nedeľa, 10 január 2021 16:26

Čierny kruh - koniec mafie

Kruh sa uzatvára, pretože všetko má svoj začiatok a koniec.

Štarchov najlepší kamarát Ľuboš Ostrý nezniesol ťarchu reality. Váha svedomia a ťaživé výčitky ho dohnali k samovražde. Zanechal po sebe syna Milana. Ten na otca zanevrel dávno predtým, ako sa otec začal opúšťať. Nenávidel ho za to, aký slaboch sa z neho stal. Kedysi Štarchov veľký kamarát, s ktorým rozbehol niekoľko biznisov, vďaka čomu si obaja žili nad pomery. Neznášal ho za to, že nebol dosť tvrdý, dosť veľký frajer. Obdivoval Štarcha. Hlavu mafie, ktorá si potichu a pod rúškom legálnosti robí svoj biznis. Teraz, keď prišiel o otca, ešte viac vzhliadal k Petrovi.

Neznášal ho za to, že nebol dosť tvrdý, dosť veľký frajer.

Štarch ho na rozdiel od otca podporil v štúdiu novinárčiny. Milan si život so Štarchovými peniazmi a bytom užíval naplno. Konečne mal pocit, že žije – mimo Ružomberka, bral všetko, čo život vo veľkom meste študentovi ponúka. Po promóciách raketový štart na pozícii hovorcu na ružomberskom mestskom úrade. Cítil sa ako princ, ktorý raz na tróne vystrieda mafiánskeho kráľa.

Celé toto vďaka Petrovi, ktorý z úzadia spolu s Vokošom riadili Ružomberok, najmä investície. Milan sa stal na úrade Štarchovými ušami a očami. Pochopil, ako úrad funguje a ako sa v meste robí politika. Ako protihodnota teplé miestečko na úrade, apartmán a auto - veľmi príjemné.

Aj mafiáni si plnia sny

Štarch Milanovi vždy hovoril, že dôležité je plniť si sny. A tak Milan napíše knihu, samozrejme, s mafiánskym pozadím. Čerpal z vlastnej skúsenosti, no dal si záležať na tom, aby sa jeho postavy nedali jednoznačne identifikovať s tými skutočnými.

„Dnes som ho bodol do chrbta. Videl som, ako sa zatváril, takéto niečo nečakal. Nevedel si to ani predstaviť až do momentu, keď sa to stalo. Zranil som ho, naozaj som ho zranil. Do hĺbky. Nikdy nezabudnem, ako sa na mňa díval, ako sa mu z tváre čosi vytrácalo, ako to naveky zmizlo.“

Kniha má obrovský úspech. Konečne zažíva zmenu, iné vzrušenie. Celkom nové pocity ako vzrušenie pri bitke, či výpalníctve. Vyrušenie z reality, z povinností. Milan sa rád venuje dejinám Ružomberka, slávnym osobnostiam, ktoré majú korene v tomto kraji. Osobnostiam, aj kontroverzným, ktoré veľkými písmenami kreovali slovenské dejiny. Nachádza paralelu vlastného života so spisovateľom Milom Urbanom.

Zlom

Milan si je čoraz menej istý tým, čo pre Štarcha robí. Niečo sa v ňom búri, zrazu pochopí, že je iba bábka. Cínový vojačik. Po trpkých udalostiach uteká do Bratislavy. Naďalej vydáva knihy, píše pre noviny. Aj napriek tomu ale nie je spokojný. Po dvoch rokoch sa vracia späť do Ružomberka. Je ešte viac špinavé, bez ducha, bez energie. V plnej sile doľahne na Milana všetko, pred čím odtiaľ utiekol. Býva u mamy, neunikne ani nepríjemným stretnutiam s Petrom, ktorý mu dá jasne najavo, že mu Milan niečo dlhuje. Milana prepadnú chmúrne predstavy. Toto už dlho nevydrží. Štarch nezabúda.

Zrazu pochopí, že je iba bábka. Cínový vojačik.

