nedeľa, 22 november 2020 16:08

Loft

Kto môže za smrť obľúbenej súťažiacej z reality show?

Jedným z fenoménov, ktorý sa rozmohol v mediálnom svete v posledných desaťročiach, je formát s názvom – reality show. Tento typ programu sa už u náš udomácnil natoľko, že len málokto si spomenie na prvý z tých mnohých, ktorý bol na Slovensku vysielaný. Ešte menej ľudí tuší, ako to vyzerá v zákulisí.

Ako sa zmenia ich životy, keď sa vrátia späť, do reálneho sveta?

Kto z vás takéto „fiktívne reality“ sledoval a nikdy si nepovedal, že toto už bolo cez čiaru? Že toto už naozaj súťažiaci prehnali?! Myslím, že vyostrených momentov bolo v uzavretých priestoroch, kde sú nonstop spolu tí istí ľudia, viac ako dosť. Ako je možné, že do súťaže vybrali tak rozdielnych ľudí, veď to zákonite musí viesť k sporom. Samozrejme, presne to je zámer tvorcov. Inak by to predsa nebola pre divákov zábava. Čo sa ale stane, keď medzi súťažiacimi nie a nie vyrobiť ďalší škandál? Naozaj veríme, že v tejto vyumelkovanej realite život prebieha podľa pravidiel?

Na druhej strane, zamysleli ste sa niekedy nad tým, čo robí takáto popularita s ľuďmi, ktorí sa tohto cirkusu zúčastnia? My sa na tom smejeme, ale keď v televízii prepneme na iný program, súťažiaci pre nás prestanú existovať. Ako sa zmenia ich životy, keď sa vrátia späť, do reálneho sveta? Nie do toho, ktorí vytvorili pre divákov? Vypadnutie z hry môže podráždiť ich egá, niektorí majú psychické problémy, ktoré sa vďaka „popularite“ môžu ešte zhoršiť.

Prečo o tom hovorím? Pretože negatívna popularita sa podpísala aj pod smrť súťažiacej Svetlany Drajnovej. Krásna, mladá žena, trochu jednoduchšia v myslení, no pre tvorcov šou ako stvorená. Obľúbená u divákov, ideálny terč posmeškov. Najlepší recept na vysokú sledovanosť. Jedného dňa sa ale Svetlana musela vrátiť na zem a pochopiť, v akej bubline žila. Lieky zapíjané alkoholom jej napokon urobili láskavosť...

„Ja som to nechcel!! Čo som mohol vedieť? Ja som búchal na dvere a ona zatiaľ liezla na balkón. Komu by niečo také v tej chvíli mohlo prísť na um? Dal by som všetko za to, keby som sem nešiel vôbec. To auto traf šľak. Viete, čo sa mi každú noc sníva? Presne to, ako na tie debilné dvere trepem a ona zatiaľ letí z tej výšky dole. Obetoval by som ešte dve také autá za to, keby sa to nikdy nestalo. Nemôžete to vôbec pochopiť!“

Naozaj veríme, že v tejto vyumelkovanej realite život prebieha podľa pravidiel?

Elias Lenk

Bývalý detektívny vyšetrovateľ sa po osobných sklamaniach v práci pre políciu vydal na sólovú dráhu. Teraz ako súkromný detektív odhaľuje milencov, občas si prilepší ako ochranka na VIP akcii. Kontakty z minulosti mu ostali, preto sa aj teraz púšťa do nového prípadu so známym, advokátom Adamom Áronom. Ten chce nájsť vinníka za Svetlaninu smrť.

