utorok, 17 jún 2014 10:10

Desivé skutky

Odborník na úteky, vypchatý hranostaj Malcolm, havarovaný teplovzdušný lietajúci balón, výbuch plynu, truhla, ktorej veko sa z ničoho nič otvorí, opletačky so zákonom, dievča s tvárou ťavy a mnoho, mnoho zmätku. Kde toto všetko môžete nájsť? No predsa v Bláznivých dobrodružstvách Eddieho Dickensa!

Eddie Dickens je syn pána a pani Dickensovcov, ktorý vôbec netuší, že je hlavným hrdinom nejakého románu. Spoločne so svojím šialeným prastrýkom Jackom a ešte šialenejšou pratetou Maud bývajú na Hroznom konci. Zvláštne miesto, že? V prvom diele tejto trilógie, ktorá niesla názov Cesta na Hrozný koniec, sme sa mohli dozvedieť, ako sa tam táto čudesná rodinka dostala. Nečítali ste prvú časť? Hlavy hore! Vôbec to neprekáža. S Eddiem a jeho bláznivými blízkymi sa zoznámite celkom rýchlo.

Všetko sa začalo úplne nevinne. V jeden deň stál pred stromom strýka Jacka pohrebný kočiar. Udalosti nabrali rýchly spád a Eddie o chvíľu na to spoznáva Veľkého Zucchiniho – odborníka na úteky, eskamotéra, ktorý sa za zvláštnych okolností ocitol v zatvorenej truhle na Hroznom konci. Nasleduje havária teplovzdušného balóna, pri ktorej Eddie po prvýkrát uvidí krásnu Danielu, ktorej tvár mu pripomenie obrázok ťavy. Nedorozumením sa všetci traja ocitajú na polícií. Keď sa im odtiaľ podarí vyviaznuť, nasleduje ďalšia šlamastika, v ktorej hlavnú úlohu zohráva trestanec na úteku Lomikosť. Chudák Eddie je teda zasa v nebezpečenstve, a to chcel sám pomáhať iným. Ako sa toto bláznovstvo skončí? Kto má prsty v krádeži šperkov? Dokedy bude Eddie rukojemníkom?

Zdá sa vám tento príbeh šialený? Nie je to len zdanie. On šialený v skutočnosti aj je. Počnúc postavami, cez rozprávača až po absurdné, no svojím spôsobom komické situácie. Treba k nemu pristupovať s otvorenou mysľou a s chuťou po nevšedných bláznivých zážitkoch.

„,Aké vzrušujúce!´ povedala šialená teta Maud, keď sa vyhrabávala spopod koša havarovaného teplovzdušného balóna a z vlasov si pritom vyťahovala vetvičky zo stromu. ,Nemôžem povedať, že by som si niekedy dokázala predstaviť , že ma zrazí teplovzdušný balón, ale teraz, keď sa to stalo, musím priznať, že som si to skutočne užila.´ Odtrhla konček rebarborového listu a pritlačila si ho na porezané miesto pod okom.“

Desivé skutky sú pôvodne určené detskému, prípadne dospievajúcemu čitateľovi. Nie som si však istá, či táto kniha skutočne aj nachádza svoju cieľovú skupinu. Príbeh je tak trochu domotaný, miestami až nezmyselný a na tejto jeho pochabosti sa dokáže zasmiať iba vyspelý čitateľ. Mladšie deti by situáciám, ktoré sú v texte opísané, porozumeli len s veľkými ťažkosťami a unikala by im humorná pointa. Čitatelia mladší než dvanásť rokov tu teda okrem streleného dobrodružstva nenájdu vôbec nič. Ak sa predsa len rozhodnete ponúknuť Desivé skutky svojmu dieťaťu, rátajte aj s tým, že môže mať problémy so slovnou zásobou. Niektoré slovíčka tu priam vytŕčali z radu a svojou komplikovanosťou pôsobili v príbehu ako päsť na oko. Tí starší sa však môžu zdráhať vziať do rúk knižku s detinskou obálkou a čiernobielymi ilustráciami vo vnútri. A dospelí? Aj tým je knižka odporúčaná ako oddychová humorná literatúra, no aká je šanca, že si ju dospelý človek naozaj zaobstará?

Od Desivých skutkov som teda čakala niečo úplne iné. Jednoduchý príbeh, zvláštne postavičky, možno trochu strašidelnú atmosféru. Nevravím, že to, čo som tu našla, bolo zlé. Len sa to vyhlo mojim očakávaniam a musela som zamyslieť nad tým, či knižku detský čitateľ naozaj pochopí.

„,A tiež som ti chcel povedať, že ešte šialenejšia teta Maud je opäť vo svojej koži.´
,Och, môj drahý,´ povedal šialený strýko Jack. ,Je mi to naozaj veľmi ľúto, že to počujem.´ Eddie nevedel, čo má na to povedať, a tak radšej múdro nepovedal nič.“

Nevídanosť. To je presne ten pojem, ktorý som po celý čas písania recenzie mala na jazyku. Knižka je nevídaná, zvláštna, špecifická, a preto sa k nej musí pristupovať opatrne. Ideálne by bolo, ak by sa do nej začítali trinásť až pätnásťroční čitatelia, dokonca i veľkým dospelákom je tu vstup povolený. Chcete spoznať naozaj pojašenú rodinku, prežiť pri tom pár nebezpečných dobrodružstiev a dobre sa zasmiať na absurdite, ktorá vyplýva z mnohých situácií? Tak potom zaexperimentujte a osviežte svoju knižnicu týmto kúskom.

• Meno autora: Philip Ardagh
  • Počet strán: 152
  • Dátum vydania: pondelok, 01 január 2007