utorok, 04 august 2020 15:00

Nové dievča

Nové dievča Nové dievča Martinus

Čo je viac? Vlastné dieťa alebo kráľovká moc? Kam sa prikloní strelka na pomyselných váhach?

Daniel Silva nám prináša devätnástu časť špionážnej série pod názvom Nové dievča. Priznám sa, tento žáner vôbec nepatrí medzi moje obľúbené a vždy mi dlhšie trvá, kým sa dočítam na koniec knihy, ak vôbec. No Daniel Silva ma prekvapil. Hoci som na jednom mieste knihu na pár dní odložila a váhala nad jej dočítaním, urobila som dobre, že som sa k nej vrátila.
Príbeh začína únosom princeznej Rimy Chálid Abdalazíz Al Saud, ktorá chodí do ženevskej školy pod pseudonymom Džihán Tantawiová. Autor nás tu oboznamuje s politickými "hrami" najmä medzi svetovými veľmocami a s ich spoluprácou či bojom s teroristickými skupinami. Prvých sedem kapitol sa nám predstavujú rôzne postavy pracujúce pre Inštitút, pre ktorý pracuje aj legendárny agent Gabriel Allon, ktorý je v príbehu kľúčovou postavou a práve on má Rimu vypátrať a zachrániť. Trpí však problémami s psychikou. Nemôže spať, jedáva len po zotmení. Nespôsobila to len jeho práca, ale aj fakt, že jeho prvého syna zabili pri teroristickom útoku a manželka skončila zatvorená na psychiatrii. Teraz je druhýkrát ženatý a má dvoch ďalších synov, no nočné mory ho naďalej prenasledujú.

Nočné mory ho naďalej prenasledujú.

Ďalšou dôležitou postavou je Sara Bancroftová, kurátorka Phillipsovej zbierky vo Washingtone. Pred tým, ako sa stala kurátorkou však zmizla z verejného života a pracovala pre CIA, kde sa zúčastnila rôznych tajných operácií pod vedením práve spomínaného izraelského operatívca Gabriela Allona. Vrátila sa naspäť do Ameriky a pracuje v Múzeu moderného umenia, kde sa stará o jedinečnú zbierku moderných a impresionistických diel z pozostalosti Nadie Al-Bakáriovej, dcéry ropzrávkovo bohatého saudského investora Ziziho Al-Bakárího. No jej konečne kľudný život sa opäť zmení návštevou ďalšej dôležitej postavy románu Chálida bin Mohameda, ktorý za ňou prišiel, aby mu pomohla skontaktovať sa s Gabrielom, kvôli únosu jeho dcéry Rimy. Zaujímavý bol však opis väznenia z Riminho pohľadu. Od narodenia žila v bohatsve obklopená a rozmaznávaná najvyšším luxusom a myslela si, že s pyšnosťou hodnej princeznej všetko vydrží a únoscovia sa jej prispôsobia. Na druhej strane však samu seba považovala už za mŕtvu. "Si mŕtva, napísala na prvú stranu. Mŕtva, mŕtva, mŕtva..."

"Si mŕtva, napísala na prvú stranu. Mŕtva, mŕtva, mŕtva..."

Ďalej, ako som už spomínala, sa objavuje veľa rôznych postáv, agentov pracujúcich na rôznych miestach sveta, všetky nejako prepletené terorizmom a opisom ich "pracovných postupov", rôznych teroristických útokov, opisom ciest a spôsobu prepravy či dopravných prostriedkov, čo pre mňa pôsobilo dosť rušivo a chaoticky a oddiaľovalo tak dej knihy. "V októbri 1994 tam samovražedný útočník z Hamasu odpálil bombu, čo zabila dvadsaťdva ľudí." "V to ráno na Dizengoffovej ulici padal krvavý dážď". Zarazilo ma uvažovanie Chálida nad záchranou jeho dcéry, z čoho mi vyvstala otázka či v prípade, že ak by mohol mať viac detí, prípadne viac žien a s nimi ďalšie deti, obetoval by Rimu?

Ak by mohol mať viac detí, prípadne viac žien a s nimi ďalšie deti, obetoval by Rimu?