Lenk tomu spočiatku nerozumie. Áron je prominentný advokát, ktorý každým svojím činom sleduje vyšší cieľ, svoj, samozrejme. Zvyšok sveta mu je ukradnutý. Prečo chce hľadať vinníkov, keď polícia prípad uzavrela? Pochopil, blížia sa prezidentské voľby a Áron chce kandidovať. Takto sa v očiach verejnosti môže blysnúť ako ochranca slabých. Je v tom ale aj iný rozmer. Keď nájde človeka, ktorého obviní zo smrti súťažiacej, nepriamo tým obviní Telku, ktorá šou vytvorila. A tam už sú iné zvieratá. Ľudia, ktorí majú moc, peniaze a kontakty. Prečo ich chce Áron takto provokovať?

Podobnosť čisto náhodná

V poradí druhý príbeh z pera slovenského autora Petra Zemana. Za námet knihy si vybral svet bohatých, ktorí sa vďaka svojim peniazom, húževnatosti, ale aj ohybnému telu bez chrbtovej kosti, dostali na pozície, kde môžu takmer beztrestne ovládať životy obyčajných ľudí.

Príbeh sa dotýka niekoľkých rovín, nejde ale do hĺbky. Na jednej strane pátranie po nových dôkazoch, ktoré spoja Telku so smrťou ženy, na druhej strane Lenkov vnútorný svet a boj, či to, čo robí, je morálne a správne, v súlade s jeho presvedčením a svedomím.

V príbehu poľahky identifikujete postavy inšpirované tými skutočnými, ktoré sa nechválne zapíšu aj do dejín slovenskej kriminalistiky. Autor sa nechal inšpirovať aj skutočnými udalosťami. Keď som sa dostala k takejto pasáži, mierne ma to znechutilo. Pretože mnohé z tých skutočných káuz je stále otvorených alebo s výsledkom rozhodnutia súdu nie je široká verejnosť stotožnená...

„Potreboval si predovšetkým získať Igorovu dôveru. Mladý okrúhly muž mal očividne rád pocit vlastnej dôležitosti. Typický teplý narcis. Schopnosť odhadnúť človeka už počas pár prvých viet, mimiky a reči tela, patrila k Eliasovým najsilnejším stránkam. Rozhodol sa teda Igorom vysoko natavenú latku vlastnej sebastrednosti radšej nepreskakovať, ale podliezť. U týchto majstrov sveta to spravidla viedlo k narušeniu ostražitosti a nechtiac von vykĺznutým slovám, ktoré mali pôvodne ostať skryté pod jazykom.“

V príbehu poľahky identifikujete postavy inšpirované tými skutočnými.

Všehochuť

Už keď som verila, že sa Lenkovo vyšetrovanie blíži k vzrušujúcejšiemu koncu, nastal veľký obrat. Vlastne, celé vyšetrovanie sa akoby mávnutím prútika skončilo. Záver ma zaskočil. Rozprávanie som nevnímala ako obzvlášť pútavé. Autor načrtol mnoho tém – od lásky a vlastenectvu k rodnej Petržalke, cez porovnávanie minulosti a prítomnosti – ako sa žilo v meste kedysi a dnes, cez znovuožívajúce spolky a politické strany, ktoré sa dostávali k moci v susedných štátoch, cez politické ideológie a ďalšie.

Mnoho autorov čerpá námety pre svoje knihy zo svojho života, zo skúseností. Z tejto knihy mám pocit, že autor je hrdý Petržalčan, ovláda nemčinu, čo pravidelne demonštruje, zaujíma sa o históriu politických ideológií, ktoré kedysi priviedli Európu k svetovým vojnám. To všetko je cítiť z tejto knihy. Pre mňa tieto exkurzie do minulosti, ktorá sa akoby mala opakovať aj teraz, neboli zaujímavé.

Príbeh by som krátko charakterizovala ako zmes rôznych námetov, z ktorých každý jeden môže zmeniť smer rozprávania. Časté striedanie tém, časová nekonzistencia, ale najmä záver knihy vo mne vyvolali prinajmenšom zmiešané pocity.

• Meno autora: Peter Zeman
  • Knihu vydalo: Inspira Publishing
  • Počet strán: 240