utorok, 12 január 2021 19:56

Ostrov šedých mníchov

Aká iná udalosť (okrem vraždy) dokáže pohnúť osudmi toľkých ľudí?

Aj malý ostrov pri pobreží Holandska sa môže stať miestom vraždy. Prvýkrát sa tak stalo pred jedenástimi rokmi. Mladú Gwen Vriesovú našla polícia nevládne ležať po tom, čo ich zalarmovala jej trojročná dcérka Eli. Doteraz sa tento prípad nepodarilo objasniť.

Teraz sa jej manželovi Larsovi naskytá šanca, ako vyšetrovanie znova otvoriť. Lars má veľké finančné problémy a hrozí, že bude musieť predať farmu, aby dlhy splatil. Finančná injekcia by mu veľmi pomohla, preto sa mu ponuka od Johana Ruttena náramne hodí. Strýko Larsovej priateľky, známy holandský reportér Johan Rutten, sa rozhodne vrátiť po rokoch na televízne obrazovky, ako inak - pompézne. Pomôcť späť na výslnie mu má televízny program, kde bude chcieť vniesť do nevyriešených prípadov nové skutočnosti. Jeho prvým príbehom má byť práve príbeh o Gwen.

Doteraz sa tento prípad nepodarilo objasniť.

„Marit mi zobrala otca a teraz jej chce zobrať domček po mame? Nenávidím ju, pomyslela si Eli s uchom nalepeným na dverách, nenávidím ju, naznačila perami. Kiežby zmizla, kiežby ju zhodil kôň a zlomila si väz, kiež by spadla z trajektu do mora a už sa nevynorila.... Eli na sekundu vydesilo, na čo myslí, ale vzápätí jej pozornosť znova upútal rozhovor v obývačke.“

Pár dní potom, čo sa Johan so svojou manželkou Ingrid (pôvodom z Česka) usadia vo svojom dome, moderátora niekto zavraždí. Keďže sa Ingrid stáva prvou podozrivou, poprosí o pomoc dlhoročného priateľa Josefa Bergmana. Český detektív je pripravený Ingrid utešovať v tomto vypätom období. Akosi však zabudol na jej povahu. Ingrid ho nenápadne namočí do vyšetrovania smrti jej manžela. Za tie roky, kedy sa stretávali veľmi sporadicky, zabudol na jej jemne manipulatívnu povahu a dokonalé umenie presvedčiť ľudí, aby urobili to, čo chce ona. Bergmanovi neostáva nič iné, len sa jej podvoliť. Nie je to ľahké, veď prečo aj. Na ostrove je cudzí, domáci mu neveria, nepozná tamojšie pomery, nerozumie jazyku. Samozrejme, to sa nepáči ani oficiálnym vyšetrovateľom, no zakázať mu to tiež nemôžu. Najmä po tom, čo jeho pátranie vnesie do vyšetrovania zaujímavé fakty.

Česká detektívka na odľahlom ostrove

Táto kniha ma zaujala v knižnom katalógu už dávnejšie. Povedala som si, aké super musí byť cestovanie po ostrovoch, ktoré nie sú cestovateľským snom tisícok turistov. Ostrov, kde fúka studený vietor, plávať v mori sa odvážia len tí najodolnejší a tak trocha blázni, jednoducho, od vysnívaného ostrova zaliateho slnkom, kde by ste lenivo oddychovali v tieni paliem, má veľmi ďaleko.

Ostrov, z ktorého mladí ľudia odchádzajú pracovať a študovať na pevninu, je skvelým prostredím pre detektívny príbeh. Zaujalo ma, že si toto na prvý pohľad nehostinné prostredie vybrala práve mladá česká spisovateľka. Možno aj to bol dôvod, prečo mi bol sympatický aj autorkin štýl písania. Predsa, spomína aj svoju rodnú krajinu, porovnáva ju so životom na tomto ostrove, ktorý v skutočnosti existuje, iba že má v knihe trochu pozmenený názov.

Ingrid ho nenápadne namočí do vyšetrovania smrti jej manžela.

Aj keď som príbeh načrtla naozaj v hrubých kontúrach, neznamená to, že nemá čo ponúknuť. Pretože opísať vzťahy všetkých členov rodín, do ktorých osudu tieto dve vraždy zasiahli, tak by som túto recenziu písala asi týždeň a mala by niekoľko strán. Pretože na ostrove, kde sa ľudia poznajú po generácie a kde sú rodinné putá silné a siahajú do minulosti niekoľkých generácií, všemožne sa spájajú a rozpájajú, je pátranie po vrahoch veľmi náročné, hraničiace s bláznovstvom.

Osudy jednej rodiny, ktorých dávne spory a tajomstvá zasahujú do osudov rodín blízkych priateľov, sľubuje pútavé rozprávanie.

„Vedela, že urobila chybu. Akým pocitom sa to nechala omámiť? Pôvodne predsa Marit s Larsom podozrievala, tak prečo sa odrazu pribehla schovať pred úzkosťou práve k nim a prezradila im, ako keby boli jej najbližší? Osamelosť je nebezpečná, zastiera človeku zdravý úsudok, napadlo jej. Ako je možné, že pred zoznámením sa s Johanom ju nepociťovala a veľakrát považovala samotu dokonca za výhodu?“

Mnísi?

Možno ste zvedaví, čo má príbeh spoločné so šedými mníchmi. Vysvetlenie ma naozaj zaujalo - pretože blízko pri pobreží ostrova môžete vo vode vidieť tulene, ktoré zvedavo vystrkujú hlavy nad hladinu a z diaľky zozadu vyzerajú ako mnísi s kapucňami.

Nechajte sa vtiahnuť

Smrť človeka je smutná udalosť. O to tragickejšie ale je, keď sa po jeho smrti začnú rozpletať tajomstvá, ktorých odhalenie sa týka aj ďalších členov rodiny, či najbližších priateľov. Takto to bude aj v tomto príbehu. Hriechy minulosti si vás nájdu. Niektorí tomu hovoria osud, iní karma. Otázkou je, kto všetko bude pykať za vaše hriechy. Komu objasnenie vrážd môže ublížiť a komu sa, naopak, po priznaní uľaví?

Zatvorte oči, nechajte sa uniesť predstavou opusteného miesta na pláži, kde sa na planine preháňajú divoké kone, vy sedíte chránený piesočnou dunou so zrakom upretým na nekonečnú vodnú hladinu. Kdesi tam sa začne odvíjať tento príbeh.

„Čo už ale ľudia neuhádnu, je zvyšok príbehu. Napadlo niekoho, že otec s matkou sú hráči a všetky peniaze, ktoré zarobia, nahádžu do automatu? A povedal by niekto, že tento chlap roky obťažoval svoju najstaršiu dcéru a jeho manželka predstierala, že o niečom nevie? Keď Uma utiekla, Dominique bola ešte veľmi malá, aby si niečo také všimla. Neskôr jej to ale rozprával prostredná sestra. A od toho dňa sa Dominique desila, kedy príde rad na ňu.“

• Meno autora: Michaela Klevisová
  • Národnosť: česká
  • Knihu vydalo: Motto