streda, 27 august 2014 08:04

Sen noci pančuškovej

(6 hlasov)

Kniha o mladých pre mladých, ale poriadne bláznivých ľudí s bujnou fantáziou. Na to, čo nájdete v tejto knihe, totiž musíte mať poriadne otvorenú myseľ. Inak budete mať otvorené ústa a na perách otázku: „Čo?“

Pokračovanie knihy Búrlivé pančušky, ktoré získali cenu za najvtipnejšiu knihu roka. Pančuškové názvy sa asi autorke natoľko zapáčili, že tentokrát stavila na Sen noci pančuškovej. Na obale je napísané: „Ešte stokrát bláznivejšie náhody a nehody Tallulah Caseyovej“, čo je úplná a neodškriepiteľná pravda. Tallulah je naozaj bláznivá a miestami dokonca postava žijúca v paralelnom vesmíre. Býva u známych, ktorí vo voľnom čase pletú oblečenie z vlny, ktoré zahŕňa aj hromadnú ponožku a chránič na uši. Tallulah ubytovali vo veveričkovej izbe.

Tallulah je naozaj bláznivá a miestami dokonca postava žijúca v paralelnom vesmíre.

„A tak som zase vo svojej veveričkovej izbe. Sedím na drevenej posteli s veveričkou v doske za hlavou a spoločnosť mi robí operený zemiak. Priniesla som si aj veveričkovské papuče, čo som dostala od Dibdobsky, keď som sem prišla prvý raz. Vraj mi ich dala preto, aby som sa tu väčšmi cítila ako doma. Mala by pravdu, keby som bývala v bútľavine.“

Tallulah (to meno som si musela vygúgliť, pochádza z jazyka indiánov a znamená „skákajúca voda“) chodí do Dotherského kaštieľa – akadémie múzických umení, kde 70% času venuje snívaniu o bozkávaní a zvyšok kontrolovaním, či jej narástli „lentilky“ a rozprávaniu o bozkávaní sa. Spomenula som analyzovanie vlastných bozkov a skúšanie bozkávania na kamarátkinej nohe? Ehm, to je tam tiež. A, samozrejme, je tu aj hollywoodsky sen o sláve, aj keď to so školou vyzerá biedne, pretože jej chýbajú peniaze na chod. Dokážu Tallulah s kamarátkami, takzvanými „stromovými sestrami“ zvrátiť nepriaznivý osud školy, nájsť (prípadne udržať) si frajerov a stať sa hviezdami?

Spomenula som analyzovanie vlastných bozkov a skúšanie bozkávania na kamarátkinej nohe?

Je ťažké hodnotiť knihu, keď ste už vyrástli z toho, aby ste si s kamarátkami vymýšľali oslavné tance, ale myslím, že vo mne ešte trošku detskej duše ostalo, aj keď táto kniha mi do hlavy nasadila poriadneho chrobáka, či už nemám štyridsať. Uletené situácie striedali ešte uletenejšie dialógy. Nepochopiteľné pasáže zas skočili do prapodivných názorov, takže ak malo byť hlavným cieľom knihy byť v rebríčku „mimo reality“ v top päťke, misia splnená. Nechcem knihu odsudzovať, veľakrát som sa schuti zasmiala, avšak väčšinou preto, lebo absurdnejšie sa hlavná postava alebo jej kamarátky jednoducho správať nemohli.

„A včera Phil poslal Jo lístok o svojom najnovšom nápade. Chce sa vytunelovať z obyčajnej školy. Ako v starých filmoch, kde väzni kopú tunel, aby sa dostali popod plot na slobodu.
,Už vykopal asi pol metra. A to kope iba dva dni.´
,Ako ďaleko je to po školský plot?´
,Neviem, asi pol kilometra.´
Ak bude kopať takým tempom, asi o desať rokov bude pri plote.“

Knihu by si mali kúpiť a aspoň dvanásťkrát prečítať tí, ktorí: chcú na chvíľu odísť do inej dimenzie, chcú sa zasmiať, radi čítajú príbehy tínedžerov, sa strápnia priemerne sedemkrát denne, chcú si pri čítaní oddýchnuť a aj tí, ktorí neveria, že takto sa naozaj pubertiaci správajú (alebo v to aspoň dúfajú).

Každopádne, príbeh je originálny a zaujímavý. Trošku ma frustrovalo, že dievčence – tanečnice sa pokladajú za múdre devy, ale to, že škola im krachuje, si nevšimli ani vtedy, keď sa začalo kúriť ich posteľami, ale celkový dojem to nepokazilo. Pretože knihu som brala ako malý odskok z tohto uponáhľaného sveta, kde bol pre hlavné postavy jediným problémom fakt len nedostatok objektov mužského pohlavia na bozkávanie. Každý si občas potrebuje oddýchnuť, vyvetrať hlavu a Sen noci pančuškovej je na to ideálna príležitosť. Poriadne uletená, jedným slovom: pančušková.

• Meno autora: Louise Rennison
  • Počet strán: 256
  • Žáner: Pre deti