utorok, 28 október 2014 19:44

Hľadám lepšiu mamu

(8 hlasov)

Hovorí sa, že rodinu si nevyberáme, ale malá Katka si o tom myslí svoje. Navyše vie, ako si takú lepšiu mamu nájsť.

Pamätáte si na tie časy, kedy vám rodičia mohli hocičo zakázať alebo naopak prikázať? Psa si nemôžeme kúpiť, lebo by sa o neho nemal kto starať. Topánky na opätku nie sú pre malé dievčatá. Prosím ťa, kravatu ti vôbec netreba, na to si ešte malý. Spomínate? Pre nás je to vzdialená minulosť, no druháčka Katka rieši presne také problémy práve teraz.

Vtedy sa rozhodne – musí si nájsť novú mamu a to okamžite!

„Mama už bola naozaj nahnevaná. Zaťala som zuby a od zlosti aj ruky v päsť. ,Nikdy mi nič nedovolíš!´ rozčúlene som vykríkla. ,Nepustíš ma ani k Zuze, a ani psa mi nechceš kúpiť! Si zlá! A ráno si mi nedala silonky! Nič mi nedopraješ!´“

Žije v panelákovom byte len s mamou a tá si nemôže dovoliť kúpiť jej všetko, čo si vo svojej malej hlávke zmyslí. Preto nejdú na luxusnú dovolenku k moru, ale leto opäť plánujú stráviť doma. Ďalším problémom je, že jej mama nedovolí obliecť si v neskutočne horúci deň silonky. A všetko sa zavŕši tým, keď ju nepustí na noc ku kamarátke, ktorá v tom čase nemá doma rodičov. Vtedy sa rozhodne – musí si nájsť novú mamu a to okamžite!

Čo sa však stane, keď mamu doma nenájde?

„Tetu Julku som začala volať mama, čo sa jej nepáčilo, a usilovala sa ma presvedčiť, že ja svoju mamu mám. Musela som jej vysvetliť, že som si ju vybrala za svoju druhú mamu, takže potom už neodporovala. Aj Peťo a Žofka si zvykli, že ich mamu volám mama. Bolo to predsa také jednoduché.“

Katka si tak prejde domácnosťami všetkých rodinných príslušníkov a u každej tety ju čaká iné prekvapenie. U jednej musí upratovať, iná má radšej psa ako ju, no a u tej ďalšej ju nestretne nič dobré. Katka však nebojuje len s nevôľou svojich hosťujúcich rodín, ale najmä so svojimi problémovými ústami. Nenápadne sa riadi vetou: čo na srdci, to na jazyku. Nuž, keď si znepriatelí všetky časti príbuzenstva, zisťuje, že predsa len jej mama je tá najlepšia a vracia sa domov. Čo sa však stane, keď mamu doma nenájde?

Jej huncútstva nemajú konca a mudrlantské komentáre zas nepoznajú hraníc.

Roztomilý príbeh o Katke a jej príhodách je krásnou ukážkou toho, ako vysvetliť dieťaťu, že rodičia sa nedajú vymeniť. Na rôznych príkladoch zisťuje, že to najlepšie mala rovno pod nosom a aj keď jej mama nie je dokonalá, je predsa len lepšia ako teta Julka, ktorá nevie variť. Autorka vtipným spôsobom opísala malú hrdinku a myslenie, ktoré je pre Katkin vek tak typické. Jej huncútstva nemajú konca a mudrlantské komentáre zas nepoznajú hraníc.

„,Keby som ňou bola, nasekala som ti zopár na zadok. Veru by som ti nedovolila flákať sa po cudzích rodinách. Mama ťa strašne rozmaznáva!´ ,Nerozmaznáva!´ bránila som sa zúrivo. ,Keby ma rozmaznávala, nemusela by som si teraz hľadať lepšiu mamu! Ale vy, vy ste ešte horšia ako tá moja! A ste tučná ako prasa!´“

Jednoduché a zrozumiteľné rozprávanie je vhodné pre malé čitateľky, ktoré sa ako samotná Katka učia správať a rodičovské pravidlá sa im zdajú ako najhoršia vec na svete. Kamarátky sú im nadovšetko a nemajú problém ostrihať starej pani psa. Vtipné hlášky a situácie vyvolajú úsmev nielen na tvárach najmenších, ale vytiahnu kútiky aj rodičom. Ak sa vám zdá, že vaše dieťa číta málo alebo vôbec, je načase, aby sa naštartovalo. A nie je na rozbeh nič lepšie ako knižka, ktorá im možno vraví z duše. Verte, že do čítania ich už nebudete musieť nútiť, pretože táto lahôdka z dielne Gabriely Futovej ich nakopne tak, že vašim ďalším problémom bude nedostatok miesta na knihy vo vašej knižnici.

• Meno autora: Gabriela Futová
  • Knihu vydalo: Mladé letá
  • Počet strán: 94