piatok, 09 august 2019 19:49

Sieť

Dve úkladné vraždy a žiadne indície, kto by mohol byť páchateľom. Rodinné vzťahy sú niekedy komplikovanejšie ako pavúčia sieť, na ktorú sa lepia ďalšie a ďalšie klamstvá, krivdy, zrady, nezriedka aj vraždy.

Kto je podľa vás prvý podozrivý v prípade vraždy manželky? Manžel. Ak nie je páchateľom on, tak pravdepodobne blízky príbuzný alebo niekto z priateľov. Na lavici obžalovaných sa ocitá stredoškolský učiteľ Janek Mitter. V jedno ráno sa zobudí so strašnou opicou. Svoju manželku nájde vo vani zavraždenú. Na nič z tej noci si nespomína. Večer predtým obaja popíjali víno, vychutnali si spoločnú večeru a užili si sex, ale to je všetko, čo vie s istotou povedať.

Súdny proces prebehne pomerne rýchlo. Mitter nemá žiadny dôkaz, ktorým by sa pred porotou obhájil. Okrem toho, jeho správanie bolo veľmi netypické – keď zistil, že je Eva mŕtva, zavolal políciu a byt upratal. Dal vyprať bielizeň, upratal kuchyňu a  stoicky čakal na mužov zákona. Tvrdí ale, že je nevinný. Aj napriek tomu, že obžaloba nemá priame dôkazy o jeho vine, súd ho odsúdi a nariadi ústavnú liečbu.

Svoju manželku nájde vo vani zavraždenú. Na nič z tej noci si ale nespomína.

Do prípadu sa zapája svojrázny komisár Van Veeteren. Cynický, zasnený, melancholický chlap, ktorý pri vyšetrovaní dáva na svoje pocity a intuíciu. Mitterov prípad sleduje a predvída verdikt poroty a súdu. Keď však začne hlbšie pátrať v minulosti obete, zistí, že toto môže byť jeden z tých mála prípadov, pri ktorom sa jeho intuícia mýli.

„Ruka v ruke s týmito úvahami sa vynáral pocit, že toho vie viac, než si uvedomuje. Bol to však len letmý pocit, možno nič viac než falošná nádej prameniaca z nedostatku. No nech to už bolo čokoľvek, toto popoludnie mu to nebolo ani za mak jasnejšie a zrejmejšie. Bola to len cesta tmou a ňou aj zostala.“

Navštívi rodinu obete a snaží sa pochopiť, kto by mohol mať motív na vraždu a prečo. Prípad sa skomplikuje pri druhej vražde. Obeťou je – Mitter. Táto vražda zmení nazeranie detektívov na celý prípad. Komisár Van Veeteren sa snaží zúžiť okruh podozrivých. Jeho prvé kroky smerujú k preskúmaniu minulosti manželov. Pomaly sa odvíja pavučina udalostí, ktoré vyšetrujúcich privedú na stopu vraha.

Kto je podľa vás prvý podozrivý v prípade vraždy manželky? Manžel.

Pred a po

Príbeh je rozdelený do troch časových pásem. V prvej časti prebieha proces s Janekom Mitterom. Je to zvláštny človek. Za manželkou nesmúti, ako keby nemal žiadne emócie, ako by mu na tom, že si odsedí v base niekoľko rokov, vôbec nezáležalo. Na druhej strane ale nie je chladný, skôr dezorientovaný,

Druhá časť knihy odkrýva druhú vraždu. Je to zvláštne, pretože autor dáva čitateľovi nahliadnuť do minulosti kohosi, koho zatiaľ nevieme identifikovať. Poslednou časovou osou je vyšetrovanie oboch vrážd a minulosti rodiny Mitterovej manželky.

„Usiloval sa vybaviť si nejaký obraz Evy Ringmanovej, no neustále mu unikala... Rovnako, ako sa zdalo, unikala všetkým ostatným. Ľutoval, že sa nepokúsil dostať viac z Mittera, ale už bolo neskoro. Možno by sa mu to ani nebolo podarilo. Mitter ju poznal pol roka. Oženil sa s ňou z nejakého zvláštneho popudu a o jej pozadí zrejme nevedel viac, než k čomu do tejto chvíle dospel Van Veeteren. Pretože vrah sa skrýval v pozadí, v jej minulosti. O tom už nemohlo byť pochýb. Bol tu celé roky... Prinajmenšom od Zeleného štvrtka 1986, no nič nevylučovalo možnosť, že sa to celé začalo skôr.“

Bez omáčky, priamo na miesto činu

Kniha sa začína naozaj zostra. Ranné prebudenie, mŕtva manželka vo vani, rýchly súdny proces s manželom. Keď ale dôjde k druhej vražde, strácate pevnú pôdu pod nohami rovnako ako detektívi. Niekedy som mala pocit, akoby vyšetrujúci komisár vedel oveľa viac, ako je autor ochotný prezradiť. Necháva vás totiž v nevedomosti, s čitateľom sa nedelí o svoje postrehy alebo podozrenia. Tápate a nemáte šancu ani len hádať, pretože neviete, na čo prišiel po stretnutí s rodinou obete. Pre mňa je to zvláštna (ne)komunikácia s čitateľom. Na druhej strane dej nie je vôbec komplikovaný, neexistuje žiadna paralelná línia, len kde tu niekoľko strán, kde sa objaví ten Niekto, kto môže, ale aj nemusí byť páchateľom.

Ranné prebudenie, mŕtva manželka vo vani, rýchly súdny proces s manželom.

Do vyšetrovania vstupuje okrem hlavného komisára aj niekoľko ďalších jeho kolegov, nepoviem vám koľko, pretože ich bolo viac ako päť. Môže to byť rušivé, strácate sa v menách a pre vyšetrovanie nie sú tieto postavy kľúčové.

Wau na tri sekundy

Záver knihy mal podľa všetkého dosiahnuť „wau efekt“. Van Veeteren s pohárom v ruke  vo vani s bohatou penou konečne odhaľuje vraha! Teatrálnosť, náhoda, ťažko povedať, aký efekt chcel autor pri ukončovaní príbehu dosiahnuť. Áno, rozuzlenie je prekvapujúce. Asi tak tri sekundy, kým si všetko v hlave poskladáte.

Nad čím sa ale zamýšľam je, prečo autor neponúkol originálnejší spôsob odhalenia vraha. Aj pátranie prebieha na inej úrovni, iba v hlave vyšetrovateľov, čo bolo pomerne nudné, neosobné, žiadne vtiahnutie do deja, bez vítaného napätia, či nepokoja v žalúdku. Stojíte kdesi bokom, dostávajú sa k vám útržky rozhovorov, nie však súvislosti, podozrenia. Kniha je pre mňa sklamaním. Autorov štýl písania je iný, na aký sme zvyknutí, no pre mňa nezaujímavý a nudný. Verím ale, že aj tento švédsky autor si nájde svoje pevné miesto vo vašej knižnici.

• Meno autora: Hakan Nesser
  • Národnosť: švédska
  • Počet strán: 288