piatok, 11 júl 2014 10:59

Prdiprášok doktora Proktora

(7 hlasov)

Prdiprášok doktora Proktora, hoci to môže byť pre mnohých fatálny (ak už nie fekálny) názov, môže čitateľa prinajmenšom zaujať. Potmehúdsky úsmev je jedným z prvých znakov toho, že Jo Nesbø sa mení na autora detských kníh s veľkou výpovednou hodnotou, situačným humorom a skutočne zaujímavou zápletkou.

Čo sa vlastne pod názvom prdiprášok skrýva? Presne to, čo si na jednej strane nechcete predstaviť, ale keď sa tak už stane, aspoň sa na tom dá zabaviť. Napríklad na nekonvenčných nápadoch hlavných hrdinov príbehu, čo všetko sa s prdipráškom dá robiť. Od siatia obilia pomocou istých, ehm, správnych vetrov, až po sušenie členov rodiny po každodennej sprche, to sú prinajmenšom situácie vyvolávajúce celkom úprimný a floskúl zbavený úsmev.

Hlavnými hrdinami príbehu o prášku-prdiprášku sú Doktor Proktor, Bule a Lisa. Asi najzvláštnejšou postavou celého príbehu je Bule, celkom malý chlapec, skoro taký malý ako náprstok, ktorého veľkosť a aj nedostatky, pokiaľ ide o zovňajšok, dokonale vyvažuje, ba priam prevažuje obrovská rozloha jeho fantázie. Bule sa dokáže vynájsť v každej situácii a dokáže z nej vyťažiť maximum. Deti, ktoré boli od neho väčšie a silnejšie Bule vždy dokázal prekabátiť svojím bystrím umom. Slonie slimáky by bez Bulovej fantázie len ťažko dokázali ešte aj dnes strašiť v snoch jeho sestru. Bule hovorí ako malý vedec, ktorý má o čosi viac fantázie. Napríklad keď Trulovi vysvetľuje, čo je Idioticus koloseosaulus: „Idioticus koloseosaulus je obrovská niekoľkotonová hora svalov. Je známy tým, že má najmenší mozog v porovnaní s telom v celej histórii.“

Lisa, Bulova kamarátka, je zasa často terčom výsmechu svojich spolužiakov. Práve priateľstvo s Bulom jej ukáže, čo toto slovo v skutočnosti znamená. A Doktor Proktor? Vizitka: šialený vedec snažiaci sa získať peniaze pomocou svojich vynálezov. Neúspešne. Prvý spomedzi vedcov, pri ktorom si uvedomíte, že veda je v skutočnosti zábavná a že napríklad taký prdiprášok sa môže na prvý pohľad zdať ako najväčší omyl storočia, pričom to tak vôbec nemusí byť. Doktora Proktora si podľa jeho vlastných slov môžete predstaviť nasledovne: "´Keď som pred mnohými, mnohými rokmi študoval v Paríži chémiu, stretol som Júliu Margarínovú. Tiež študovala chémiu. Keď sme sa prvý raz uvideli, bolo to jednoducho…ehm, „bum!“. Ona bola drobná hnedooká kráska, ja som bol…nuž, v každom prípade som bol mladší, ako som teraz. A určitý šarm som asi tiež musel mať, pretože krátko nato z nás bol párik.´"

V tejto knižke je možné všetko, dokonca aj vypáliť slávnostné salvy kráľovskej gardy pomocou prdiprášku. Áno, presne tak, ako si myslíte. Situačný láskavý humor a odtabuizovaná téma istých telesných počinov, ba až výčinov dáva detskému, ale aj dospelému čitateľovi priestor na to, aby sa zastavil a zasmial. Pretože smiech je to, čo nás udržiava mladých. Žiaden sarkazmus, len čistý humor a príbeh, ktorý ukazuje, aké dôležité je priateľstvo a ako veľa sa dá získať tým, že priateľa nájdeme.

Prdiprášok Doktora Proktora nemoralizuje, nesnaží sa deťom ukázať, čo je správne, ale berie ich ako rovnocenných partnerov, pričom verí, že aj pomocou tejto knihy sa im podarí prežiť život naplno. V tejto knihe nie sú ani vyslovene negatívni hrdinovia. Ak by sme ich predsa len chceli nájsť, sú zobrazení ako veľkí a tupí, teda hlúposť je to, čo Jo Nesbø ukazuje ako negatívum.

Obsah knihy nie je prísne vychovávajúci, ale skôr dodáva odvahu všetkým Buleom a Lisam, ktorí nemajú veľa kamarátov, ale napriek tomu sú výnimoční a majú šancu niečo v živote zmeniť. Prdiprášok Doktora Proktora však nie je len zábavná a dobrodružná kniha o prekonávaní životných ťažkostí. Čitateľ sa z nej môže niečo dozvedieť aj z reálií zeme ako je Nórsko, a to nenúteným sebaironizujúcim spôsobom. Obľúbia si ju čitatelia bez obmedzenia veku, ktorých môže pobaviť, ale tiež maličkým ako Bule dať nádej, že sa netreba nikdy vzdávať.

• Meno autora: Jo Nesbø
  • Národnosť: nórska
  • Knihu vydalo: IRON LIBRI