štvrtok, 12 jún 2014 18:06

Cantervillské strašidlo

Bojíte sa duchov? Tých malých bielych príšeriek s hrozivo vykúkajúcimi čiernymi dierami? Ak áno, tak určite nechoďte do zámku, kde pred 300 rokmi začalo svoju úspešnú a desivú kariéru Cantervillské strašidlo!

Duch sira Simona je vytrhnutý z pokojnej existencie na anglickom zámku Canterville, kde už 300 rokov brázdi chodby zámku a zodpovedne plní funkciu strašidla. Má na konte celé generácie svojich potomkov. Zlom v jeho kariére obávaného strašidla nastáva v okamihu príchodu nového majiteľa, ktorý pre jeho túlavé topánky veľa pochopenia nenachádza. Nikto ho nikdy ešte neurazil tak, ako sa to podarilo rodine pána Otisa.

Duch sira Simona je vytrhnutý z pokojnej existencie na anglickom zámku Canterville, kde už 300 rokov brázdi chodby zámku a zodpovedne plní funkciu strašidla.

„,Drahý pane,´ povedal pán Otis, ,naozaj vás musím dôrazne požiadať, aby ste si tie reťaze naolejovali. Preto som vám aj priniesol túto flaštičku Tammanyho Mazadla vychádzajúceho slnka.´ Cantervillské strašidlo chvíľu nehybne stálo úprimne pohoršené, potom zúrivo odhodilo flašku na lesklú dlážku a s krikom a kvílením uháňalo chodbou, šíriac vôkol seba strašidelné zelené svetlo... Za jeho skvelej kariéry, trvajúcej bez prerušenia 300 rokov, ho ešte nikto tak surovo neurazil.”

Hoci názov knihy znie hrozivo už od prvého písmenka, opak je pravdou. Príbeh je utkaný z humorných nitiek, čo znamená, že sa viac nasmejete, ako naplašíte. Náš hlavný aktér je vcelku milé a opustené strašidielko, ktoré si chráni svoj zámoček, chce byť pánom za každých okolností a nemá veľmi chuť sa prispôsobovať niekomu, kto je od neho mladší minimálne o 250 rokov. Môžem vás ubezpečiť, že vám úsmev nezmizne počas celého čítania. Vtipné a paradoxné situácie sa vyskytujú pomerne často, čím dokonale vyvracajú staré mýty o duchoch a ich nepremožiteľnosti.

Náš hlavný aktér je vcelku milé a opustené strašidielko, ktoré si chráni svoj zámoček, chce byť pánom za každých okolností a nemá veľmi chuť sa prispôsobovať niekomu, kto je od neho mladší minimálne o 250 rokov.

„Bolo asi štvrť na tri nadránom a pokiaľ sa strašidlo stihlo presvedčiť, nikde nikoho. Keď sa pomaly blížilo ku knižnici, aby pozrelo, či ešte ostali nejaké stopy po krvavej škvrne, zrazu sa naň z tmavého kúta vyrútili dve postavy, divo zamávali rukami nad hlavou a zvrieskli mu do ucha ,BÚÚ´. Zmocnila sa ho panika, čo bolo v tej situácii len prirodzené, a rýchle zamierilo ku schodišťu, ale tam naň čakal Washington Otis so záhradnou striekačkou, a keďže bolo zo všetkých strán obkľúčené a vohnané do úzkych, zmizlo vo veľkom železnom kozube…”

Atmosféra príbehu mení svoju farbu v každom odstavci. Na počiatku budete cítiť vo vašich srdciach hromy a blesky v podobe nevysvetliteľných obáv, ba priam strachu z legendami opradeného Cantervillského strašidla. Desivý začiatok však čoskoro vystrieda smiech a pobavenosť nad bezmocnosťou neohroziteľného ducha zámku, v ktorom minimálne každý druhý potomok dostal z neho infarkt či zostal načisto pometený. Záver knihy znova zmení odtieň a odhalí pravú tvár” tohto navonok obávaného, no vo vnútri tak krehkého stvorenia.

Záver knihy znova zmení odtieň a odhalí pravú tvár” tohto navonok obávaného, no vo vnútri tak krehkého stvorenia.

Knižka je predovšetkým určená deťom od 12 rokov, ale žiadny dospelák sa vôbec nemusí hanbiť, ak ju vezme do rúk. Príbeh je napísaný veľmi jednoducho, má rýchly spád, a preto knihu môžeme označiť za oddychovku. Na jej pochopenie nepotrebujete výnimočne výsoké IQ a ani orlí zrak. Stačí si len vyložiť nohy a vdychovať jednoduchosť nasiaknutú v každom slovíčku. Pre jej malý rozsah strán je to čítanie priam stvorené pre horúce letné večery.

canterville

• Meno autora: Oscar Wilde
  • Knihu vydalo: Petrus