sobota, 27 február 2021 10:37

Dieťa ohňa

David Kerthen sa znovu ožení. Druhú manželku Rachel privedie do svojho rodinného sídla. Rachel si po čase v novom domove uvedomí, že život v tomto prepychu nebude zadarmo. Všade ju totiž prenasleduje duch Davidovej mŕtvej prvej manželky, Niny.

Predstavte si staré rodinné sídlo uprostred vresovísk, majestátne sa týčiace nad medenými a cínovými baňami. Tieto bane priniesli členom rodu Kerthenovcov bohatstvo a slávu. Sídlo je nemým svedkom rodinných tragédií a tajomstiev. O poslednej tragédii šepkajú múry domu presne rok a pol. Na Vianoce zomrela v jednej z blízkych baní Nina Kerthenová. Manželka Davida Kerthena, úspešného podnikateľa, ktorý je posledným mužským potomkom rodu.

Na Vianoce zomrela v jednej z blízkych baní Nina Kerthenová.

Aj keď sa to môže zdať neuveriteľné, rok a pol po tejto udalosti sa David znova oženil. Sám to vnímal ako dar, ako šťastie či nádej, že v živote môže byť znova šťastný. Neveril tomu, ale našiel ženu, ktorá sa na Ninu veľmi podobala, aj keď bola taká odlišná. Rachel Dalyová pochádzala z nižšej londýnskej triedy, ale bola bystrá, vtipná, mala v sebe iskru, ktorú David v živote opäť potreboval cítiť. David našiel v Rachel nielen oporu, ale aj spriaznenú dušu a novú mamu pre svojho syna Jamieho.

Rachel a nový domov

Po svadbe s Davidom sa Rachel sťahuje do Cornwalského sídla. Spočiatku očarená novým prostredím, domom, históriou a vôňou tohto výnimočného miesta. Keďže chodil David služobne každý mesiac do Londýna, Rachel s Jamiem, slúžkou Casie a Davidovou mamou Julliet ostávali v dome sami. Musí si zvyknúť na osamelosť, ktorú začína pociťovať. Viac ju ale trápia Jamieho výkyvy nálad. Jej nevlastný syn sa začne správať zvláštne – predpovedá, že Rachel do Vianoc zomrie. V panike opakuje, že jeho mama sa do domu vrátila, že sa s ňou rozpráva, počuje a vidí ju, dokonca ju objal pri vstupe do bane, kde zomrela. Rachel je zmätená, chlapcovi chce pomôcť, ale sama pri tom stráca pevnú pôdu pod nohami. Aj ona totiž počuje v dome hlasy a Ninu vidí.

„Záhadne dokonalá fotka. Zrazu sa ma zmocnila žiarlivosť. Nina mala také krásne, dokonalé plecia! Vyzerala bezchybne, pritom zmyselne, no vkusne. Potlačila som závisť a skúmala som fotku ďalej. Ak sa mi predtým zrýchlil pult, teraz mi srdce bilo ešte rýchlejšie. Mala som pocit, že mám v ruke kľúč, možno znepokojivý alebo dôležitý kľúč.“

Každý má tajomstvá

Rachel už podobné halucinácie raz prekonala. Bolo to dávno, keď bola ešte dieťa. David sa ale o tom nesmie dozvedieť, nie teraz. So svojimi démonmi musí bojovať sama. Nikomu nedovolí, aby jej pokazil šťastie, ktoré si ju konečne našlo.

David našiel v Rachel nielen oporu, ale aj spriaznenú dušu a novú mamu pre svojho syna Jamieho.

Je rozhodnutá Vianoce prežiť a dokázať sebe i ostatným, že sa nebojí a zvládne všetko lepšie ako Nina. Ale naozaj to zvládne? A čie sú tie hlasy, ktoré počuje? Verí jej ešte David, keď sa ho toľko na Ninu vypytuje, chce vedieť ako zomrela? Rachel začína mať pocit, že Ninina smrť nebola náhoda. Jamie počul v ten osudný večer hádku. O čom sa manželia hádali? Čo tak Jamieho po Rachelinom príchode rozrušilo, že má z toho doteraz nočné mory?

„David teraz nad tým teraz rozmýšľal a sústredil sa na fakty ako dobrý právnik. Jamieho odstup, zvláštne správanie akoby sa od leta vrátilo. Presnejšie odvtedy, čo sa do domu nasťahovala Rachel. Je to zhoda okolností? Alebo narušila vzácnu rovnováhu, ktoré bolestne budoval od Nininej smrti? Sčista-jasna prvý raz pocítil k mladomanželke nenávisť. Dal jej všetko, nový život, nový domov, novú rodinu, nový začiatok – všetky peniaze na svete – a teraz možno všetko pobabrala.“

Déjá vu?

Keď som dočítala riadky poslednej strany, knihu som automaticky zatvorila, no hlavu som mala ako v oblakoch. Vírilo mi v nej mnoho myšlienok. Vravela, som si, toto som už raz zažila, toto sa už predsa raz stalo. Po dôkladnejšej analýze som prišla na to, prečo som mala tieto pocity.

Čie sú tie hlasy, ktoré počuje?

Autorova prvá kniha, Dvojčatá z ľadu a táto druhá majú dejovú líniu, námet, dokonca aj hrubý náčrt príbehu takmer identické. Všetko sa mi to začalo spájať, keď som si spomenula na knihu o dvojčatách. Oba príbehy sú vyskladané na strachu, tajomstve, psychických diagnózach. V oboch knihách dominujú členovia jedinej rodiny. Ostatné postavy sú spomenuté iba okrajovo.

Všetko sa vysvetlí

Ak poznáte prvú knihu britského autora Tremayneho, som presvedčená, že sa vám isto páčiť aj tento príbeh. Aj keď je v mnohom podobný ako jeho prvé dielo, môžem vás uistiť, že rozuzlenie a vysvetlenie toho, čo sa v rodinnom sídle dialo, vám vyrazí dych. Keď už máte načítané desiatky kníh, môžete nadobudnúť pocit, že vás už nič len tak ľahko neprekvapí. Tento pocit som mala chvíľami aj ja. Hlavne, keď som si uvedomila podobnosť s druhým autorovým príbehom. Na moje prekvapenie ale autor dokázal dej vygradovať do výšin, aby následne priniesol vysvetlenie, ktoré by napadlo asi iba málo čitateľov. Záver príbehu je optimistický, keď pochopíte všetky súvislosti a keď opäť nastane leto, život bude opäť veselý, plný slnka za oknom a pohody v kedysi pochmúrnom a smútkom zaliatom Cornwallskom sídle.

„Keď teraz David sedel v pokojnom tichu a poriadku svojho londýnskeho bytu, spomínal na závratné šťastie, ktoré pocítil, keď držal na rukách maličkého Jamieho – to šťastie bolo také nesmierne, až sa v ňom tajila prímes smútku. Spomenul si na ohromujúce slová svojej matky na adresu rodičov novorodencov, na ich rozporné pocity: Tvoje srdce je rozbité tisíckami črepov šťastného skla.“

• Meno autora: S. K. Tremayne
  • Národnosť: britská
  • Počet strán: 360