piatok, 23 máj 2014 21:15

Vražda na zámku Styles

Emily Inglethorpová po smrti svojho manžela zdedila obrovský majetok. Nemala však možnosť v pokoji si ho užívať. Kto stojí za jej vraždou? To prichádza vyriešiť nikto iný ako smiešny nízky mužíček s navoskovanými fúzikmi - Hercule Poirot.

Vražda na zámku Styles je literárnou prvotinou Agathy Christie, ktorá je považovaná za kráľovnú detektívok. V tejto knihe nám po prvýkrát predstavila mimoriadne inteligentného a miestami komického detektíva Hercula Poirota. Zdá sa mi až neuveriteľné, že tento skvost vychádza v slovenčine po prvýkrát.

V tejto knihe nám po prvýkrát predstavila mimoriadne inteligentného a miestami komického detektíva Hercula Poirota.

„Poirot bol nízky a vyzeral veľmi zvláštne. Meral sotva stošesťdesiat centimetrov, ale pohyboval sa s neobyčajnou dôstojnosťou. Hlavu vajcovitého tvaru vždy trochu nakláňal nabok. Nosil tuho navoskované fúzy vojenského strihu. Až neuveriteľne si potrpel na oblečenie . jediná smietka by mu spôsobila väčšiu bolesť než zásah guľkou. A predsa tento svojrázny elegán, na ktorom som si teraz s ľútosťou všimol, že dosť kríva, patril svojho času k najoslavovanejším príslušníkom belgickej polície.“

Dej románu sa odohráva v malebnej dedinke Styles St. Mary a príbeh o záhadnej vražde rozpráva advokát Hastings, rodinný priateľ. I on bol jedným z tých, ktorý sa pokúšal dobiť do spálne Emily, z ktorej sa ozývali výkriky. Kým sa však obyvateľom zámku podarilo vyraziť dvere, bolo neskoro. Majiteľka zámku Styles sa zvíjala v obrovských kŕčoch a po pár minútach skonala. Všetky dôkazy svedčia o tom, že vraždu spáchal jej manžel Alfred. No dôkazy sú až príliš okaté a Alfred akoby si ani neuvedomoval, že mu hrozí väzenie. Záhadu sa pokúsi rozlúsknuť Hastingsov dávny priateľ Hercule Poirot.

Poirot je veľmi zvláštny detektív, ktorý nielen čitateľov, ale aj postavy v knihe udivuje svojim nevysvetliteľným konaním. I jeho priateľ Hastings mal mnohokrát pocit, že si z neho Poirot robí žarty. Postupne však Poirot odkrýva komplikované vzťahy medzi jednotlivými obyvateľmi panstva v Essexe. Starostlivo hľadá stopy, ktoré sa vrah pokúsil zakryť a preveruje všetky detaily, až kým nepríde na kĺb chladnokrvnej vraždy.

Poirot je veľmi zvláštny detektív, ktorý nielen čitateľov, ale aj postavy v knihe udivuje svojim nevysvetliteľným konaním.

Pri čítaní Vraždy na zámku Styles som vôbec nemala pocit, že by táto kniha bola len prvým pokusom autorky o napísanie detektívky. Ani na moment som nezapochybovala, že Agatha vie, o čom hovorí. Veľmi precízne pracuje s detailmi. Kniha sa číta veľmi ľahko a autorka nás drží v neustálom napätí. Postupne odhaľuje nové a nové dôkazy. A aj keď Poirot od úplného začiatku vedel, kto zavraždil Emily, čitateľ to do posledného momentu netuší. Neustále čitateľov zavádza nesprávnym smerom a svojimi dedukciami Poirot navádza k predčasným záverom.

Kniha sa číta veľmi ľahko a autorka nás drží v neustálom napätí.

„Nesmierne opatrne odobral z usadeniny v každej šálke kvapku či dve a uzavrel ich do osobitných skúmaviek, pričom z každej ochutnal. Jeho tvár prekonala zvláštnu premenu. Výraz, ktorý sa mu na nej usadil, by sa dal opísať ako napoly zmätený, napoly úľava. ,Bien! ‘ povedal napokon. ,Je mi to jasné! Čosi mi zišlo na um – ale zrejme som sa mýlil. Áno, určite som sa mýlil. Aj tak je to čudné. Ale to nič. ‘“

Vďaka knihe Vražda na zámku Styles Agatha Christie obohatila literárny svet o ďalšieho detektíva s úžasnými deduktívnymi schopnosťami. Svojim intelektom, tvrdohlavosťou, nevysvetliteľným konaním a komickosťou v mnohom prevyšuje aj Sherlocka Holmesa. Knihu odporúčam nielen milovníkom dobrých detektívok, ale aj čitateľom, ktorí majú radi kvalitnú literatúru a chcú si rozšíriť svoje obzory.

• Meno autora: Agatha Christie
  • Národnosť: britská
  • Knihu vydalo: Slovenský spisovateľ