sobota, 11 apríl 2020 11:46

Čierny rok - Vojna mafie

Štarchovi sa rozpadá nielen rodina, ale aj priateľstvo s Ľubošom. Jeho ľudia viac ako inokedy potrebujú cítiť pevnú a neomylnú ruku bossa. Vokoš si brúsi zuby na teplé miestečko. Bratia Čonkovci rozbiehajú spoluprácu so zahraničím. Príbeh pokračuje...

Aj ten najdokonalejší systém a hierarchia sa skôr či neskôr rozpadnú. Pešiak sa vzoprie bossovi, boss prestáva veriť svojim ľuďom. Rozpad ale znamená zrodenie iného, viac uspôsobeného na nový, drsnejší spôsob podnikania.

Štarchovo podnikateľské impérium v Ružomberku prekvitá. Zvyšok Slovenska je v plameňoch. Záujmy „podnikateľských“ skupín narážajú na prekážku – inú záujmovú skupinu vo vedľajšom okrese. Slovensko je príliš malé na to, aby vedľa seba pôsobili skupiny, ktoré túžia po zväčšení územia a portfólia. Výbuchy áut, popravy vysokopostavených bossov za bieleho dňa na ulici, politické amnestie. To všetko formuje slovenskú spoločnosť a núti bossov radikálne meniť štýl podnikania – buď udrieš prvý ty a prežiješ, alebo udrú oni a ty si skončil.

Buď udrieš prvý ty a prežiješ, alebo udrú oni a ty si skončil.

„U Pjonteka mu spadli šupiny z očí, realita ho zasiahla plnou silou. Bola to holá skutočnosť, nič viac, nič menej. Pjontek bol ozajstný, hnusne zemitý, až nechutne silno zakorenený v realite. Stačilo sa nachádzať v jeho blízkosti a človeku padali z očí všetky šupiny, rúcalo sa všetko iluzórne a neskutočné.“

Peter Štarch sa drží svojho legálneho podnikania, jeho verní kamaráti Laba a Bobo mu kryjú chrbát. Aj keď, vždy sa nájde v skupine niekto, kto bude chcieť svojho bossa prekonať a ukázať, že aj on má na to gule a hlavu byť šéfom.

Kamaráti z detstva

Ľuboš Ostrý neprechádza najlepším obdobím. Firmu, na ktorú si robí zálusk, mu vyfúkne konkurencia. Prehru berie osobne, chcel zachrániť tisíce Ružomberčanov, ktorí teraz prídu o živobytie. Mnohých z nich pozná. Smútok utápa v alkohole a drogách. V rodine porozumenie nenachádza.

Ani východ Slovenska neostal bez povšimnutia drogových dílerov. Bratia Čonkovci si žijú na vysokej nohe. Z Ružomberka sa roztiahli aj do Košíc. Odtiaľ teraz riadia svoj úspešný biznis. Z veľkej časti za tento rozmach vďačia bratovi Gejzovi. Cigánovi, ktorý rozmýšľa ako „biely“ – dva kroky dopredu, nielen to, čo bude zajtra. Dílovanie v Košiciach mu nestačí. Otvára nebezpečnú hru – chce dovážať drogy zo zahraničia a distribuovať ďalej.

Menia sa vzťahy, okolnosti, ale aj priateľstvá a sympatie.

Šváb prežije všetko

Alexander Vokoš je opatrnejší. Minister Kardoš mu neverí, tajní ho chcú ako donášača a samotný Vokoš túži po teplom ministerskom mieste. Podozrievavý, neprajnícky, samoľúby intrigán hľadiaci len na svoje plné vrecká a kariérny postup, len ťažko by ste človeka s takou povahou zmenili. Keby mal iba tieto svoje problémy, život by mal podstatne jednoduchší. Jeho syn Dominik sa mu prizná, že je gej. Čo čakal? Že ho otec príjme s otvorenou náručou? Je čas, aby sa Vokoš pripravil na politickú zmenu, ktorú cítiť vo vzduchu. Zmenu, v ktorej treba opäť otočiť kabát.

