nedeľa, 07 september 2014 08:12

Až keď bude mama triezva

(6 hlasov)

Dívať sa na mamu utápajúcu sa v žiali je pre každé dieťa nesmierne ťažké. Ešte ťažšie je však sledovať, keď trápiaca sa mama odmieta kohokoľvek pomoc a východisko vidí len v alkohole. Jej dcéra to pozoruje a prosí ju, nech prestane. Čo ale zmôže štrnásťročné dievča proti tak silnému súperovi, akým je alkohol?

Príbeh je rozprávaný očami mladej dospievajúcej dievčiny menom Silvia. Má šťastný život a usporiadanú rodinu, až kým jej mama nepotratí vytúžené dieťatko. Vtedy sa všetko od základov zmení. Z mamy sa stáva alkoholička, ktorá si to nechce priznať a Silvia je jediná, kto o tom vie. Myslí si a dúfa, že jej mame pomôže a občasné príjemne strávené chvíle s ňou ju donútia tomu uveriť. Nie všetko je však také, ako sa na prvý pohľad zdá a to naša hrdinka veľmi rýchlo zistí. Popasovať sa s realitou často vyžaduje veľa sily a je to ťažšie, než by ktokoľvek čakal.

Z mamy sa stáva alkoholička

„Silvia, čo si sa zbláznila, myslieť si o vlastnej matke, že sa po večeroch, keď je sama doma, ožiera?
Moja mama je silná žena, atraktívna, a aj keď sa jej stalo niečo také tragické, určite by sa nezrútila až tak, že by holdovala alkoholu. Veď má predsa nás!“

V tomto diele je skrytý veľmi silný príbeh, ktorý treba nechať vyplávať na povrch, ale to už v našej mysli. Keď sa tak stane, začnú sa valiť myšlienky, v ktorých sa budete spytovať sami seba ako by ste to zvládli na Silviinom mieste vy, či by ste konali rovnako. Niekto áno, niekto nie. Ja som pri čítaní často bola na hlavnú postavu veľmi nahnevaná, práve kvôli jej konaniu. Nerozvážne, naivné, presne takéto sa mi to javilo, no potom som si uvedomila, že vek hrdinky tomu zodpovedá. Nemôžem čakať od štrnásťročného dievčaťa žiadne zázraky a dokonale premyslené správanie. Je to len dieťa, ktoré bolo čiastočne ukrátené o detstvo a musím zhodnotiť, že autorka sa dobre vžila do postavy a odhadla primerané správanie.

V tomto diele je skrytý veľmi silný príbeh

Musím ale podotknúť, že aj cez to všetko bola kniha až príliš detská. Občas mi chýbala vážnosť rozumnej dospelej mysle. Bolo tu však jedno veľké plus: to, že autorka sem nepchala zbytočnú romantiku. Som za to nesmierne vďačná, pretože sem nepatrila a vôbec by sa nehodila. To, že bolo pár takých situácií a že sa Silvii niekto páči, to beriem ako normálne, je predsa v takom veku, ale dej sa sústreďoval na to hlavné, a to bolo ukázať nám, aké je to vyrastať s alkoholikom.

Dej sa sústreďoval na to hlavné, a to bolo ukázať nám, aké je to vyrastať s alkoholikom

„Keby som len naznačila, že mám problémy, určite by mi niekto pomohol, hoci aj suseda, nenechali by ma v tom všetkom samu.
Vlastne s mamou.
A v neposlednom rade s alkoholom.“

Vzhľadom k štýlu písania by som knihu odporučila skôr mladším dievčatám. Námet je síce skvelý a zaujímavý, ale kniha až tak úžasne napísaná nie je, no treba uznať, že autorka sa s tým slušne popasovala. Je potrebné prihliadať aj na to, že ona sama je ešte študentkou, takže si zaslúži uznanie.

Navonok malá knižka s veľkým príbehom a nápaditým názvom dostane každého. Niekoho si získa celým srdcom, iných možno len zaujme, no toto je jeden z príbehov, ktoré sa len tak nezabúda, pretože aj keď je vymyslený, nesie v sebe úprimnosť a upozornenie, že aj takéto veci sa dejú v mojom, vašom okolí, ani o tom nemusíme vedieť. Treba však otvoriť oči.

opila zena

• Meno autora: Ivana Furjelová
  • Knihu vydalo: Evitapress