sobota, 11 apríl 2020 11:29

Vlk

Anonymný list presvedčí Mareka Wolfa, aby sa vrátil do Montrealu. Dúfa, že konečne zistí, kto v skutočnosti bol jeho otec. Bol policajtom alebo pravou rukou niekdajšieho mafiánskeho bossa?

Marek Wolf je slovenský policajt, ktorý pôsobil desať rokov v radoch kanadskej polície. Naposledy opustil Kanadu narýchlo, s nikým sa nerozlúčil, neponúkol vysvetlenie svojho úteku. Po roku a pol sa vracia späť. Dôvodom je email, ktorý mu poslal anonym. Je v ňom fotografia s jedinou vetou „Chceš poznať pravdu o svojom otcovi? Musíš sa vrátiť do Montrealu“.

Keď sa ukáže na svojom bývalom policajnom oddelení, jeho najbližší priateľ Frans ho víta s otvorenou náručou, dokonca trvá na tom, aby u neho býval. Jeho nadriadená Nora by ho ale najradšej zniesla pod čiernu zem. Toto stretnutie rozjatrí staré rany. Za Marekovým náhlym odchodom môže sčasti aj ona. Ona, ktorá ho nesklamala o nič menej, ako on sklamal ju.

Je v ňom fotografia s jedinou vetou „Chceš poznať pravdu o svojom otcovi? Musíš sa vrátiť do Montrealu“.

Liam Wolf

Liam Wolf bol takisto policajt, v čase, keď v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch Montreal ovládala talianska mafia Anthonyho Rizza. Od svojho nadriadeného dostal tajnú úlohu – infiltrovať sa do rodiny Rizzovcov a pomôcť gang rozložiť z vnútra. Liam ale čoskoro stráca vieru v to, čo pre políciu robí. Nádej, že raz opäť bude dobrým policajtom a naháňať zločincov, veľmi rýchlo bledne. Čím viac prestáva veriť policajnému nadriadenému, tým viac preniká do diania v mafiánskom svete, a tým väčší rešpekt a dôveru si buduje vo svete, ktorý sa mu stáva druhým domovom.

„Rizzo sa predstavil ako nový majiteľ distribučnej spoločnosti a ospravedlnil sa za strašnú tragédiu, ktorá postihla ju a jej dve malé deti. Podal jej kufrík, ktorý som si dovtedy ani nevšimol. Žena ho najprv odmietala. Plakala, že to jej muža nevráti, no napokon ju Rizzo presvedčil. Prisľúbil jej, že jej deti nikdy nebudú trieť biedu. Zahral naozaj pekné divadlo. Na konci mu ešte ďakovala a bozkávala mu ruku. Musím uznať, urobil dojem aj na mňa a na chvíľu som zabudol, že je to len obyčajný vrah. Ale potom som si uvedomil, že aj toto je len ďalší premyslený ťah.“

Marek zbiera o otcovi informácie z rôznych zdrojov. Stále sa však nevie rozhodnúť, čomu má veriť. Bol jeho otec taký dobrý policajt, že vďaka jeho misii skončili najvyšší predstavitelia mafie v base alebo sa naozaj stal plnohodnotným a dôveryhodným členom, ktorého plánoval Rizzo dokonca do rodiny priženiť?

Na hrane

Ten, kto Marekovi fotografiu poslal, vedel, že Marek neodolá a vráti sa späť. Je mu jasné, že pátraním bude balansovať na hrane medzi životom a smrťou. Vďaka svojmu odhodlaniu sa stretne dokonca aj s niekdajším bossom Rizzom, pre ktorého jeho otec pracoval. Podarí sa mu stretnúť aj s hlavami ďalších rodín drogových kartelov, ktorí chcú zistiť, čo sa deje a prečo umierajú ich nepriatelia, ale aj ľudia z ich vlastných radov.

Čím viac preniká do diania v mafiánskom svete, tým väčší rešpekt a dôveru si buduje vo svete, ktorý sa mu stáva druhým domovom.

Marek sa ocitá nielen v centre diania, podarí sa mu tiež to, čo jeho otcovi - má kontakty na najvyšších ľudí znepriatelených gangov. Tí sa mu vyhrážajú smrťou a žiadajú o pomoc zároveň. To, že je blízko odhaleniu vraha zistí, keď dostane odkaz, že je ďalší na rade, kto sa má báť o život.