Dejiny na dlani

Kniha je komplexným prehľadom toho, čo sa na Slovensku v 90. rokov dialo. O rozprávačskom talente autora sme sa už presvedčili, ale táto kniha je aj tak o čosi lepšia ako tie pred ňou. Ide o voľné pokračovanie príbehu o Štarchovi a jeho skupine, bratoch Čonkovcoch a Vokošovi, ktorých príbehy začal už v knihe Vojna mafie.

Uvedomíte si, že všetky postavy prešli obrovskou premenou, aby sa dostali do pozície, ktorú dnes zastávajú. Vyvíjajú sa. Menia sa vzťahy, okolnosti, ale aj priateľstvá a sympatie. Paralelne sa odvíjajú príbehy všetkých postáv, napredujú, riešia sa nové alternatívy biznisu, prispôsobujú sa aktuálnym podmienkam. Pretože keď zastanú, ustrnú, navždy skončili.

„Najhoršie boli jeho oči. Boli úplne vyhasnuté, pohľad, čo z nich vychádzal, bol strnulý ako pohľad mŕtvoly. Štarchovi stačil zlomok sekundy, aby vycítil, že pod tým zrakom aj veselým tónom zíva dokonalá priepasť – úplná emocionálna ľahostajnosť. Nestál únoscovi ani len za to, aby ním otvorene opovrhoval, vyhrážal sa mu alebo si na ňom vybíjal zlosť. Nič také, iba prázdno, dokonale rovná hladina. Neľudsky hladká plocha, ktorú nečerila ani najmenšia vlnka citového pohnutia.“

Uvedomíte si, že všetky postavy prešli obrovskou premenou.

Rozsah knihy je spôsobený aj tým, že autor viac do hĺbky prepracoval postavy, ktoré nám predstavil v predchádzajúcej knihe. Dej sa okrem Štarchovej skupiny a jeho podnikateľských aktivít odvíja aj smerom k bratom Čonkovcom, či Ľubošovi Ostrému. Keď si k tomu prirátate informácie o dianí na Slovensku, ktoré bolo v tom čase viac ako turbulentné, výsledkom je hrubá kniha, ktorú držíte v rukách. Postavy tak nefigurujú iba v Štarchových plánoch, ale majú svoje vlastné životy. Až teraz si uvedomíte, že každá z nich má aj život mimo prítomnosti bossa, svoje sny, niektorí dokonca aj rodiny.

Autor preplietol osudy týchto postáv do nových uzlíkov, prináša nový pohľad na dovtedajšie udalosti. Karika opäť ukázal, ako pedantne sa vie pohrať s postavami, ich charaktermi, ale zároveň ako dokonale svoje postavy pozná. Pretože ak čítate knihy v správnom poradí, zistíte, že všetci, ktorých si myslíte, že poznáte, sú v skutočností trochu iní.

Aj teraz si autor nechal otvorené zadné dvierka, ktoré sľúbili, že príbeh o Štarchovi a jeho kamarátoch z detstva, ešte neskončil.

„Rýchlym pohybom jej plamienok priložil k tvári. Chemikália vzplanula, iskra vybuchla do vysokého červeného plameňa. Anabelle príšerne skríkla, tenký ťahavý zvuk prekypoval bolesťou, šokom aj čírim zúfalstvom. Zmenila sa na živú pochodeň, ľudskú zápalku s horiacou hlavou. Škvarila sa jej koža, vzbĺkli jej vlasy. Vzápätí vdýchla plamene, ktoré jej spálili hlasivky aj sliznice; zmĺkla, všetko sa náhle odohrávalo v desivom tichu.“

• Meno autora: Jozef Karika
  • Počet strán: 704
  • Dátum vydania: utorok, 17 október 2017