piatok, 03 október 2014 20:58

Tom Gates - Všetko fičí podľa plánu

Počuli ste už meno Tom Gates? Ak nie, priezvisko stopercentne. Myseľ vám pravdepodobne zablúdila k mnohokrát spomínanému Billovi Gatesovi – najbohatšiemu človeku na svete a spoluzakladateľovi spoločnosti Microsoft, no opak je pravdou. Tom Gates je veselý drobec, bohatý nie na peniaze, ale na vtipy, myšlienky a rôzne výmyselníctva, ktoré deti v jeho veku bežne robia a ani on nie je výnimkou.

Začiatky série príhod Toma Gatesa som spozorovala cca pred rokom v kníhkupectve, kedy ešte knihy voňali čerstvo vytlačeným papierom a oči mi počas zvyčajnej „čo je nové“ prehliadky v kníhkupectve padli na tohto jedinca. Viackrát som si ho prezerala, čítala si niektoré časti, no vďaka čiernej diere v mojej peňaženke knižka ostala tam a to bola chyba. Nakoniec som sa k príslušníkovi tejto série dostala celkom inou cestou, a to vôbec neľutujem.

Štyri stovky strán zachytávajú krátke obdobie typického amerického chlapca túžiaceho po sladkostiach, nových hračkách a žiadnych domácich úlohách

Kniha je tretím dielom, no nedajte sa odradiť hrúbkou ani poradím v sérii. Štyri stovky strán zachytávajú krátke obdobie typického amerického chlapca túžiaceho po sladkostiach, nových hračkách a žiadnych domácich úlohách.

Tom popisuje všetko možné od rodičov, starých rodičov, ktorých nazýva „vykopávky“, sestry Delie, ktorá má k očiam prirastené okuliare už od narodenia, až po učiteľku „Fúzyngtonovú“ a kamoša Dereka. Avšak hlavným objektom Tomovho záujmu sú jeho pomaly sa blížiace narodeniny, a tak si spíše zoznam svojich želaných darčekov a verte či nie, dopadne to úplne inak, než podľa jeho predstáv. Alebo nie?

Text dopĺňa mnoho amatérskych, ale naozaj smiešnych a výstižných kresieb

Na prednej obálke knihy stojí jedno kvázi varovanie, ktoré znie:
Dávaj si dobrý pozor! Inak pukneš od smiechu!", ktoré nie je len nejakým marketingovým ťahom či lákadlom vydavateľov. Počas čítania sa nielen vy, ale aj váš syn či dcéra bude stopercentne pučiť od smiechu a príbehy a príhody Toma Gatesa budú doslova milovať.„Ráno som strašne unavený, v noci som mal totiž príšerný sen. Otec bol DJ na školskej diskotéke. Mal na sebe fakt trapošský kostým. Všetky deti sa nahrnuli ku mne, ukazovali na otca prstom a pýtali sa ma: ‚Ten v tom debilnom kostýme, to je tvoj otec?’ Keď som sa zobudil, uvedomil som si, že môj sen sa naozaj môže stať skutočnosťou (to je pravá nočná mora).’“

Okrem toho, že je kniha písaná veľmi zaujímavou a jednoduchou formou, zaujme nielen obsahovou stránkou, ale hlavne tou estetickou a prinúti vás knihu si zadovážiť, pretože naozaj „vyčnieva z davu“. Text dopĺňa mnoho amatérskych, ale naozaj smiešnych a výstižných kresieb, ktoré sršia originalitou a nech ju dáte do ruky komukoľvek, zažije fakticky salvy smiechu!

„Hneď na začiatku hodiny poviem tri slová, ktoré by som inakšie nikdy spolu nevyslovil. Super a domáca úloha. Neuveríte, ale triedny nám rozdáva zadanie na tú najlepšiu domácu úlohu v celom mojom krátkom živote.“

Tretí diel príhod Toma Gatesa je naozaj pestrofarebný, napriek tomu, že sú strany výlučne čiernobiele. Ak sa rozhodnete knihu si prezrieť a zbežne prelistovať, nájdete v nej strany síce vyplnené dvadsiatimi vetami, (ktoré zvýrazňujú detskú hravosť i farebnosť a ktoré sa skladajú z desiatok fontov) ale zaručia vám maximálny pôžitok z tohto vtipného čítania.

novodobý detský príbeh o malom školákovi

Čo sa niekomu môže zdať ako príjemný bonus, pre tých mladších predstavuje skôr nočnú moru. Veľké množstvo rôznych písiem rozmanitých veľkostí a druhov môže byť pre mladších čitateľov doslova mätúce a aj keď sa na obálke píše, že je kniha vhodná taktiež pre prvé čítanie, v tomto prípade to nie je až taká pravda. Aby ste sa v budúcnosti mohli vyhnúť rôznym komplikáciám, nielen v škole vašich detí, toto čítanie je dobré odložiť až do staršieho veku, kedy si ho váš špunt dostatočne užije.

Tretí diel série Toma Gatesa je novodobý detský príbeh o malom školákovi, ktorý neustále zliepa všelijaké šibalstvá, pokúša rodičov, lezie na nervy sestre aj učiteľom a je zlatíčkom starých rodičov. Komu kniha padne do rúk, už ho nepustí a siahne po ostatných dieloch. Príbeh, ktorý je písaný ľahkým, jednoduchým a svižným štýlom zaujme široké publikum čitateľov a je len na vás, či sa rozhodnete patriť medzi nich.

• Meno autora: Liz Pichon
  • Národnosť: britská
  • Počet strán: 400