piatok, 17 apríl 2020 22:56

Šialená hra

Šialená hra Šialená hra www.bux.sk

Nervydrásajúci príbeh o rukojemníckej dráme v rádiu, dvaja psychológovia v priamom vysielaní, miestnosť plná rukojemníkov a žiadosť psychopata, aby do štúdia prišla jeho snúbenica. Tá je však už pár mesiacov mŕtva...

Uznávaný autor psychotrilerov Sebastian Fitzek kedysi pracoval aj v rozhlase ako šéfredaktor a programový riaditeľ. Jeho znalosť prostredia je vidieť aj na príbehu o rukojemníckej dráme v berlínskom rádiu a kniha Šialená hra tak dostáva reálne základy. Ako sa vyznal v rozhovore v úvode tejto knihy, pre jednu bláznivú postavu vraj pozná aj jej skutočný vzor. Ak poznáte autora, viete, že jeho knihy sa vyznačujú naozaj spletitým príbehom, vystupuje v nich plno postáv, napätie sa postupne stupňuje a až do poslednej stránky netušíte, či sa to skončí tak, ako odhadujete na začiatku.

V úvode spoznávame hlavné postavy. Chlapíka, ktorý sa dozvie šokujúcu správu, že jeho družka je mŕtva, a neskôr aj policajnú psychologičku, ktorá sa chystá spáchať samovraždu. No nevyjde jej to. Práve keď si šla kúpiť posledný drink, čo si chce vypiť predtým, ako sa zabije, ju zobrali kolegovia vyriešiť naliehavý prípad. Ide o chlapíka, ktorý počas prehliadky rozhlasového štúdia zajal niekoľko rukojemníkov a zabarikádoval sa s nimi vo vysielacej miestnosti. Psychopat, korý potrebuje verejný rozruch a pozornosť. Inteligentný človek, ktorá presne vie, čo chce a aj ako to dosiahnuť.

Psychopat, korý potrebuje verejný rozruch a pozornosť.

„Potreboval pôsobivý nástup na scénu. Niečo šokujúce, čo by nezainteresovaného diváka okamžite paralyzovalo. Preto podal Timberovi na pozdrav ruku, ale skôr než mu ju moderátor stihol stisnúť, Jan znovu cúvol, zdvihol hliníkové držadlo svojej barly a s brutálnou silou mu ho vrazil do nosa.Timberovi vystrekol z tváre na miážny pult prúd krvi a spolu s moderátorovým šialeným zrúknutím sa postaral o želaný efekt.

Keď skupinku izoloval od okolitého diania, ozval sa do éteru a oznámil, že bude pokračovať v hre, kde rádio volá náhodne vybratému poslucháčovi a ten má správne odpovedať. No ale zmenil pravidlá. Ak sa mu do telefónu neozve daný človek správnym heslom, zabije jedného rukojemníka. Ak sa ho pokúsi polícia zastaviť, ak mu vypnú vysielanie, zabije všetkých.

Inteligentný človek, ktorá presne vie, čo chce a aj ako to dosiahnuť.

„Prehovoril priamo do mikrofónu: ,Ahoj, Berlín. Je 7.35 a vy práve počúvate svoju najväčšiu nočnú moru.´"

Vyjednávačka Ira, ktorá sa s únoscom spojila, s ním však musí hovoriť priamo vo vysielaní. Nie je tu priestor pre chyby, pretože všetko počúvajú tisíce uší. Zároveň však vie, že nadviazanie vzťahu so zločincom je teraz tým najdôležitejším. Nemôže sa nechať rozptyľovať svojou slabosťou ani pocitom viny. Unosca je však naučený a pozná psychologické finty vyjednávačov, vie ako bude situácia a vyjednávanie prebiehať. Je inteligentný a rozhovor sa čoskoro dostáva na osobnú rovinu. Psychoanalýza v priamom prenose, rozpitvávanie vzťahu matky a dcéry. Irina vina, neschopnosť sa vyrovnať so smrťou jednej dcéry, ktorej nedokázala zabrániť a nekomunikovanie tej druhej ju ubíja. Nakoniec všetko staví na úprimnosť.

„,Urobila som najväčšiu chybu, akú môže vyjednávačka spraviť.´ Ira hľadala správne slová, ale nenašla ich. Nič nemohlo zmierniť odpudivosť jej nasledujúcich slov: ,Kládla som jej nesprávne otázky. A nepočúvala som dosť pozorne.´"

Je to strhujúci príbeh a odohráva sa v šialenom tempe. Pri čítaní som mala pocit, že očami letím po stránkach príliš rýchlo, ale neustále sa tam niečo deje, vďaka čomu som sa od knihy nemohla odtrhnúť. Pohľad do zabarikádovaného štúdia, potom zase späť k Ire, všetko sa to striedalo s pokusmi zásahovej jednotky o preniknutie do uzavretej miestnosti, kde bol únosca s rukojemníkmi. Čas odtikával, šialená hra o životy pokračovala v priamom prenose a jeho absurdná žiadosť, aby Ira vypátrala a doviedla ženu, ktorá je údajne mŕtva, vyzerala byť nesplniteľná. Ale je tam nejaká nezrovnalosť, maličkosť, ktorú si nevšimli. No snaha sústrediť sa bol pre Iru nadľudský výkon. Chýbal je alkohol, jej detoxikácia prebiehala nie z vlastnej vôle a do toho celého aj rozpitvávanie duše v rádiu, konfrontácie so spolupracovníkmi, osobná zainteresovanosť a strach o dcéru. Spravila by všetko, aby sa to skončilo. Len či to bude stačiť.

Spravila by všetko, aby sa to skončilo. Len či to bude stačiť.

„,Spomínate si, akú otázku ste mi položili pred niekoľkými hodinami? Pýtali ste sa, čo by som urobila, keby som sedela uprostred oceána na malej plti a musela sa rozhodnúť, koho mám zachrániť pred utopením: Sáru alebo Katharinu?´
,Áno.´
,Zatiaľ som vám neodpovedala,´ pokračovala zadychčane. ,Ešte dnes ráno som si chcela v kuchyni vystreliť mozog z hlavy. Možno to ešte stále chcem. Ale teraz by moja smrť aspoň mala zmysel. Nechajte Kitty odísť, a vezmite si mňa ako záruku.´
,Chcete splatiť svoj dlh, Ira. Chcete zachrániť obidve naraz, aj Saru, aj Kitty, mám pravdu?´
,Áno.´
,Ale to sa nedá. Plť je pre tri osoby primalá.´
,Veď práve preto skáčem do vody. Preto idem za vami do štúdia.´

Záver bol brutálny. Akcia sa zrýchlila, a ak by to bol film, bolo by to mimoriadne akčne poňaté. V knihe som sa po dočítaní ešte niekoľkokrát vrátila k istým častiam, len aby som si overila, či autor nenaznačoval, že sa to celé tak strašne zmení. A potom zase. A zase.
Ak môžem knihu Šialená hra opísať len pár slovami, je to naozaj prekvapivé čítanie. Výborný psychotriler, ktorý nepustíte z rúk, kým sa nedozviete, ako to celé prebiehalo a aký je vlastne koniec. Niekoľkokrát som zmenila názor na toho, kto je vinný, kto je ten najhorší zločinec a kto obeť. Dokonca ani smrť nebola istá. Autorovi tlieskam, ako to dokonale šialene zamotal, akú psycho hru so svojimi čitateľmi hral.

Čítané 204 krát
Michaela Töröková

Čítam, keď mám čas. A niekedy aj keď nemám.