nedeľa, 22 november 2020 15:39

Obeta

Ako trávia agenti FBI voľné dni? Ak ste si mysleli, že oddychujú, vyvediem vás z omylu. Agenti nikdy neoddychujú. Aspoň tak to vyzerá, keď policajt na dovolenke nájde jaskyňu plnú ľudských kostier.

Aj vy ste si v detektívnych seriáloch všimli, že, všade, kam sa agenti FBI pohnú, na nich čaká nový prípad? Ako keby boli magnetom na nešťastia a ľudí, ktorí potrebujú pomoc. Špeciálny agent Max Cho a jeho psia kolegyňa Kóna si po dlhých týždňoch v službe konečne dopriali pár dní voľna. Nebyť toho, že Kóna zavetrila ľudskú stopu. Je to záchranársky pes. Pes je ale cvičený vyhľadávať mŕtvoly. Čaká ho ďalší prípad - jaskyňa plná ľudských pozostatkov nie je náhoda.

V centrále FBI v Quanticu prebiehajú interné vyšetrovania. Aj keď sa jedno z interných prešetrovaní týka samotnej Sayer, jej nadriadení nemajú kvôli nedostatku agentov na výber, musia ju poslať do akcie. So svojou priateľkou Danou nájdu v jaskyni mŕtvolu ženy. Na tele má slinami napísané – Pomôžte nám. Tento hrozivý nález znamená len jedno – možných obetí je oveľa viac.

Na tele má slinami napísané – Pomôžte nám.

„Pamätáte sa, ako som vám povedala, že im nesprávne funguje paralimbický systém? To znamená, že necítia ako normálni ľudia. Raz som požiadala jeden subjekt, aby pomenoval pocity, ktoré vidí na predložených fotografiách. Keď sme sa dostali k snímke vydesenej ženy, správne identifikoval pocit ako strach. Spýtala som sa ho, ako na to prišiel a viete, čo mi odpovedal? Že presne takisto sa tvárili ženy, ktoré sa chystal zabiť.“

Jama

V podzemí v akejsi jaskyni proti sebe bojujú dve ženy. Na život a na smrť. Tento boj sa inak nesmie skončiť. Jedna zo súperiek sa so slzami v očiach díva na svoje dieťa s nožom uväznené v klietke. Ak do piatich minút nezabije sokyňu, jej dieťa zomrie. Ale ona nechce zabíjať, nie je predsa vrahyňa! Ale to on, ten hlas, ktorý vychádza z pozorovateľne vysoko na týmto bojiskom, ten kričí, že v každom človeku sa skrýva netvor túžiaci po násilí a zabíjaní! To on chce, aby v sebe takého netvora prebudila. Majú ženy na výber? Keď chce prežiť a zachrániť dcéru, musí zabiť.

Hannah Valdezovej sa ako zázrakom z Jamy podarí ujsť. Keď sa Sayer a jej tím dozvie o jej úteku, dostávajú novú nádej, že sa vraha podarí nájsť. Hannah im povie o všetkom, čo sa v Jame deje. Aj napriek tomu vrah vyšetrovateľom uniká.

Sayer je neurologička a vo svojom projekte skúma mozgy sériových vrahov.

Politika

Agentka Sayer Altairová musí tento prípad vyriešiť čo najskôr. V hre sú životy minimálne ďalších troch žien. Nedostatok spánku, zima, stále unikajúci páchateľ ale nie sú jej jediným nepriateľom. V Quanticu sa odohráva tvrdý politický boj. Sayerina kariéra je ohrozená. Interné vyšetrovanie bolo totiž začaté po tom, čo Sayer odhalila sériového vraha vo svojom vyšetrovacom tíme. To dalo podnet vedeniu, aby začali prešetrovať Sayerine staré prípady. Keď príde o prácu, nech, nejako si poradí, ju trápi to, že pre ňu kariéru riskuje riaditeľka Úradu, Holtová, ktorá ho pomohla vybudovať. Okrem toho, Holtová je jediný človek, ktorému môže veriť, aspoň takto jej to napísal Jake. Jej manžel, agent, ktorý zahynul za veľmi zvláštnych okolností.

„,Iste nepredpokladajú, že pokorne odídem z úradu, ktorý som celý život pomáhala budovať. Zástupkyňou riaditeľa FBI som sa nestala vďaka tomu, že som padavka,' odhodlane vyhlásila a v očiach sa jej zablyslo od hnevu. ,Zatiaľ nikomu nedôverujte. A teraz sa vráťte do práce.'“

Pokračuje vo výskume

Obavy jej robí aj Číslo 37. Sayer je neurologička a vo svojom projekte skúma mozgy sériových vrahov. Najprv so skúmanou osobou vedie rozhovor, potom skúma skeny jeho mozgu. Číslo 37 sa ale vymyká doterajším výsledkom. Objekt podľa správania vykazuje všetky známky sériového vraha. Problémom je, že je to vysoko postavený muž, ktorý má prehľad o jej práci, kolegoch, má moc ovplyvňovať interné vyšetrovanie, čo aj demonštruje, ale čo je horšie, tvrdí, že vie, ako zomrel Jake.

Voľné pokračovanie

Príbeh o šialenom tyranovi je druhým príbehom o agentke Sayer Altairovej. Kto už pozná prvý Sayerin prípad, vie, že je to veľmi húževnatá žena, ktorá pracuje aj na hrane svojich fyzických a psychických hraníc. Nemá strach z vypätých situácií. Jej postava sa každým príbehom posúva vpred. V príbehu V klietke, sa spamätáva zo smrti svojho manžela, ale aj z nečakaného získania novej kamarátky, takže v tomto príbehu stavia sčasti aj na spomienkach z predchádzajúceho príbehu. Ide iba o občasné odbočenia a skôr spomienky na minulosť.

Vo svojej práci naďalej pokračuje, aj keď s nedôverou vedenia FBI. Vyzerá to tak, že sa dokonca rozrastie aj jej rodina, pochopí, že má vo svojom najbližšom okolí naozajstných priateľov, na ktorých jej záleží.

Keď si raz zamilujete príbehy z pera Ellison Cooperovej, nepustíte ich z ruky. Emócie bublali vo mne aj počas tohto vyšetrovania. Rýchly spád udalostí prepletené striedajúce vyšetrovanie, kedy máte pocit, že už niet ďalšej stopy na odhalenie vraha.

„Zabiješ pre mňa. Konečne uvidím, ako sa zmeníš – stŕhaš si z tváre masku, ktorú celý život nosíš. Dobrá matka, slušná mladá žena... zrazu zmizne. Nezostane nič okrem krásnej chvíle, keď vezmeš život inému človeku, aby si zachránila svoje dieťa.“

Má svoj súkromný život, aj keď ešte rozbitý na kúsky, ale ktorý sa snaží poskladať.

Na príbehoch sa mi páči, že páchateľ je vyšetrovateľom vždy nablízku, dokonca je im veľmi často aj nápomocný. Imponuje mi aj postava Sayer, pretože aj keď je to drsná žena, vždy ju prepadne pocit, ktorý je známy aj čitateľovi. Nie je to ten typ postavy, ktorému neuveríte. Má svoj súkromný život, aj keď ešte rozbitý na kúsky, ale ktorý sa snaží poskladať a vytvoriť rodinu aj ľudí, ktorých jej do života privial život.

Myslím si, že nás v najbližších mesiacoch čaká ďalšie voľné pokračovanie o Sayer Altairovej. Veľmi si prajem, aby to tak bolo.

• Meno autora: Ellison Cooperová
  • Počet strán: 400