedajú hlbšie myšlienky, a tak sa stáva kniha nielen zábavnou, ale aj prínosnou pre čitateľov bez rozdielu veku.

2014-11-10 1736512014-11-10 173738

• Meno autora: Catherynne M. Valenteová
  • Knihu vydalo: Albatros