sobota, 27 február 2021 10:14

Beatrice

Zmiznutie deväťmesačného bábätka narobí v malom meste veľký rozruch. Charlie Lagerová s kolegami musia dieťa nájsť čo najskôr. S postupujúcim častom rastie riziko, že dieťa nenájdu živé.

Je tu tretia časť úspešnej trilógie švédskej autorky Liny Bengtsdotterovej. Aj tentokrát sa v hlavnej úlohe predstaví vyšetrovateľka Charlie Lagerová. Zo Štokholmu sa s kolegami vydáva do neďalekého mesta Karlstad, aby pomohli s pátraním po unesenom deväťmesačnom bábätku. Unesená Beatrice je dcérou manželov z vyššej vrstvy. Frida a Gustav Palmgrenovci sú zmiznutím svojej dcéry zdrvení.

Dieťa uniesli v čase, keď spalo v kočiari na terase pred domom. Jej matka Frida si všimla, že ak jej dcéra spí von na čerstvom vzduchu, po prebudení je pokojnejšia. Keď ju však príde skontrolovať v ten deň, kočiar s dieťaťom na terase nenájde. Začína sa najhoršie peklo, aké si matka môže predstaviť.

Dieťa uniesli v čase, keď spalo v kočiari na terase pred domom.

Charlie s kolegami a s tímom miestnych policajtov vedia, že musia konať veľmi rýchlo. Čím dlhšie je dieťa nezvestné, tým výrazne klesá šanca, že ho nájdu živé. Prvým prekvapením je, že rodičov únosca nekontaktoval, aby požadoval za dieťa výkupné. Charlie je pri vypočúvaní ako rodičov, tak ich najbližších priateľov Charlotte a Davida Svanteovcov. David je Gustavovým obchodným partnerom. Obe rodiny sa dobre poznajú, niekoľko rokov strávili spolu aj v Rusku, kde muži spolu úspešne podnikali.

Do okruhu podozrivých spadá už iba niekoľko ďalších ľudí, ktorí boli v pravidelnom kontakte s Beatrice. Charlie nechce prepadnúť panike, ale po dňoch vyšetrovanie nemá polícia žiadne oporné body, ktorých by sa mohli chytiť a pátranie posunúť vpred.

Červený dom

Druhým príbehom, ktorý sa spočiatku nesúvisiaco odvíja na stranách knihy, je príbeh o Sare Larssonovej. Sme svedkami jej smutného života, kde si už vo veľmi mladom veku musela prežiť smrť oboch rodičov. Smrť matky brala veľmi bolestivo, keď zomrel otec, vydýchla si. Aj napriek tomu ani sama nevie povedať, aká presne bola jej mama Betty. Keď sa dostala do detského domova, Červeného domu, pochopila, že mnoho z toho, na čo si s láskou spomína, na spomienky na matku, si možno prikrášlila sama. Aby nevidela to, čo vidieť nechcela.

V domove sa spriatelila s Lo. Boli si navzájom oporou a plánovali si otvoriť kaderníctvo, keď už čoskoro opustia tento detský domov. Život je však nevypočítateľný. O to vrtkavejší môže byť, keď ide o sny mladých dievčat, plných snov a ideálov, na prahu dospelosti.

Smrť matky brala veľmi bolestivo, keď zomrel otec, vydýchla si.

„Lenže potom som si spomenula na slová Lo, že ak chce mať človek niečo v Červenom dome iba pre seba, tak si to má zamknúť. Vyzeralo, to, akoby chcela, aby som jej zápisník našla. Otvorila som ho na prvej strane a čítala som... Príbeh so šťastným koncom. Takže tu ho konečne spoznám, pomyslela som si, keď som otáčala stranu, s rozbúchaným srdcom. Tu je príbeh Lo.“

Posun vo vyšetrovaní

Pátranie po dieťati nadobúda konkrétnejší smer až po tom, keď sa polícia dozvie, že Beatrice nie je biologickou dcérou Palmgrenovcov. Ale nie sú nikde ani oficiálne uvedení ako adoptívni rodičia, ako to teda bolo v skutočnosti? Ako sa k dieťaťu dostali? Keď sa z Ruska vrátili späť do Švédska, mali už malú Beatrice. Robilo to takto veľa neplodných švédskych párov, je to akýsi druh turistiky. V Rusku totiž neplatia také prísne pravidlá o adopcii ako v iných európskych krajinách.

Kto im ale dieťa vynosil? Kto sú biologickí rodičia malej Beatrice? Je možné, že dieťa teraz uniesli práve biologickí rodičia, lebo chceli dieťa späť?

Pandorina skrinka

Znepokojivý príbeh o tom, kam až môže viesť ľudská hlúposť a strach z toho, čo si o vás pomyslia iní, keď sa dozvedia pravdu. Ľudia z vyššej spoločenskej vrstvy majú často pocit, že musia navonok pôsobiť ako usporiadaná rodina, ktorej sa netýkajú žiadne bežné problémy iných rodín. Preto sa všemožne snažia, aby ich tajomstvá ostali pred svetom skryté.

Príbeh vás celkom vtiahne. Charlie je takisto zaujímavá postava, s množstvom vlastných duchov, ktorá sa pravidelne vynárajú, aby jej pripomenuli jej vlastné detstvo. Teraz sa vracia do mesta len neďaleko miesta, kde vyrastala.

„Neprikrášľuj si to, šepkala Betty v jej hlave. Partnerstvo nie je nič pre nás... Mimochodom, vždy to ide do sračiek. Takým či onakým spôsobom sa to vždy poserie. No znova sa tam objavili... matka, otec, deti. Charlie náhle pocítila smútok z toho, že život alebo čokoľvek to bolo, ju natoľko zničil, že nikdy nebude môcť zažiť pocit šťastia alebo bezpečia s inou osobou. Nezáležalo na tom, že by si to len pri predstavovala, že by to bolo falošné a skončilo by sa to. Chcela tomu veriť, v každom prípade, aspoň na chvíľu.“

Znepokojivý príbeh o tom, kam až môže viesť ľudská hlúposť.

Príbeh je rozprávaním o rodine, rodinných putách, rodinných tajomstvách, nie ideálnom detstve mnohých dospelých, ale aj o snoch a túžbach, ako sa so životom biť a v dospelosti si pripraviť krajšiu budúcnosť.

K dynamike príbehu prispievajú aj krátke dynamické kapitoly, čitateľa autorka netrápi dlhými opismi alebo príliš mnoho detailmi. Príbeh rozpráva priamočiaro, vecne, napätie stupňuje odkrývaním rodinných tajomstiev.

„Uvoľni sa, veď je to pekné. Necítiš to? Necítiš, aké je to pekné? Nicki začala trhane čítať ďalej. S rastúcim znechutením som počúvala o nočných návštevách v rodine, kde mala byť v bezpečí. Nejde mi do hlavy, ako môže byť taký. Cez deň je to úspešný muž a otec rodiny, a potom, keď zapadne slnko, premení sa na akúsi temnú bytosť.“

Myslím si, že ak čítate knihy tejto trilógie v poradí, v akom boli vydané, vnesie to do celého príbehu viac detailov a čitateľ tak lepšie pochopí súvislosti, ktoré autorka ako svoj odkaz v príbehoch zanechala. Autorka je vyštudovaná psychologičká, ktorá svoje skúsenosti z praxe previedla aj do svojich kníh. Určite sa s knihou nebudete nudiť.

• Meno autora: Lina Bengtsdotterová
  • Národnosť: švédska
  • Knihu vydalo: Grada