streda, 22 január 2014 17:55

Prerušenie tehotenstva

Zo zúfalstva druhých sa dá veľmi veľa vyťažiť. Len treba vedieť ako – pritlačiť na to správne citlivé miesto. Výsledok sa už potom dostaví celkom sám a bez námahy.

Lukáš Podolák presne vedel, kam má mieriť. Jeho cieľovou skupinou boli mladé ženy, ktoré sa ocitli v nezávideniahodnej situácii. Tehotenstvo ešte pred osemnástkou? V bežnej rodine je to vnímané ako úplná katastrofa. Čo tak sa tohto „problému“ zbaviť jednoducho, ľahko a hlavne diskrétne? Podal pár inzerátov, po ktorých sa mu slečny začali ozývať. V hotelových izbách na nich vykonával svoju novú prevratnú metódu, hoci nemal žiadne lekárske vzdelanie. Raz sa však správa o jeho činnosti dostala do médií a odvtedy sa jeho situácia poriadne zamotala. Nielenže má na krku políciu, no zakrátko sa v Bratislave udeje niekoľko vrážd. A stopy vedú práve k Lukášovi.

„Podvedená si dala od L. P. aplikovať do vagíny cca deci neznámej tekutiny pomocou injekčnej striekačky, na konci ktorej bola nasadená hadička. Po aplikácii cítila v pohlavných orgánoch mierne štípanie, ale keď to povedala podozrivému L. P., ubezpečil ju, že je to normálna reakcia. Za zákrok zaplatila 60 eur a L. P. ju pred odchodom uistil, že účinok by sa mal dostaviť do dvoch dní – samozrejme sa nedostavil.“

Kriminálka od slovenského autora bola pre mňa svojím spôsobom veľkou výzvou. Inšpirácia skutočnou udalosťou moje očakávania ešte viac prifarbovala. V takom prípade sa môže autor buď zablysnúť, alebo klesnúť pod čiernu zem. Alebo lepšie povedané, stále sa pohybuje po tenkom ľade. Ak sa bude pridŕžať skutočných faktov, môže ho kritika zniesť zo sveta pre nedostatok fantázie. No ak do príbehu pridá pár vymyslených skutočností, je dosť možné, že sa z knihy vytratí autentickosť.

Keď falošného gynekológa odhalili už v štvrtine knihy, dosť som sa zľakla. Čo sa bude diať ďalších takmer dvesto strán? Do popredia však vstupovali vyšetrovatelia, ktorým, na moju veľkú radosť, pribudla ďalšia robota. Zavraždené ženy, jedna z nich mala v medailóne ukryté Lukášovo číslo. Niečo mi stále hovorilo, že on v tejto vražde prsty nemá. No pri kriminálkach jeden nikdy nevie...

„V kúte ležali horeznačky dve telá. Na nich a aj v ich blízkosti chýbal akýkoľvek náznak zvyškov oblečenia. Farského upútali nohy obetí, obe ich mali omotané drôtom. Či mali rovnakým spôsobom spútané aj ruky, to sa mohol len dohadovať podľa toho, že ich mali založené za chrbtom. Doktor Konrád pochopil nevyslovenú otázku. Rukou chránenou rukavicou pohol jedným z tiel, aby Farský videl za chrbát.“

Hlavným kladným prvkom tu bolo zachovanie napätia a neustála gradácia deja. Netešte sa však na super prešpekulovanú kriminálku v štýle Nesba ani na napodobeninu Cobenovského thrilleru. Všetky znaky kriminálky tu boli zachované len v akýchsi bledších odtieňoch, čo však stále stačilo na to, aby ma zvedavosť poháňala v čítaní vpred.

Ak aj vy hľadáte detektívku, ktorá vás psychicky úplne nevyžmýka a nebudete si pri nej musieť neustále pripomínať a opakovať dôležité súvislosti, myslím, že Prerušenie tehotenstva vám celkom ulahodí. Vďaka ľahkému podaniu sa tejto knihy nemusia báť ani ženy. Postavy sa vám nebudú pliesť, ani časté striedanie časových rovín vám v hlave nenarobí zbytočný zmätok. Je tu síce riziko, že páchateľa odhalíte skôr ako vyšetrovatelia, no aj s tým sa musí pri kriminálkach rátať.

• Meno autora: Pavol Fabian
  • Knihu vydalo: Marenčin PT
  • Počet strán: 304