sobota, 04 január 2020 17:44

Zlatá klietka

Žila v zlatej a prepychovej bubline, až kým ju manžel nevyhodil z domu. Ustráchaná a ponižovaná Faye dala po tejto skúsenosti priestor svojmu zlému ja, aby pripravilo manželovi pomstu.

Vedeli by ste si svoj život predstaviť v úplnom materiálnom prepychu? Mohli by ste si kúpiť, čo by ste chceli, o účty by ste sa nemuseli starať, k dispozícii by ste mali kreditku s rozprávkovým číslom na bankovom účte. Asi takto si žije Faye.

Ale neodsudzujte ju za to! Peniaze si z veľkej časti zarobila vlastnou hlavou. Jej manžel Jack s obchodným partnerom Henrikom rozbehli prosperujúci biznis aj vďaka jej nápadom. Háčikom je, že Jack ju z biznisu vylúčil. Podriadila sa mu, ostala doma s dcérou, zatlačila do úzadia všetky svoje sny, dokonca kvôli manželovi nedoštudovala vysokú školu. Odložila svoje životné túžby, len aby Jack bol spokojný a mohol sa venovať podnikaniu.

Odložila všetky svoje sny a túžby, len aby Jack bol spokojný.

Pretvorenie na Faye

Faye sa kvôli univerzite presťahovala do Štokholmu z malého mesta Fjälbacka. Konečne začala žiť život, po akom vždy túžila. V Štokholme sa nemusela skrývať, nikto ju nepoznal, začínala odznova, od nuly, podľa seba. S Jackom sa zoznámila na univerzite, keď nemal skoro nič. Teda okrem šľachtického titulu, ktorý mu otváral každé dvere, strýkovho bytu a veľkých plánov do budúcna. S Jackom sa zoznámila ako Faye. No kedysi ju všetci volali Matilda...

„Cigaretu som položila na plachtu a chvíľu som počkala, aby som sa ubezpečila, že lacná posteľná bielizeň je dostatočne horľavá. Spočiatku iba tlela. Potom vyšľahli plamene. Ľadový chlad, čo som cítila, sa pomaly rozplýval. Znova sa ma zmocnila panika, bubnovala mi v spánkoch. Odvrátila som sa od plameňov a pobehla som k dverám. Keď som ich za sebou zabuchla, plamene olizovali posteľ aj závesy.“

Tvrdý pád

Faye sa do reality preberie veľmi tvrdým spôsobom – Jacka pristihne pri nevere priamo u nich doma. Zrúti sa jej svet. Manžel ju nemilosrdne vyhodí z domu, bez peňazí, pretože sa pred svadbou poistil predmanželskou zmluvou, podľa ktorej Faye nič neprináležalo. Čo na tom, že podnikanie bolo aj jej nápadom, a že prispela nejedným vylepšením?! Našťastie má Faye priateľku Chris, ktorá jej vždy stála po boku. Svojská priateľka ju neodsúdila, aj napriek tomu, že jej dohovárala, aby sa počas manželstva zabezpečila a nebola len pasívna.

Práve ťažký rozvod, život bez práce a túžba pomstiť sa spôsobili to, že sa v tejto ťažkej situácii stretla so správnymi ľuďmi, ktorí sa jej stali najbližšími a pomohli jej uskutočniť plán. Čoraz častejšie sa v nej ozývala stará známa Matilda, ktorá ani zďaleka nebola taká bezbranná ako Faye.

Jacka pristihne pri nevere priamo u nich doma.

Nová séria o Faye

Zlatá klietka je prvou časťou novej série s hlavnou postavou Faye. Kniha prekvapí všetkých, ktorí si obľúbili drsné a brutálne príbehy od tejto švédskej autorky. Príbeh o Faye vám totiž bude pripadať ako sladký ženský román. Príbeh o zbohatlíckej žene, ktorá si žije vo svojej pozlátenej bubline, v podstate vydržiavaná manželom, ktorý od nej za to vyžaduje úplnú podriadenosť. Faye si nepripúšťala, že Jack ju môže podvádzať, chcela byť dobrou manželkou.

Bola taká zaľúbená a zaslepená, že si nevšimla, ako sa kvôli nemu ponižuje a stáva sa len jeho bábkou, bez života, snov, túžob, názoru, ustráchaná urobiť čokoľvek, za čo by ju mohol milovať menej. Stala sa paničkou uväznenou v zlatej klietke. Ženou, aké na začiatku svojho manželstva odsudzovala a nerozumela, ako sa môže niekto takto pretvoriť na povrchnú osobu, ktorá musí byť za každých okolností dokonalou ozdobou svojho bohatého manžela.

„Vari aj ona sa takto vyjadrovala? Jack si myslí, Jack chce, Jack navrhuje? Panebože, veď musela byť neznesiteľná! To a teraz tu sedí jej mladšia verzia s rukami na bruchu a s nahlúplym úsmevom ospevuje toho istého muža. Zaslepená láskou a obdivom. A pocitom závislosti. Faye už došlo, že Jack uprednostňuje práve takého ženy.“

Našla fotku v jeho počítači a vedela, že ho musí zničiť aj ako človeka.

Trochu napätia sa dočkáte v druhej polovici knihy, keď sa prefackaná Faye rozhodne pre veľkú pomstu. Žiadne vraždy, žiadne pomotané rodinné vzťahy, ako sme u autorky tohto žánru zvyknutí. Autorkino rozprávačské umenie sa prejavilo vo chvíli, keď svojej hlavnej hrdinke vnukla nápad na dokonalú pomstu. Najprv chcela Jacka zničiť ako podnikateľa, no po tom, čo našla fotku ich nahej dcéry v jeho počítači, si uvedomila, že ho musí zničiť aj ako človeka. Kým dovtedy Jacka spoločnosť považovala za starostlivého otca a úspešného podnikateľa, po Fayeinom dokonalom pláne sa mu všetci obrátili chrbtom.

„Neodtŕhal pohľad od jej výstrihu. Dovolila mu to. Prehodila si vlasy, aby odhalila krk a kľúčne kosti, čo sa už neskrývajú pod vrstvičkou tuku. Klamala by, keby tvrdila, že ju jeho pohľady nevzrušovali, no hoci jej telo tvrdohlavo neprestávalo naňho reagovať, neznačilo to, že nad ňou opäť získal moc a kontrolu.“

Nie je všetko zlato

Neviem povedať, čo spôsobil obrat v štýle písania autorky. Je ale dosť pravdepodobné, že sa touto zmenou pripravila o veľa skalných fanúšikov, hoci možno niekoľko nových získa. Som veľmi zvedavá na jej ďalšiu knihu. Netrúfam si povedať, či ostane verná svojmu novému štýlu písania alebo sa vráti k starým dobrým vraždám. V každom prípade je Zlatá klietka knihou otvárajúcou dvere do sveta boháčov, ktorý nie je taký nablýskaný, ako sa navonok zdá.

• Meno autora: Camilla Läckberg
  • Národnosť: švédska
  • Počet strán: 328