streda, 19 máj 2021 18:34

Kroky vraha

Život v pokojnej štvrti Prahy naruší vražda. Obeť sa až nápadne podobá na dcéru ženy, ktorá obeť videla naposledy.

Domy v Krokusovej ulici na periférii Prahy sú nemým svedkom tej doby. Staré poschodové vily postavené začiatkom minulého storočia. Priestranné izby, vysoké okná s drevenými okenicami, malé kamenné terasy za domom, starobylé kované ploty chrániace bujné, naoko neudržiavané záhrady. Je to ten typ ulice, kam by ste išli na prechádzku, ak by ste chceli vypadnúť z rušného mesta. Magickosť miesta podčiarkuje aj lesík, ktorý sa rozprestiera v bezprostrednej blízkosti.

Jednoznačne ide o vraždu, ale nie lúpežnú.

Pokojný život ulice v jedno popoludnie pretne nález mŕtvej ženy v lesíku. Detektív Josef Bergmann je privolaný so svojimi kolegami, aby zistili, čo sa dievčaťu stalo. Jednoznačne ide o vraždu, ale nie lúpežnú. Obeť mala pri sebe peňaženku so značnou hotovosťou. Posledný, kto videl predajkyňu krmiva pre zvieratá živú, je Júlia Kellerová. Žena, ktorá po rozvode s manželom už štyri roky žije naplnený život v poslednej vile v ulici, ktorá susedí so vstupom do lesoparku. Nikto ju nekontroluje, je paňou svojho času. Pracuje ako redaktorka časopisu o umení. Navštevuje výstavy a dražby, sama investuje do kúpy vzácnych diel. Aj keď jej chátrajúci dom tak na prvý pohľad nevyzerá, je v ňom šťastná. Miluje svojich 12 mačiek, ktoré jej ako jediné živé bytosti robia v dome spoločnosť.

S dcérou Klárou má divoký vzťah. Vlastne, ich vzťah je chladný, nemajú si čo povedať, ako keby ani neboli rodinou. Po tom, čo v lesíku nájdu zavraždenú ženu, si Júlia uvedomí, že sa až príliš na Kláru podobá, zdôverí sa s tým Bergmannovi. Ťažko povedať, či to v tej chvíli považoval za dôležitú informáciu. Keď si ale uvedomí, že Klára má finančné problémy, na krku exekúcie a banky jej posielajú výhražné listy častejšie ako jej priateľ vyznáva lásku, bude to možno stopa.

„Bergmana vlastne ani neprekvapilo, že Klára Kellerová takéto prostredie vyhľadáva. Predstavoval si ju ako nevyrovnanú mladú ženu, ktorá si samu seba tak málo váži, že musí čerpať sebaistotu z drahých značkových kabeliek a obedov v luxusnom prostredí. Čakal prešľachtenú, navoňanú krásku s dokonalou pleťou a rafinovaným účesom. O to viac žasol, keď na neho zamávala mladá žena v látkovom klobúku, spod ktorého vyčnievali pramienky mastných vlasov.“

Vražda hlavnej svedkyne

Vyšetrovanie neprináša odpovede na otázky. Prípad sa ešte viac zamotá po tom, čo Júliu nájdu v jej dome mŕtvu. Bol to zlodej, koho prekvapila, keď sa domov vrátila pre knihu, ktorú sľúbila priniesť kolegyni na výstavu? Alebo ju prekvapil vrah? Nikto zo susedov Júliu dobre nepoznal, nemala blízkych priateľov. Užívala si slobodný život, bola v istom zmysle bohémom. Bergmannovi niečo na vraždách nesedí. Z domu síce ukradli šperky, no nezmizli drahé obrazy, ktoré viseli na stenách. Okrem toho je tu udalosť spred tridsiatich rokov...

Júlia si uvedomí, že sa až príliš na Kláru podobá.

Vitajte v Krokusovej ulici

Na prvý pohľad jednoduchá dejová línia mi napokon dala poriadne zabrať. Nenápadná ulička s pôvodnými obyvateľmi skrýva osudy svojich obyvateľov až príliš dokonale. V Krokusovej ulici som sa cítila naozaj dobre. Útržkami a udalosťami vyrozprávané osudy susedov, život za zatvorenými dverami a vzťahy ma celú pohltili.

A to až natoľko, že som na dlhú chvíľu zabudla, že vlastne hľadáme vraha. Autorka ma natoľko vtiahla do obývačiek susedov a ich osudov, až som takmer zabudla na to, ako sa celý príbeh o Júlii začal. Stalo sa to pred tridsať jeden rokmi, vo francúzskom Bretónsku. Kam prišla mladá Júlia navštíviť svoju priateľku Kamilu a kde sa stalo niečo, čo životy oboch žien navždy poznačilo.

Stanete sa súčasťou knihy

Kniha je zaujímavá množstvom postáv, ktoré v nej majú svoje pevné miesto. Autorka opisuje charaktery postáv a ich vzťahy tak rafinovane, až máte pocit, že ich osobne poznáte. Po prečítaní knihy si uvedomíte, že ste boli viac svedkom rodinných životov, ktoré sa odohrali za zatvorenými dverami rodinných domov. Samotnému vyšetrovaniu venuje autorka zdanlivo menej priestoru, no aj napriek tomu si cez spomienky, ale aj udalosti sami skladáte obraz, aký mal vrah motív. Aj postava hlavného detektíva Josefa Bergmana je akoby v úzadí, ale napokon vás prekvapí svojimi dedukčnými schopnosťami. Júlia bola tajomná žena. Aj keď bola zvonku neprístupná a chladná k iným, žila si svoj bohatý vnútorný svet. Jednoducho odmietala obetovať svoje ďalšie roky pre niečo, čo ju nerobilo šťastnou.

„Veronika vyšla z telefónnej búdky a zastavila sa v kruhu žltého svetla pouličnej lampy. Presne takto tu stála pred štrnástimi dňami s Dávidom a jej najväčšou starosťou bolo, že by mala vysadiť antikoncepciu a natruc rodičom otehotnieť. Vtedy sa s Dávidom zhodli, že ich život je až príliš fádny, že by ho potrebovali spestriť...čímkoľvek.

Útržkami a udalosťami vyrozprávané osudy susedov, život za zatvorenými dverami a vzťahy ma celú pohltili.

A tak si ho teda spestrili vraždou.“

Nepustí vás

Knihe sa podarilo to, čo nedokáže len tak hocijaká kniha – držala ma v napätí do poslednej strany. Keď som si už bola istá, že poznám identitu páchateľa, zistila som, že som sa poriadne mýlila. Naozajstné prekvapenie si vás počká až do posledných strán. Kniha sa veľmi dobre sa číta, je to naozaj oddychové čítanie, aj napriek tomu, že ide o kriminálny príbeh.

Kroky vraha sú prvotinou českej spisovateľky. Za túto knihu získala Cenu Jiřího Marka.

„Keď popoludní prišiel domov a Zuzana mu s nevinným výrazom oznámila, že ráno musela ísť k lekárovi, znovu sa mu od zlosti zatmelo pred očami. Neveril jej ani slovo. Už nikdy jej nebude veriť. Ako by aj mohol, keď sa spolčila s Júliou?

Bez ďalších rečí Zuzanu chytil pod krk a hodil ju na kuchynskú linku tak prudko, až jej skoro vyrazil dych. Potom si uvaril čaj a aby nemusel počúvať jej tiché fňukanie, išiel si pozrieť televízne noviny.“

• Meno autora: Michaela Klevisová
  • Národnosť: česká
  • Knihu vydalo: Motto