„Šéfka vyšetrovacieho tímu premýšľala nad tým, prečo vrah obeti rozrezal brucho a potom si dal ešte tú námahu, aby ho zašil. Odpoveď dostala v rovnakom okamihu. Technici, ktorí sa s telom snažili manipulovať opatrne, nechtiac zatiahli z každej strany a nedbanlivo zašitá rana sa roztrhla. Namiesto vnútorných orgánov sa z nej však vyvalila spŕška akýchsi malých vecičiek. Policajti najprv nevedeli, o čo ide, keďže boli od krvi a keď dopadli na dlážku, zneli ako malé kamienky. Boli to cukríky, ovocné dražé.“

Uverila som mu

Keď čítate túto knihu, máte pocit, ako by sa vám pred očami odvíjali dokumentárne filmy o začiatkoch talianskej mafie v Amerike. Ste svedkami dvoch filmov prebiehajúcich súčasne. Život otca Liama Wolfa a jeho syna Mareka. Prekvapila ma dynamika deja. Kapitoly nie sú dlhé a po čase zistíte, že bez premýšľania dokážete v hlave prepínať medzi dvomi časovými obdobiami. Veľmi skoro som uverila tomu, čo čítam – presvedčivé opisy mafiánskeho prostredia, doplnené o pútavé dialógy. Zápletka, akú sa autorovi podarilo vytvoriť, je umocnená rozuzlením príbehu. Nebudem prezrádzať viac, jedno ale poviem – človeka, ktorý zariadil všetky vraždy niekdajších členov rodiny Rizzovcov a ich nepriateľov, motivovala viac ako len pomsta za hriechy z minulosti. Bolo to osobné.

Imponuje mi autorov štýl písania. Dialógy sú pútavé, dej posúvajú dopredu míľovými krokmi a nie sú vulgárne. Sú nenútené, ukrývajú vždy niečo v pozadí, niečo nevypovedané. Niečo, čo si musíte domyslieť alebo si zapamätať, že tam čosi nesedelo, niekde je háčik. Aj postavy sú rôznorodé, charaktery, ktoré potrebuje každý ilegálny biznis - mlčanlivý, rozvážny, no krutý zároveň – to je Turini, nájomný vrah rodiny. Benji Rizzo – synovec, mladý, hrdinský typ, ktorý sa pototo pri prvom výstrele alebo prvej krvavej rane. Liam – policajt, ktorý sa snaží splynúť s novým prostredím a ktorý zisťuje, ako to v mafiánskom klane funguje. Tieto opisy mi dokázali vynahradiť absenciu obrazu a zvuku. Autor sa nezdržiava nepodstatnými opismi, city idú takisto bokom. Nič to však neuberie na atraktivite príbehu.

Marek sa ocitá nielen v centre diania, podarí sa mu tiež to, čo jeho otcovi.

František Kozmon

Meno autora som nejakým spôsobom registrovala. Aj jeho predchádzajúce knihy. Až teraz sa mi ale jedna dostala pod ruky a musím povedať, že ľutujem. Ľutujem, že som ju neobjavila skôr. Je to jeden z najlepších kriminálnych príbehov, aké som v posledných mesiacoch čítala.

„Vďaka neznámemu dobrodincovi dokázala veci, ktoré sa jej predchodcom nepodarilo. Keď zabila starého talianskeho mafiána, už si ani nebola istá tým, či to bol jej nápad, alebo jej ho vnukol jej dobrodinec. Cudzí hlas povýšila nad vlastný a, paradoxne, aj keď si to už ani neuvedomovala, nasledovala nového vodcu v presvedčení, že si buduje nový začiatok. Bol to práve anonymný hlas, ktorý jej poradil, aby si dala doručiť piňatu s odtrhnutou hlavou. Ešte ani plán na Rizzovu vraždu nebol jej, ale zaslepená úspechom si tu uvedomovala čoraz menej.“

• Meno autora: František Kozmon
  • Počet strán: 400
  • Dátum vydania: štvrtok, 17 október 2019