nedeľa, 10 november 2019 10:33

Chladnokrvne

Jedna zbraň, dvaja kriminálnici, štyria členovia rodiny. Príbeh, ktorý otriasol Amerikou, by sa mohol stať, žiaľ, kdekoľvek. Kým sa začítate, radšej si skontrolujte, či máte zamknuté dvere.

Truman Capote bol americký spisovateľ a novinár. Jeho azda najznámejším dielom je román Raňajky u Tiffanyho, no zabodoval hneď úplne prvou knihou nazvanou Iné hlasy, iné izby. Na konte má viacero zaujímavých ocenení, v ktorých sa odráža široká paleta jeho záberu. No román Chladnokrvne je žánrom celkom odlišný.

Výhodou je, ak neviete, čo vlastne idete čítať.

Výhodou je, ak neviete, čo vlastne budete čítať. O čom táto kniha je. Tak vás má najväčšiu šancu prekvapiť. Ja som mala len veľmi hmlistú predstavu o hlavnej myšlienke, preto som sa nechala viesť (a zviesť) bez akýchkoľvek očakávaní.

V úvode sa ocitneme v mestečku Holcomb v západnom Kansase v Amerike. Capote dokázal krásne a veľmi trefne navodiť jeho spiacu atmosféru v podstate od prvých riadkov. Mestečko... 270 obyvateľov je u nás menšia dedina, akéže mestečko.

„Vybral som sa pešo domov a cestou, asi v polovici aleje, som uvidel Kenyonovu starú kóliu, a ten pes mal strach. Stál tam so stiahnutým chvostom, nezaštekal, ani sa nepohol. A keď som uvidel toho psa – až vtedy mi to došlo. Dovztedy som bol príliš ohromený, príliš otupený, aby som bol schopný vnímať celú tú zvrhlosť. To utrpenie. Tú hrôzu. Boli mŕtvi. Celá rodina. Dobrí, láskaví ľudia, ľudia, ktorých som osobne poznal – a všetci zavraždení.“

Dedina/mestečko, v ktorom sa všetci navzájom poznajú.

Ale princíp je rovnaký, každý každého pozná, susedia si navzájom doslova vidia do tanierov, čo nie je veľmi výhodné, ak chcete niečo utajiť. Má to však svoje dobré stránky najmä v tom, že dôvera medzi obyvateľmi je na veľmi vysokej úrovni. Až na takej, že vlastne nie je dôvod zamykať na noc domy či autá.

Malomesto by bolo žilo naďalej svojím ospalým a pomalým životom, a málokto by tušil, že vôbec existuje, keby v ňom jednej úplne obyčajnej a všednej noci neboli zazneli štyri výstrely. Štyri výstrely s výsledkom štyri mŕtvoly. To je niečo, čo by postavilo na nohy aj oveľa väčšiu usadlosť.

Truman Capote v knihe Chladnokrvne opísal šokujúcu vraždu členov jednej rodiny. Holé fakty spracoval do čitateľsky príťažlivého útvaru, ktorý vraj vznikol z ôsmich tisícok strán jeho poznámok. Capote skúmal ľudí, ktorí zabili. Skúmal tiež rodinu, ktorá rukou vrahov prestala existovať. Robil to súbežne, a tak čitateľ stránku po stránke odhaľuje dve tváre jedného sveta.

Rodinu pána Cluttera tvorili normálni slušní ľudia. Dve dcéry boli už preč z domu, jedna vydatá, druhá na univerzite a zasnúbená, chystala sa svadba. V dome žil pán Clutter, jeho manželka a ich dve najmladšie deti, stredoškoláci. Decká chodili do školy, rodičia pracovali, boli vážení, fungovali v spoločnosti, ktorej boli súčasťou. A niekto ich premyslene a brutálne zavraždil.

Ten niekto, tu sú vlastne tí, lebo sú dvaja. Dvojica kriminálnikov, spoznajúcich sa v base, s ktorými sa čitatelia oboznamujú rovnako ako s Clutterovcami. Postupne a podrobne. Ani jeden z dvojice mladých mužov nemal ľahký život, no chceli si ho uľahčiť spôsobmi, ktoré siahali za hranice zákona. Náhoda v podobe iného väzňa a jeho (ukáže sa, že mylného) rozprávania vedie k vražde štyroch členov jednej rodiny.

Vražda štyroch členov jednej rodiny.

„Firma zakázala svojim zástupcom brať stopárov, ale pán Bell na tento zákaz často nedbal, najmä keď sa nudil alebo bol ospalý, a tak keď uvidel tých dvoch mladých mužov na okraji cesty, okamžite zabrzdil. (...) Bell nemal ani potuchy o zámeroch svojich pasažierov, ktorí ho chceli uškrtiť opaskom, obrať o auto, o peniaze aj o život a zakopať ho niekde v prérii.“

Spôsob, akým dvojica mužov uvažuje a následne najmä koná, je presne taký, aký je názov knihy. Chladnokrvný, bezcitný. Dokonca i keď zabijú a korisť ani zďaleka nedosahuje rozmery, v aké dúfali, spáchaný čin akoby sa ich v podstate ani netýkal. Nezaťažujú sa ním, neriešia ho. Len ak z toho pohľadu, že dúfajú, že na nich polícia nepríde, nechytí ich a oni nebudú musieť znova do basy. Iba táto myšlienka v nich rezonuje. To, že zavraždili, vôbec nie.

Príbeh, ktorý Truman Capote v knihe prerozprával, je vopred daný. Čo sa stalo, komu, kým a s akými následkami. Napriek tomu to vôbec nie je nudné rozprávanie. Autor dokázal ponúknuť pohľad na udalosť z viacerých strán, pretože postupne je do diania zakomponovaných čoraz viac obyvateľov mestečka, vyšetrovatelia, napokon aj právnici, súd a ďalší. Ide o košatý príbeh odhaľujúci tienisté stránky spoločnosti, v ktorej absencia ľudskosti vedie k šokujúcim výsledkom. Silné čítanie, ako vlastne všetko, čo som doposiaľ z vydavateľstva Absynt držala v rukách.

• Meno autora: Truman Capote
  • Knihu vydalo: Absynt
  • Počet strán: 384