nedeľa, 09 február 2020 08:20

Out

Štyri kolegyne, ženy, ktoré spojila náhoda do jednej šichty v továrni. Nie sú si blízke, keď však jedna z nich potrebuje pomôcť, urobia, čo je potrebné.

Žena menom Masako Katori pracuje v továrni na krabicové obedy. Vždy od polnoci do pol šiestej ráno. Na ceste medzi parkoviskom a továrňou, kde spolu s ďalšími ženami za tmy prichádza a za tmy odchádza a ktorá sa tiahne pomedzi viacero opustených a chátrajúcich budov, došlo v poslednom období k niekoľkým prípadom sexuálneho obťažovania.

Kolegyne, nie kamarátky v pravom slova zmysle.

Štyri ženy, štyri kolegyne. Viac kolegyne ako kamarátky, pretože hoci si v práci pomáhajú, ako sa dá, mimo nej sa v podstate nestretávajú. Každá z nich žije svoj vlastný uzavretý život. V súkromí sa každá sama borí so svojím vlastným problémom. Nie je zvykom, aby sa jedna druhej zverovali. Tak je nám servírovaná mentalita Japoncov a my to tak aj prijímame.

„Cokoli je k sobě dřív poutalo, už dávno zmizelo, a teď se jen držely předepsaných rolí. Masako to všechno přišlo stejně zbytečné, jako lít vodu do děravého hrnce. Kolik už jí spodem vyteklo?“

Jajori Jamamoto, jedna z tejto skupinky, má dve malé deti a muža, ktorý jej vôbec nepomáha skôr naopak. Je sukničkár, chodí za frajerkami, navyše je ešte aj hazardným hráčom a ako sa ukáže, minul všetky ťažko usporené peniaze, ktoré odkladala najmä Jajori a ktoré mali slúžiť ako zábezpeka do budúcnosti. Ona je tá, kto po celodennej šichte v domácnosti chodí robiť na nočné zmeny práve preto, aby niečo zarobila. Jeho správanie sa voči nej je otrasné, ponižuje ju, týra psychicky aj fyzicky. Minutie úspor je činom, ktorý dovtedy trpiacu Jajori dostane do amoku a ona urobí niečo nepredstaviteľné – zabije ho. Zabije svojho muža.

Zabije svojho muža...

Čo robiť v takom prípade? Pri čítaní človek sympatizuje s Jajori, ten chlap si nič iné nezaslúžil, ako to však urobiť tak, aby skutok ostal bez následkov? Aby ona nebola za to potrestaná? Zverí sa jednej z kolegýň, Masako. Jedna zabila, druhá sa zbavila tela. Ale tak, že som sa musela smiať a fandila som im.

Napokon je do skutku namočená celá štvorica žien, hoci každá z iných dôvodov. Spoločne telo naporciujú a spoločne sa ho po kúskoch zbavujú. Skutok, ktorý by v inom prípade mohol byť chladným vypočítavým činom, je v tomto prípade skutkom, pri ktorom tým ženám človek drží palce. Japonská precíznosť sa nezaprie, je vlastne úžasné čítať o tom, lebo hoci je to desivé, to áno, je to napísané tak dobre, že sa nedá nečítať.

„Nejvíce problému jim zabral trup. Také jim zabral nejvíce času. Napřed jej rozřízly podélně a zbavili orgánu – osm pytlů. Potom odřezaly maso a úhledně naporcovali hrudní koš. Dvacet pytlů. I s hlavou to tedy nakonec vydalo na třiačtyřicet. Samozřejmě by bývalo lepší, kdyby tělo rozřezaly na ještě menší kousky, ale nebyly na takovou práci zvyklé, takže jim i tak zabrala víc než tři hodiny.“

Čin realizovaný jednou zúfalou ženou spustí mašinériu diania, ktorú by čitateľ rozhodne nepredpokladal. Vražda jedného debila je len začiatkom. Ale to, čo sa deje ďalej, to nemôžem prezradiť, pretože to rozhodne stojí za prečítanie!

Výborne napísané!!!

V podstate sledujeme aj to, ako ľudia žijúci spolu v jednej domácnosti, žijú v skutočnosti len vedľa seba a pomaly sa rozpadávajú. Ako jednotlivci, aj ako pár. Osamelosť vo dvojici je hádam ešte horšia, ako keď je človek naozaj sám. A práve tieto štyri ženy, ktorých životy postupne pri čítaní knihy Out človek spozná, sú desivo osamelé. Je to vlastne pomerne smutná kniha, hoci dianie v nej a precíznosť, s ktorou sa dejú niektoré veci, je asi v európskej kultúre nemysliteľná.

Autorkin štýl je nezameniteľný, kniha je veľmi dobre napísaná a po jej dočítaní nastáva absťák - človek chce viac. Je nesmierna škoda, že knihy tejto autorky nie sú preložené do slovenčiny alebo češtiny, pre mňa je objavom, ktorý by určite nadchol mnohých.

• Meno autora: Nacuo Kirino
  • Národnosť: japonská
  • Knihu vydalo: Euromedia Group