„Zabolelo to aj mňa, videl som na nej, ako si spája myšlienky. Ju som tu nechcel mať, ale Peter mi nevadí, dokonca sedí hneď v prvom rade. Najradšej by som sa prepadol pod zem. Bola to chvíľa môjho triumfu, životného úspechu, topil som sa v potlesku a bleskoch foťákov. Zároveň najtrápnejšie, najboľavejšie sekundy. Ale bolo v tom aj niečo iné. Prečo sa mam bojí? Čo je medzi ňou a Petrom? Reaguje naňho ako hysterka. Chápem, že sa vzájomne nemusia, aj on sa k nej správa chladne, ale toto?“

Koniec mafie

Tretia, posledná časť trilógie prináša posledné chvíle ružomberskej mafie, ako ju poznáme. Nie len preto, že sa končí obdobie vlády Petra Štarcha, ale najmä jeho uvedomenie si, že Ružomberok je veľmi malé pieskovisko, aby ste sa hrali na veľkého slovenského bossa.

Všetko sa začína a končí v Ružomberku. V meste, kde sa písali dejiny. A práve dejinám sa tu Karika venuje oveľa viac, ako v predchádzajúcich knihách. Prevádza vás minulosťou, pripomína, aké osobnosti tu pôsobili. Všetci predsa vieme, že táto časť Slovenska kreovala fašistov a že tu vznikali arizačné zákony proti Židom. Autor sa obšírne cez postavu Alexandra Vokoša venuje aj odkazom Hlinkovej gardy. Neviem, či bol autor inšpirovaný aktuálnym dianím na Slovensku, no veľmi jasne poukázal na to, že neofašisti sú stále tu, pre svoje myšlienky si získavajú viac mladých ľudí. Myšlienka Hlinkovej gardy je stále živá a v spoločnosti jej hlas počuť čoraz silnejšie.

„Zarazilo ma to, desiatky, ak nie stovky z nich boli mladí ľudia navlečení do hnedých mikín s gardistickými dvojkrížmi. Aj oni vyzerali ako vo vytržení, Hlinkov duch sa neprihováral iba starcom, práve naopak, zdalo sa mi, že najsilnejšie šepká k mladým. Ako by to vyzeralo, keby ovládli Slovensko? Čo keď sú práve oni budúcnosťou štátu?“

Karikova spoveď

Okrem rozsiahlych exkurzov do minulosti sa autor vyznáva z vlastných pocitov. Tie vtlačil do Milana, ktorý sa už prvou svojou knihou dostal na popredné priečky predajnosti. Priznáva, že stať sa tak úspešným spisovateľom nie je jednoduché, je sprevádzané očakávaním ďalšieho úspešného príbehu. Milan prostredie mafie poznal, keďže v jej tieni vyrastal. Otázka je, či a nakoľko dôverne pozná toto prostredie aj samotný Karika? Že ho dokázal tak dôkladne opísať? Karika píše aj o tom, ako zažil nielen pozitívne ohlasy na svoje diela, ale aj závisť a neprajnosť zo strany iných spisovateľov.

Rok, ktorý predurčil pomalý rozpad. Zvnútra, aj zvonku.

Koniec

Koniec najrozsiahlejšej ságy, aká bola na Slovensku o mafii publikovaná, vás naplní spokojnosťou. Pretože prvé roky Štarchovho vládnutia boli plné násilia, podnikateľských príležitostí spojených s nelegálnosťou, výpalníctva, drsných slov a krviprelievania. Prišiel však čierny rok. Rok, ktorý predurčil pomalý rozpad. Zvnútra, aj zvonku. Pretože nič netrvá večne. Najmä keď máte mylný pocit, že v Ružomberku sa robí biznis na vysokej celoslovenskej úrovni. Kruh sa uzatvára. V meste, kde to všetko začalo.

„Udrel som ho. Päsťou. Rovno do ksichtu. Všetko zamrzlo – ja, Peter, vietor aj vlniaca sa tráva. Priskočil som k nemu, udrel ho ešte raz. Vôbec sa nebránil, stál tam ako obarený, úplná sračka, mäkký pajác. Okamih pravdy medzi nami. Konečne sme si naliali čistého vína, ale už sme ho spolu nevypili. Laba ma zložil drvivým direktom. Stál som na nohách a zrazu ležal v tráve. Náhly prestrih, nič medzi tým.“

• Meno autora: Jozef Karika
  • Počet strán: 424
  • Dátum vydania: štvrtok, 17 október 2019