štvrtok, 03 apríl 2014 16:16

Kráska a netvor

Skutočný prípad, ktorý sa, žiaľ, odohral i reálne, nielen na papieri, partia vyšetrovateľov, ktorým humor nie je cudzí, a napriek drsným podrobnostiam príbeh, ktorý dokážete zhltnúť za neuveriteľne krátky čas... Nie je vám to povedomé? Takto predsa „chutí“ Dánovka!

Aj po lete majú vyšetrovatelia na oddelení vrážd v Našom meste plné ruky práce. Paralelne musia riešiť dva prípady. Prvým je zmiznutie študentky Barborky. Krátko po tom príde od maďarských kolegov nepekná správa – našli zohavené telo, ktoré zodpovedá Barborkinmu opisu. Je to ona? Ak áno, ako sa dostala z bratislavskej diskotéky až za maďarské hranice? Krauz a Chosé pátrajú po vinníkovi, ktorý dokázal ublížiť nevinnej kráske. Burger s Hanzelom taktiež nezaháľajú. Keď sa pred obchodom s elektrom nájde škatuľa a v nej uložené batoľa, každému je jasné, že tam neprišlo samo. Kto tam toto dieťa bezcitne odložil? Prial si jeho smrť? Majú tieto dva prípady nejaký súvis?

Je veľmi pravdepodobné, že pri čítaní pocítite déjà vu a prípad Barborky vám bude viac či menej povedomý. Na jednej strane je to dobré, pretože si môžete povedať, že nežijete vo vákuu a máte prehľad o tom, čo sa deje na našom malom Slovensku. No na strane druhej budete kvôli tejto skutočnosti trochu ukrátení o mrazivý pôžitok z čítania. Len čo sa ponoríte do príbehu, v mysli sa vám zjaví niekoľko informácii, ktoré vám vinníka prezradia skôr, ako sa k tomu odhodlá sám autor. Ak ste ale tento prípad pred niekoľkými rokmi v médiách nezaregistrovali, môžete sa pripraviť na to, že po vrahovi budete pátrať spolu s Krauzom a Chosém.

„,Ale ak neodkväcla a bránila sa, tak tie povrchové rany na tele a končatinách mohli vzniknúť aj pred znásilnením. Myslím si, že poradie na pátranie po páchateľovi nebude mať žiadny vplyv. V každom prípade musela stretnúť mimoriadne hnusného netvora.´
,Mne to skôr pripadá, že ju prešiel parný valec,´ skonštatoval Feri, keď si prebehol poznámky. ,Veď to nie je normálne, takto dobiť mladé dievča.´
Chlapi súhlasne pokyvkávali hlavami a rozbehla sa chaotická debata na tému demokracia a psychopati okolo nás.“

Súbežné riešenie dvoch prípadov môže u čitateľov vyvolať viacero dojmov a reakcii. S najväčšou pravdepodobnosťou si vás viac podmaní zmiznutie Barborky a všetko ostatné vás bude len spomaľovať pri pátraní po pravde. Knihe by vôbec neublížilo, keby sa viac pretriasa „iba“ táto chladnokrvná vražda. Občas sa mi zdalo, že nájdenie batoľaťa je do príbehu len umelo vsunuté, aby sa tak rozšíril obsah knihy. Možno ale patríte ku skupine čitateľov, ktorá sa ničím nenechá rozptýliť či odradiť. Vtedy vám druhý prípad nebude na obtiaž, ale príjemne spestrí výsledný dojem z čítania.

Kráska a netvor je sedemnástou knihou z pera Dominika Dána. Ako kriminálka spĺňala všetky podmienky, ktoré sa detektívkam medzi čitateľmi potichu kladú. Dokázala si pritiahnuť moju pozornosť, občas ma zamrazilo, občas ma jej surový obsah znechutil. Stále som však mala pocit, že prvé Dánove kriminálky boli lepšie. Mali viac šťavy? Viac napätia? Alebo nepomenovateľného čara? Poviem pravdu, neviem, čo mi tu chýbalo. Možno to bol iba môj subjektívny pocit, ktorého príčinu vy v texte nenájdete. Možno sa v tomto zhodneme, možno nie. A aj keď bola Kráska a netvor zážitkom, ak sa budem chcieť vrátiť k nejakej Dánovke, radšej si zvolím tú, ktorá má skorší dátum vydania.

• Meno autora: Dominik Dán
  • Počet strán: 311
Čítané 4265 krát