Myslela som si, že chce dcéru zachrániť čisto z otcovskej lásky bez prímesy politiky. No samozrejme nesmieme zabúdať na kultúrne rozdiely.
Veľká časť knihy sa zaoberá opismi politiky a terorizmu. Až od štrnástej kapitoly, po prelúskaní sa postavami a rôznym vybavovaním si súkromných či štátnych účtov, konečne začína napínavý dej a hľadanie Rimy. Opäť je tu veľký a miestami až detailný opis ciest, miest, názvov kaviarní, veľa mien členov skupiny únoscov a zároveň ľudí bojujúcich za či proti teroristom a zároveň kráľovskej rodiny. Ako som už spomínala vyššie, pôsobí to veľmi chaoticky a rušivo. Navyše niektoré opisy brutálnych činov boli pre mňa dosť znechucujúce, no chápem, že pre tento žáner je to samozrejmosť. "Michail práve lámal pravú ruku šoférovi, ktorý neuvážene odmietol odovzdať zbraň". Najmä to, ako sa princ Chálid chladnokrvne na všetko pozeral. Ale ako vravím, nielen žáner knihy, ale najmä krajina a kultúra, z ktorej Chálid pochádza, ho predurčuje na takéto správanie. "Chálid zdvihol pištoľ a vyprázdnil zásobník do svojich poddaných. Potom sa obzrel cez plece a usmial na Gabriela, netušiac, že má tvár zafŕkanú krvou. "Hádam ste si nemysleli, že ich zabijem v dome. Stál ma hotový majetok"."

"Chálid zdvihol pištoľ a vyprázdnil zásobník do svojich poddaných. Potom sa obzrel cez plece a usmial na Gabriela, netušiac, že má tvár zafŕkanú krvou. "Hádam ste si nemysleli, že ich zabijem v dome. Stál ma hotový majetok"."

Prostredníctvom vzťahu Gabriela a Chálida autor približuje rozdielnosti a zároveň podobnosti ľudských bytostí a aj ich náboženstiev, židovstva a islamu. Prežité hrôzy, straty a prirodzená túžba po pomste z nich utvorili akúsi zvláštnu zmes priateľov. Prežité hrôzy, straty a prirodzená túžba po pomste z nich utvorili akúsi zvláštnu zmes priateľov.
V polovici knihy som sa však musela veľmi premáhať, aby som ju dočítala a neodložila na "nikdy". Pre mňa to bol nečakaný zvrat v deji, hoci sa možno dal predpokladať. Ja pravdepodobne žijem v nežnejšej bubline bezpečnejšieho sveta. Našťastie. Knihu musíte čítať pozorne, inak sa v deji stratíte. Dej, udalosti, miesta a postavy sú tak geniálne poprepletané, že malá nepozornosť vás vráti opäť na začiatok. V prvých kapitolách neznáme, ničím nezaujímavé postavy sa v priebehu deja opäť objavia na nečakaných miestach ako úplne iné osoby so svojou skutočnou identitou a prinesú logické vysvetlenie predchádzajúcich, možno trošku záhadných, udalostí. Spomeniem aspoň Hanifu, ktorá na prvý pohľad vyzerá ako úplne nedôležitá postava na rozšírenie textu. No nakoniec sa ukáže, že má spojenie s celým príbehom a v podstate na každom kúsku knihy sa objaví ako opar hmly. Pri čítaní si ju nevšímate, no pritom sa na mnohých miestach nenápadne ukáže. Musím sa priznať, že takéto vtiahnutie čitateľa do deja, hoci som si naň musela takmer polovicu knihy počkať, bolo osviežujúce a doslova ťahalo čítať ďalej a ďalej. Prešpekulované, tajomné, napínavé, miestami vyvstáva z textu mnoho otázok a záhad, ktoré sa postupne odhaľujú, rozpletajú a prekvapujú. Vyvolávajú tú najdivokejšiu zmes pocitov: smútok, hnev, napätie, strach, radosť z odhalenia, sem-tam štipku prifarbené vtipom či sarkazmom. Dej, o ktorom som si myslela, že na niektorých miestach stagnuje, mi po prečítaní celej knihy prišiel ako dobre premyslený ťah autora s cieľom vstrebať dejové udalosti a upokojiť "rozbúrené" pocity, pretože po tak nečakaných zvratoch a vyústeniach sa nedokážete sústrediť na ďalšie stránky. Stále máte pred očami čo sa práve stalo. Autor tak dáva čitateľovi možnosť vydýchnuť si a pripraviť sa na ďalšiu explóziu nových odhalení a napínavých prekvapení. Rozhodne to nie je obyčajná oddychovka.
Román má otvorený koniec pre ďalšiu časť a vám zostane v hlave vŕtať červík nedočkavých dohadov: kto vlastne zomrel a kto sa teší na čitateľov v ďalšom pokračovaní?
Tento román sa vám rozhodne bude veľmi dlho odohrávať za zatvorenými viečkami.

• Meno autora: Daniel Silva