streda, 28 máj 2014 20:30

Alica a... jej bláznivá rodinka

(10 hlasov)

Tínedžeri radi čítajú o životoch, ktoré vedú ich rovesníci. Zistenie, že niekto má rovnaké problémy ako my, vždy poteší. Čo tak môže trápiť násťročné duše? Zlé vzťahy s rodičmi? Pleť plná akné? Hádky so súrodencami? Alica má síce bláznivú rodinku, no týmto problémom sa vyhýba. O čom teda jej príbeh je? Nájdu sa v ňom jej vrstovníci?

Možno áno, možno nie. Alica Loveová totiž skutočne nerieši najčastejšie tínedžerské témy. Nenájdete tu hmatateľnú romantickú zápletku, ponosovanie sa na rodičov ani lamentovanie nad odrazom v zrkadle (až na jeden prípad nešťastne ostrihanej ofiny, ale vtedy by sme bedákali asi všetky). Alica je trošku iná. Pokojnejšia, rozvážnejšia a musím uznať, že aj vyspelejšia ako väčšina jej spolužiakov. Možno je to preto, že žije len s otcom, tromi súrodencami, nespočítateľným množstvom zachránených zvierat a občas i s babkou, ktorá im príde pomôcť s večerou. I keď sa niekedy schyľuje k vzťahovej búrke, snaží sa s dvomi sestrami Lynnhe a Jazmínou a malým bratom Torom držať pokope. Aká je tu teda hlavná zápletka?

Knižka zachytáva krátke časové obdobie v Alicinom živote. Hneď v úvode sa dozvedáme, že tu nepôjde o typickú denníkovú formu, ktorá sa v posledných rokoch stala pre mládežnícku literatúru charakteristickou. Príbeh bude spísaný do jedného súvislého dlhočizného listu. A adresát? Alicina matka. Už na začiatku sa nám ponúka tajomstvo – kde táto žena vlastne je? Prečo odišla od štyroch detí a manžela? Dozvieme sa to vôbec?

„Myslím, že pristúpim k tomu tak, akoby som písala list cudziemu človeku, pretože – prepáč, ale nechcem sa ťa tým nijako dotknúť – by ma asi veľmi skormútilo, keby som to všetko písala pre teba. Asi to bude tým, že nie je dosť dobre možné, aby si sa za dve minútky objavila vo dverách a poprosila ma, nech ti to dám prečítať.“

Alica spisuje akúsi výpoveď, no žiadne špecifické znaky, ktoré by túto knihu odlišovali od bežného rozprávania, som tu nespozorovala. Po čase aj vy zabudnete na to, že sa táto mladá slečna prihovára jednej konkrétnej osobe a budete mať pocit, že svoje slová adresuje práve vám. Na viac ako dvesto stranách opisuje svoje bežné i menej bežné príhody a zážitky. V škole ju čaká dejepisný projekt, do jej kolektívu pribudne nová svojská a večne ufrflaná spolužiačka Kyra, so súrodencami bude vyberať narodeninový darček pre svojho otca.

„No, a ako som mala hlavu plnú ocka, od ľaku som až poskočila, pretože sa nečakane objavil oproti mne hneď na prahu domových dverí. ,Ahoj, žabka! Bola si von s dunčami?´
Keď on je taký ostýchavý a láskavý, ten môj ocko. Ja viem, že deti majú milovať svojich rodičov, ale občas dojem, že ich nemajú dvakrát radi. Pravdaže, pokiaľ ide o môjho ocka, určite by som ho rada mala, aj keby som ho stretla prvý raz v živote.“

Zdajú sa vám vyššie spomenuté zážitky nepostačujúce pre jednu knihu? Neberiem vám tento názor. Priznám sa, že chvíľami som si trošku pozívala i ja. No je potrebné uznať, že tak ako sú nenáročné oddychovky v literatúre pre dospelých, rovnako ich nájdete aj v oblasti pre mladých čitateľov. Alicin príbeh do tejto kategórie skvele zapadá. Dej si ľahučko a potichu plynie, žiadna dráma, pár trošku prekvapivých momentov, niekoľko humorných situácií, no v konečnom dôsledku je to jemné a nezaťažujúce čítanie.

Je teda len na samotnom čitateľovi, možno skôr čitateľke, aký postoj ku knihe zaujme. Buď vás kniha nadchne hneď na začiatku a nezastavíte sa skôr, ako prídete k poslednému odseku, alebo budete s pribúdajúcimi stranami potichu trpieť a premýšľať, či koniec bude stáť za tých pár hodín prekonávania sa.

Alica a... jej bláznivá rodinka však na Slovensku vyšla už druhýkrát, v novom šate, v novom vydaní. Prvý náklad sa vypredal, čo možno svedčí o tom, že mladšie ročníky nadchol. Ako to bude u vás? Zabavíte sa pri Alicinom rozprávaní a siahnete aj po ďalších dieloch, v ktorých táto dievčina figuruje?

• Meno autora: Karen McCombieová
  • Národnosť: škótska
  • Počet strán: 208