nedeľa, 02 marec 2014 23:48

Volanie kukučky

(10 hlasov)

„Kniha, ktorú číta celý svet!“ hlásajú výklady momentálne asi všetkých kníhkupectiev. Hoci väčšinou som (snažím sa byť) voči takýmto ťahom imúnna, tentoraz som nemohla. A ani nechcela. Lebo Jo Rowlingová je Jo Rowlingová, aj keď píše pod pseudonymom Robert Galbraith. A ja som už dávno vedela, že túto knihu jednoducho musím mať!

Aby som uviedla veci na pravú mieru, nie, nepatrím k tým, ktorí uznávajú Rowlingovú, pretože potterovky boli ich prvými a poslednými prečítanými knihami, kdeže. Ale táto knižná heptalógia je pre mňa aj po toľkých rokoch úplne výnimočná, jednoducho v tom musí byť naozaj nejaká mágia! Po niekoľkých rokoch prišla s Prázdnym miestom, knihou určenou tentoraz dospelým. Väčšina čitateľov a tiež kritikov však malo problém nazerať na knihu objektívne, najmä pri predstave, že ide o knihu autorky, ktorá vytvorila kultové dielo, ktoré pozná hádam celý svet.

Tá sa dočkala výbornej kritiky (a to aj bez toho, aby niekto čo i len tušil, že jej autorom je najpredávanejšia spisovateľka súčasnosti), čím dokázala, že písať skrátka vie.

Tento problém vyriešila pri Volaní kukučky, ktorú napísala pod pseudonymom Robert Galbraith. Tá sa dočkala výbornej kritiky (a to aj bez toho, aby niekto čo i len tušil, že jej autorom je najpredávanejšia spisovateľka súčasnosti), čím dokázala, že písať skrátka vie. Toľko pre hejterov, podľa ktorých predáva iba jej meno, a teraz konečne ku knihe.

Príbeh sa opäť odohráva v Londýne. Cormoran Strike je súkromný detektív, ktorému sa v poslednom čase príliš nedarí či už v súkromnom, alebo pracovnom živote. V čase najväčšej krízy k nemu prichádza klient s netradičnou prosbou: prešetriť smrť svojej sestry. Netradičnou, pretože jeho nebohá sestra bola známa modelka, ktorá podľa všetkého pred tromi mesiacmi spáchala samovraždu. Strike sa zdráha prípad prijať, keďže neverí, že do prípadu, ktorý už polícia prešetrila, dokáže vniesť nové svetlo. Po prehodnotení svojej finančnej situácie však súhlasí a začína vyšetrovanie, ktoré po čase naznačuje, že Lula Landry naozaj nemala dôvod spáchať samovraždu. Alebo predsa len? A ak je to pravda, kto je vrahom? Jej drogovo závislý priateľ? Módny návrhár? Sused? Strýko? Alebo niekto iný?

„Strikeovi sa zazdalo, že Duffieldovi konečne došlo, že dievčina (o ktorej nerozprával s ktovieakou úctou), ktorú podľa vlastných slov provokoval, dráždil a miloval, sa už nikdy nevráti, pretože sa zabila pri dopade na zasnežený asfalt a ich vzťah sa nedá zachrániť. Duffield chvíľu civel na biely strop a jeho tvár nadobudla groteskný výraz. Zdalo sa, že sa uškŕňa od ucha k uchu, no v skutočnosti mal na tvári bolestnú grimasu a potláčal slzy. Spustil ruky, zaboril si tvár do dlaní a oprel sa čelom o kolená.“

Ako v každej dobrej detektívke, aj tu to bude všetko riadne zapletené, podozrivých bude kopec, nikto nebude mať riadne alibi a vy budete v každej kapitole podozrievať niekoho iného, až nakoniec zistíte, že... (Odpoveď nájdete na konci knihy.)

„Mŕtvi môžu prehovoriť iba ústami pozostalých alebo prostredníctvom roztrúsených znamení, ktoré za sebou zanechávajú. Strike vnímal živú ženu v slovách, ktoré zanechala priateľom, počul jej hlas v telefóne pritisnutom na uchu, a keď sa díval nadol na to, čo mala pred očami tesne pred smrťou, zdala sa mu zvláštne blízka. Z množstva nesúvisiacich podrobností sa postupne vynárala pravda. Chýbal mu však dôkaz.“

Hlavné postavy detektíva a jeho dočasnej asistentky Robin si vďaka ich nekomplikovanosti dozaista obľúbite.

Kniha je napísaná veľmi pútavo, vtiahne vás do deja a napriek jej rozsahu (áno, opäť raz na prvý pohľad hrubá knižka) sa číta ľahko a pomerne rýchlo. Hlavné postavy detektíva a jeho dočasnej asistentky Robin si vďaka ich nekomplikovanosti dozaista obľúbite. Preto vás možno poteší správa, že táto kniha nebude poslednou detektívkou, v ktorej bude vyšetrovanie prebiehať pod taktovkou Cornorana Strika. Pokračovanie s anglickým názvom The Silkworm by malo vyjsť už čoskoro.

Treba však povedať, že tak, ako sme dospeli my, ktorí sme vyrástli na Harrym Potterovi, dospeli aj Rowlingovej knihy.

Ťažko mi je úplne objektívne hodnotiť, keď viem, že knihu som si kúpila predovšetkým kvôli jej autorke. Treba však povedať, že tak, ako sme dospeli my, ktorí sme vyrástli na Harrym Potterovi, dospeli aj Rowlingovej knihy. Okrem toho, v konečnom dôsledku ide o príbeh, nie jeho autora. A šlo o naozaj kvalitnú a napínavú detektívku určenú všetkým, ktorí si pri čítaní kníh radi lámu hlavu a vyšetrujú spolu s detektívom.

(A ešte musím dodať, že ja J.K. Rowlingovú naďalej uznávam a obdivujem.)

jk-rowling-robert-galbraith-the-cuckoos-calling-gi

• Meno autora: Robert Galbraith