piatok, 28 február 2014 13:41

Uspávač

S Pieskovým mužíčkom som sa v detstve stretla mnohokrát. V rozprávkach sa potichučky prikrádal k detským postieľkam a za pomoci svojho čarovného piesku deťom pričaroval pekné sny a pokojný spánok. No v kriminálke? Tam sa z neho stala nočná mora.

Lars Kepler, v poradí štvrtá kniha, námet, ktorý dokáže vzbudiť mnoho očakávaní a vydavateľstvo pýšiace sa tým, že tento príbeh je doposiaľ to najlepšie, čo kedy manželská dvojica vystupujúca pod týmto pseudonymom vyprodukovala. V mojich očiach sa zjavili iskričky. Toto bol silný prísľub. Zmierená s tým, že môžem zažiť veľké sklamanie aj exkluzívny zážitok, som Uspávača otvorila.

Tak ako aj v predchádzajúcich knihách, aj v tejto na mňa čakal Joona Linna. Komisár, ktorý kvôli vyriešeniu prípadov musel niekoľkokrát zaprieť sám seba, svoje pocity a túžby. Vystrájanie Uspávača malo opäť ničivý dopad aj na jeho súkromný život. Už pred rokmi ho donútil k tomu, aby sa odlúčil od svojej rodiny. Napriek tomu sa ho snaží dolapiť. O čo teda v tejto nebezpečnej hre ide?

Keď sa Mikael nečakane zjaví na železničnej trati, všetci zažijú obrovský šok. Považovali ho za mŕtveho, za obeť Jureka Waltera, ktorý za svoj čin pyká v prísne stráženej cele. Kto ho teda po celý čas väznil? A kde sa nachádza jeho sestra Felicia, ktorá zmizla spolu s ním? Jeho návrat vyvolá v policajnom prostredí veľký chaos. Starý prípad sa znovu otvára, stôp a záchytných bodov však veľa nie je. Komisári a policajti musia opäť obetovať časť zo svojich životov, aby pomohli na svete nastoliť spravodlivosť. Jurek Walter je však silný hráč a ako sa zdá, má komplica, ktorý s ním ťahá za jeden povraz. Mikael ho opisuje ako Uspávača, pieskového mužíčka, čudnú, priam nadprirodzenú bytosť...

„,A má ten Uspávač ešte nejaké iné meno?´
,Neviem, nikdy k nám neprehovoril, za celú dobu nepovedal jediné slovo.´
,Vedeli by ste ho popísať?´
,Vídaval som ho iba v tme... má porcelánové špičky prstov a keď siahne do vrecúška s pieskom, zacinká nimi... a potom...´
Mikaelovi sa pohybujú pery, ale nič nehovorí.“

Uspávač je knihou, ktorá jednou nohou stojí v žánri kriminálky a druhou smelo prešľapuje v oblasti psychologického thrilleru. Mnohokrát sa pri detektívkach hovorí, že dokážu čitateľov zasypať zimomriavkami. Často je to však len prázdna fráza použitá skôr pre efekt. Tento kriminálny prípad, dokonalé zobrazenie a vyprofilovanie postáv v kombinácii s úžasným rozprávačským talentom zimomriavky navodiť vie. A to doslova. Mnou prebehla triaška presne trikrát. Koľkokrát zamrazí tento príbeh vás?

Asi v polovici knihy som uznala, že úvodné sľuby neboli klamlivé a písané za účelom zisku. Bez akýchkoľvek výčitiek môžem smelo povedať, že Uspávač je tým najlepším, čo som od Keplera čítala. Manželská dvojica si dala pozor na predošlé nedostatky či „kozmetické chybičky krásy“ a svoje prednosti, ktorými nás ohúrila už predtým, posunula na vyšší level.

Pripravte sa na príbeh, ktorý vás do seba vtiahne od úplného začiatku. Žiadne úvodné opisy ani nikam nevedúce omáčky. Dej sa posúva primeraným tempom, nové skutočnosti ho ešte viac zauzľujú a pridávajú pútavosť. Uspávač nie je dielom, ktoré budete mať na nočnom stolíku položené mesiac. Patrí do kategórie nemilosrdných kníh“. Neviete, aká to je? Taká, ktorá svojim čitateľom primaľuje na tvár kruhy pod očami, potláča potrebu spánku do úzadia a všetky povinnosti odsúva nabok. Nepustí vás od seba skôr, než prejdete poslednou stránkou. Každé, i keď kratučké odtrhnutie sa od tejto knihy vám spôsobí nemalé muky.

• Meno autora: Lars Kepler
  • Národnosť: švédska
  • Počet strán: 480