pondelok, 23 marec 2020 18:10

Mlč ako hrob

Ak by mal sudca Scott Sampson zvážiť svoju situáciu, musel by sa otvorene priznať, že sa má priam čertovsky dobre – dve zdravé deti, milovaná manželka a hoci náročné, no výnosné zamestnanie.

Toto si myslel do jednej stredy, presne do 17.52. Vtedy totiž dorazila jeho manželka domov. Sama. Predtým, ako mu poslala esemesku, že nie je potrebné vyzdvihnúť deti zo školy, pretože ich berie k lekárovi.

„Odrazu som pochopil, aké to asi je, keď človek sedí na pláži a voda sa pred príchodom cunami odrazu záhadne vzďaľuje. Nevie si predstaviť záľahu vody, aká o chvíľu zaplaví pevninu.“

Krátko predtým, ako u nich vypukne panika zazvoní telefón. Nie, zo školy nevolajú. Naopak, ozve sa únosca. Sudca a jeho žena uvidia svoje dvojčatá iba v tom prípade, ak bude postupovať podľa stanovených pokynov. Scott má totiž na stole prípad Spojené štáty verzus Skavron a v najbližších dňoch mal vyniesť rozsudok nad týmto priekupníkom drog. Prípad zdanlivo jednoduchý a jednoznačný. Scott preto nevidí dôvod, prečo je únosca zainteresovaný práve v tomto relatívne bezvýznamnom procese.

Scottovo morálne zlyhanie sa bude dať pochopiť.

Scott nemá na výber. Deti, samozrejme, chce zachrániť, políciu kontaktovať nemôže. Zostáva mu iba veriť, že jeho rozhodnutie nebude mať fatálne dôsledky a jeho morálne zlyhanie sa bude dať pochopiť. V stávke je predsa život jeho detí.

„Potom som sklopil zrak. Opäť tam ležala škatuľa s logom Home Depot, rovnaká ako naposledy, navrchu prelepená striebornou lepiacou páskou. Strhol som ju a zdvihol vrchnák. Zalapal som po dychu. Dno škatule pokrývali kučeravé plavé vlasy. Emmine. Ruka mi vyletela k ústam. Ostrihali ju dohola. Predstavil som si svoje úbohé, sladké dievčatko s holou hlavou. Zrejme ju pri tom museli držať. Určite kričala a plakala. Roztrasene som chytil bielu obálku so správou na tvrdej kartičke písanou známym veľkým písmom: DNES VEČER K VÁM PRIŠLO PRIVEĽA HOSTÍ. ZÁKAZ VEČIERKOV. UŽ NEMÁME VLASY NA STRIHANIE.“

Stávame sa tak svedkami Scottovho boja o svoje deti, o svoje dobré meno či povesť, ale aj o svoju manželku. Pochopiteľne im to totiž v manželstve začína škrípať. V čase, keď by sa mali vzájomne podporovať, deje sa pravý opak. Scott navyše cíti, že Alison trápi aj niečo iné ako stratené deti. Vie, že pred ním má tajnosti a vie, že niekto jej ich pomáha zakrývať. Je Alison nejakým spôsobom zodpovedná za únos? Je mu neverná? Alebo ide o niečo úplne iné?

Namiesto vzájomnej podpory sa ich manželstvo rozpadáva.

Mlč ako hrob svojou anotáciou nepochybne zaujme – úspešný sudca so svojou bezproblémovou rodinou, jeho idylický život po pár rokov starej nehode, únos, vydieranie, politizovanie procesu a napínavé vyvrcholenie. Presne pre toto som po románe siahla aj ja. Čakala som pútavý dej, poriadnu dávku napätia a prekvapivé rozuzlenie. Ale... nebolo to úplne tak. Spočiatku má príbeh rýchly spád, ktorý vás núti neprestať čítať. Potom však nasleduje zopár hluchých miest a tie vás od čítania postupne odrádzajú. Akoby autor sám cítil, že to stále nie je ono, zakomponoval do deja sériu lákavých scén. Ani tie však úplne nepomohli, pretože pocit, ktorý po prečítaní zostáva, je nemastný-neslaný.

Vyvrcholenie je už poriadne pritiahnuté za vlasy.

Áno, môžeme rozmýšľať nad tým, ako by sme sa v danej situácii zachovali my, prežívame s hrdinom všetky jeho trápenia, ľutujeme ho, hodnotíme jeho činy, ale hodnotiť román ako dychberúci by bolo značne nadhodnotené. Ako sa blížil záver, mimochodom, poriadne dramatický, priam neuveriteľný, do čítania som sa už nútila. Naozaj som čakala, s čím ešte autor príde, čím ešte bude chcieť situáciu a svojich priaznivcov zachrániť. Vyvrcholenie mi prišlo už poriadne pritiahnuté za vlasy, neverila som, že to dotiahne až takto ďaleko.

Podobných krimitrilerov ste už určite pár desiatok čítali. Prečo sa teda rozhodnúť práve pre Brada Parksa? Určite treba vyzdvihnúť zaujímavú zápletku (aj napriek svojej tuctovosti je načrtnutá pomerne kvalitne) a štýl písania (žiadne zložité vetné konštrukcie). Ak si chcete pri čítaní oddýchnuť, nerozmýšľať priveľa a máte reálne očakávania, pokojne po tejto knihe siahnite. Náročnému čitateľovi (aj v oblasti tohto žánru) však, žiaľ, postačovať nebude.

• Meno autora: Brad Parks
  • Počet strán: 464
  • Dátum vydania: nedeľa, 01 január 2017