utorok, 25 jún 2019 11:40

Morská panna

Niekedy trvá roky, kým si vás spravodlivosť nájde. Ale buďte si istí, že ak táto chvíľa nastane, nebude to príjemné stretnutie.

Partia dnes už dospelých mužov skrýva jedno ťaživé tajomstvo. Mohli by ho v sebe dusiť ešte ďalších dvadsať rokov, veď doteraz sa im to darilo pred okolím dokonale utajiť, keby jeden z nich náhle nezmizol. Tri mesiace polícia pri pátraní po Magnusovi Kjellnerovi iba tápa. Ten, v jedno ráno, ako obvykle odišiel z domu do práce. Našli ho o tri mesiace, zamrznutého v ľade, s početnými bodnými ranami.

Tri mesiace polícia pri pátraní po Magnusovi Kjellnerovi iba tápa.

Christian Thydell je novým objavom na spisovateľskom nebi. Jeho debut s názvom Morská panna si vyslúžil vynikajúce kritiky. Keď ale vyjde najavo, že už rok a pol dostáva od anonyma výhražné listy, začne sa viac o jeho súkromný život zaujímať aj Erika. Spisovateľka a partnerka policajného vyšetrovateľa Patrika Hedstrӧma sa trápi, že si na Christianovi nič nevšimla, žiadne znepokojenie, nervozitu, nič, čo by naznačilo, že môže mať problémy. Dlhé mesiace mu pomáhala dokončiť jeho knihu. Opäť ju premôže potreba pomáhať a aj napriek tomu, že je tehotná s dvojičkami, púšťa sa do vlastného pátrania. Čím opäť nepoteší Patrika, no na druhej strane sa už neraz stalo, že svojou všímavosťou a pátraním prispela k vyšetreniu prípadu.

Pátranie po Magnusom vrahovi dlho nikam nevedie. Bez ďalších stôp a indícií policajti nevedia, kam vyšetrovanie smerovať. Až kým im ďalší zo štvorice kamarátov, Erik a Kenneth, neprezradia, že aj oni dostávajú výhražné listy. Patrik je zhrozený a nerozumie, prečo to všetci tajili?!

Situácia začína byť ťaživejšia, keď dôjde k ďalšej vražde. Patrik s kolegami len veľmi ťažko skladajú udalosti spred niekoľkých desaťročí do zrozumiteľného vzorca. Pretože všetky vraždy majú jedno spoločné – udalosť v detstve, ktorá mala navždy ostať pochovaná v ich pamäti. Niekto si však dáva záležať, aby za svoje chyby pykali...

Udalosť z detstva, ktorá mala navždy ostať pochovaná v ich pamäti.

„Keneth zatvoril oči a v mysli si premietal obrazy, ktoré zasunul hlboko do pamäti. Rokmi dokonca začal veriť, že nikdy neexistovali. Iba jediný raz sa mu spomienka vynorila znova a ožila. Stalo sa to počas osláv toho letného slnovratu, keď hrozilo, že sa všetko prezradí. No steny trinástej komnaty odolali a obrazy znova zatlačili do najtajnejších zákutí mysle. Otvoril oči. Civel na strop a z očí mu vytryskli slzy. Mohla by prísť hneď teraz. Určite by pred ňou neutekal. Oko za oko, zub za zub.“

Do posledného písmena

Ďalšia skvelá kniha švédskej autorky. Jej príbehy majú niekoľko spoločných čŕt, ktorým ostala verná aj v tejto knihe a ktoré, zdá sa, robia jej knihy úspešnými. Aj teraz preplieta minulosť s prítomnosťou, robí hlbokú sondu do životov hlavných postáv, a tak trochu mätie čitateľov. Od začiatku zaplieta do prítomných udalostí príbeh akéhosi chlapca, ktorého si do pestúnskej starostlivosti vzal bezdetný pár. Spočiatku je to iba Chlapec, nepoznávame jeho meno, ani to, odkiaľ pochádza, ani to, aký život žil pred touto pestúnskou rodinou. Chlapcovi sa ale splnil sen. Jeho nová matka ho milovala, rozmaznávala, bola pre neho bohyňou, v jeho očiach dokonalou ženou. Až do chvíle, kým sa mu nenarodila sestra. Všetka matkina pozornosť sa sústredila na plačúce dieťa, on ticho trpel. Až kým sa mu sestru nepodarilo umlčať. Odvtedy už neplakala, usmievala sa na neho, niekedy mal pocit, že ho dokonca miluje viac ako matku.

Autorka aj tentokrát zvolila pomalé odhaľovanie detailov onej spomínanej udalosti, ktorá poznačila životy štyroch mladých ľudí. Napätie z rozuzlenia vás bude vo svojich pazúroch držať do poslednej strany. Dlho netušíte, čo sa deje, kto je pôvodcom nebezpečenstva. Z tohto pohľadu je táto kniha asi jedna z najlepších, aké od som od autorky prečítala.

Spočiatku je to iba Chlapec, nepoznávame jeho meno, ani to, odkiaľ pochádza.

Läckberg po prvé?

Čo ale, ak ste túto autorku objavili až teraz? Nuž, musím uznať, že to môže byť trocha zložité, prehrýzť sa na úvod toľkými menami a vzťahmi. Läckberg tu totiž detailne opísala vzťahy štyroch párov, okrem nich sa venuje aj rodine detektíva Patrika a jeho ženy Eriky, ktorá aj napriek oddychu, ktorý by si mala užiť pred narodením dvojičiek, venuje pátraniu na vlastnú päsť. Takisto nejasné prelínanie minulosti s prítomnosťou môžu spôsobiť mierny zmätok, ale ak vás príbeh zaujme a vydržíte do druhej polovice knihy, budete prekvapení, aký smer vyšetrovanie naberie.

Tí, ktorí autorkin štýl písania poznajú, vedia, že začiatky niekedy bývajú ťažké, ale oplatí sa vydržať. Odmenou vám bude napätie až do posledných strán, dokonca dáva prísľub, že príbeh bude mať istým spôsobom pokračovanie.

„Kým spali, niekto im vošiel do domu, do izby ich detí, a možno im spôsobil celoživotnú traumu, už sa neprestanú báť, budú neisté, neuveria, že doma, v ich postieľkach sa im nič nemôže stať. Že im nič nehrozí, lebo mama a ocko sú nablízku. O teno pocit bezpečia možno prišli navždy. A ich otec je napriek tomu pokojný a neprístupný, akoby ho to vôbec nezaujímalo. V tejto chvíli ho za to nenávidela.“

• Meno autora: Camilla Läckbert
  • Národnosť: fínska
  • Počet strán: 360