utorok, 28 január 2020 19:14

V lesích

Život v pokojnom mestečku naruší násilná smrť dievčatka. Má táto vražda niečo spoločné s dvadsať rokov starým prípadom zmiznutia dvoch detí?

Maličké mesto Knocknaree je jedno z mnohých v okolí Dublina. Jeho obyvatelia si žijú svoje životy v obklopení lesa, no s nie príliš svetlou budúcnosťou. Popri ich mestečku totiž developeri plánujú postaviť diaľnicu. Niektorí si zámer pochvaľujú, veria v lepšie pracovné ponuky a príchod nových pracovných možností aj do ich mesta, iní sú nespokojní. Hlasy tých druhých sa hlasnejšie ozývajú po tom, čo pri prieskumných terénnych prácach našli archeologické nálezisko. Stavba diaľnice dostala odklad, aby sa nálezisko preskúmalo. Okrem starovekého opevnenia sa na mieste našlo aj telo dvanásťročnej Kate Devlinovej. Prípad dostane detektív Rob Ryan a Casie Maddoxová.

Pred dvadsiatimi rokmi sa v neďalekom lese stratili tri deti. Dve z nich nikdy nenašli.

„A ja som jej povedala, že to neprichádza do úvahy. Keby ma poslúchla, nič z toho by sa nemuselo stať. Namiesto toho sa mi pokúšala vyhrážať. Bolo mi jasné, k čomu ten nezmysel s baletnou školou povedie, všetky tie články a nadačné vystúpenia, bol to hnus – myslela si, že si môže robiť, čo sa jej zachce. Povedala mi – povedala to presne takto, nevymýšľam si to – stála tam s rukami založenými v bok, panebože, hotová malá primadona, a hovorí mi: ,To si mi ale nemala robiť. Toto už mi nikdy nerob.’ Kto si myslela, že je? Bola totálne nezvládateľná. To, ako sa ku mne správala, bolo absolútne nechutné a ja som to rozhodne neplánovala tolerovať.“

Desivá minulosť

Mestečko Knocknaree ale nie je prvýkrát ohromené takouto desivou udalosťou. Pred dvadsiatimi rokmi sa v neďalekom lese stratili tri deti. Dve z nich nikdy nenašli. Tretie dieťa, chlapca, našli po niekoľkých hodinách v lese, opretého o strom, s roztrhaným tričkom a krvou svojich kamarátov v teniskách. Chlapec si nič nepamätal. Vyšetrovanie polície zmiznutea detí neobjasnilo. Nenašli sa žiadne stopy, ktoré by aspoň naznačili, čo sa stalo. Rodičia chlapcovi museli zmeniť meno a z mesta sa odsťahovať. Teraz sa detektív Rayn, ten chlapec, vracia späť do mesta, aby vyriešil smrť malej Katy.

Detektívi sa púšťajú do pátrania. Čoraz viac má ale Ryan pocit, že zmiznutie jeho kamarátov a Katina vražda majú niečo spoločné. Touto predstavou sa stáva priam posadnutý. Všetky stopy, ktoré majú, vedú do tmavého lesa a do minulosti.

Všetky stopy, ktoré majú, vedú do tmavého lesa a do minulosti.

Zmiešané pocity

Psychologický príbeh je rozprávaním nielen o policajnom pátraní. V lese je mnoho miest, čistiniek, opustených rozpadnutých domoch, ktoré môžu byť vašou skrýšou. Ale podobná je aj ľudská duša. Má zákutia, do ktorých zamkneme spomienky, svoje zlé ja, nečisté úmysly a nikto sa o nich nedozvie. V takmer päťsto stranovej knihe vás autorka vovedie nielen do tajných miest v lese, ale aj do tmavých zákutí duše detektíva Ryana. Miesto vraždy mu totiž jatrí staré rany. Výčitky svedomia, neschopnosť spomenúť si, čo sa v daný deň stalo, čo sa stalo s jeho kamarátmi, ale hlavne prečo sa on mohol vrátiť k rodičom, mu stále nedávajú pokojne spávať. To, že prežil, vníma ako trest.

V hlave

Pomalé posuny v pátraní, ale najmä vracanie sa v spomienkach do minulosti, vývoj vzťahu medzi detektívmi, vnútorné monológy hlavnej postavy vás postavia pred otázku, či vydržíte takéto „tempo“. Dej sa začína konečne rozuzľovať až na posledných sto stranách. Ak dôjdete až do tejto časti, môžete si gratulovať. Ostáva vám ešte dúfať, že vaša trpezlivosť a hodiny čítania budú korunované aj uspokojivým rozuzlením.

„Potom som uvidel mesiac medzi mračnami a vedel som, že som vonku, na nálezisku. Zem bola zradná, zosúvala sa a borila pod nohami a ja som sa potkýnal a kľučkoval, odrel som si nohu o kus nejakej starej steny; len tak tak som udržal rovnováhu a utekal ďalej. V ušiach mi znel hlasný chrapľavý dych, ale nedokázal som určiť, či je to môj vlastný. Ako každý kriminalista som sa vždy samozrejme považoval za lovca. Nikdy ma ani nenapadlo, že celú tú dobu som mohol byť vlastne ja tým, kto je lovený.“

To, že prežil, vníma ako trest.

Je to jedna z mála kníh, ktoré pokračujú aj po tom, čo vraha odhalia. Pri niektorých iných knihách si prajete, aby príbeh ešte pokračoval, pretože chcete vedieť, čo by sa ešte stalo keby.

Po mnohých stranách zistíme, že kniha nie je iba o odhalení vraždy. Nie je ani tak o pátraní po tom, čo sa stalo so zmiznutými deťmi. Je aj o tom, čo všetko sa skrýva v našich hlavách. Aké tajomstvá ukrývame pred celým svetom.

Detektív Ryan rozpráva svoj príbeh od chvíle, kedy si ako dvanásťročný povedal, že až teraz začal jeho skutočný život. Stratu priateľov jeho myseľ akoby vytesnila, všetko, na čo si mohol spomenúť sú až roky po tejto udalosti.

Chce to odhodlanie

Páči sa mi, ako autorka splietla prípad zmiznutých detí a vraždy dievčatka dokopy. Námet vraždy bol vynikajúci, no v konečnom dôsledku vás rozuzlenie nemusí naplniť satisfakciou. Okrem toho sa musíte prehrýzť mnohými stranami vnútorných monológov, spomienok, či iných opisov, aby ste sa dostali k záveru. To, či vás posledné knihy uspokoja, či odpovedia na tie mnohé otázky, ostáva ale veľkým otáznikom. Autorka je mladá írska spisovateľka, ktorá za tento svoje debut v roku 2007 získala cenu E.A Poea.

• Meno autora: Taňa Frenchová
  • Národnosť: írska
  • Knihu vydalo: Vydavateľstvo Argo