sobota, 22 február 2014 09:33

Angličanka

Doteraz najlepší román od Daniela Silvu? Takéto prívlastky vo mne vždy vedia vzbudiť zvedavosť. Sú opodstatnené, alebo je to len šikovný ťah zo strany kompetentných? S Danielom Silvom som sa kedysi stretávala pravidelne. Potom však prišli severskí spisovatelia kriminálok a trochu ho odtlačili do úzadia. Skutočne zapracoval, aby si svojich čitateľov udržal?

Pravdou je, že zatiaľ čo Nesbo či Kepler majú širší okruh čitateľov – starší i mladší, muži aj ženy, Silvove romány nesadnú úplne každému. S Angličankou je to rovnako. Tak ako jeho predošlé knihy, aj táto sa zaraďuje medzi špionážne thrillery. Nechýba tu napätie ani pár prekvapivých momentov. No pozadie týchto udalostí je trošku drsnejšie. Za všetkým zlom, ktoré sa v knihe odohrá, stoja totiž politické machinácie. Čo to pre čitateľa znamená? Je dosť možné, že vám tu bude chýbať prepracovaná postava zločinca.

Kto už raz po Silvovom románe siahol, stretne sa v Angličanke „so svojím starým známym“ Gabrielom Allonom. V tomto diele si chcel dať od svojho remesla oddych. Špionáž plánoval zavesiť na klinec a začal sa naplno venovať reštaurovaniu obrazov. Onedlho však prichádza zvláštna ponuka – odhaliť únoscu Madeline Hartovej, mladej anglickej začínajúcej političky. Gabriel sa necháva prehovoriť a snaží sa Madeline vypátrať. Čím viac stôp nachádza, tým viac sa zamotáva do zákulisia politiky, ktoré vôbec, ale vôbec nie je čisté.

„,Politické únosy sú iné ako zločinecké,´ poznamenal Gabriel. ,Politický únosca zvyčajne uvažuje racionálne. Ide tu o prepustenie kamarátov z väzenia alebo o politickú zmenu, a tak unesie významného politika či autobus plný školákov a drží ich ako rukojemníkov, až kým nesplnia jeho požiadavky. Lenže zločincovi ide iba o peniaze. A keď mu zaplatíš, časom bude chcieť viac.´“

Angličanka nesklame, no ani neohúri tak, ako by sme to na základe jej odporúčaní čakali. Silva svojimi predošlými knihami nastavil sám sebe latku príliš vysoko a jej preskočenie nie je jednoduché. Čo konkrétne môžete od tohto románu očakávať? Zaujímavú zápletku, ktorej rozuzlenie je spočiatku ťažké uhádnuť, starého dobrého Gabriela v akcii, návštevu niekoľkých európskych metropol a veľa drsných, tvrdých a nekompromisných krokov či „vyšetrovacích taktík“.

„,Prosím?´ spýtal sa Gabriel, predstierajúc, že nechápe.
,Koľko peňazí ponúkate?´ spresnil Lacroix a dvoma prstami si pošúchal palec.
,Ponúkam vám niečo oveľa cennejšie ako peniaze.´
,Čo?´
,Váš život,´ odpovedal Gabriel. ,Vy mi teraz poviete, čo váš priateľ Paul urobil s Angličankou. A ak nie, rozsekám vás na kusy a použijem ako návnadu.´“

Tento román si vychutnajú iba skutoční milovníci thrillerov a príbehov podfarbených kriminalitou. V pozadí sa neodohráva žiaden podstatný ľúbostný románik, dej nie je spestrovaný opismi prostredia ani Gabriel do prípadu nepridáva nič zo seba. Ide tu iba o vyriešenie únosu, dej sa plne sústreďuje na pátranie, vytváranie konšpirácii a hľadanie spravodlivosti či vnútorného pokoja všetkých zúčastnených postáv.

Daniel Silva si nájde sympatizantov najmä medzi mužmi. Nevylučujem, že mu po zdolaní tejto knihy nezatlieskajú aj ženy, no ak sa nežné pohlavie do čítania Angličanky pustí, musí rátať s hrubým a bezcitným prostredím, do ktorého je príbeh vsadený. S prostredím, v ktorom vyhrávajú široké lakte, faloš a klamstvá. Aj za cenu, že stratíte vlastnú identitu...

• Meno autora: Daniel Silva
  • Knihu vydalo: Slovenský spisovateľ
  • Počet strán: 352